Olin yksin kotona, siivosin yläkertaa ja lämmitin samalla yläkerran uunin. Saatuani siivouksen päätökseen ja pellin kiinni, kävin vielä yläkerrasta hakemassa vaatteita ja lähdin asioille. Palasin parin tunnin päästä kotiin, ja menin melkein suorilla yläkertaan, koska piti skannata yksi asiakirja. (Tässä vaiheessa oli jo pimeää, ja minulla oli suora näkymä tietokoneelta yläkerran keittokomeroon ja siellä sijaitsevaan vintin oveen.) Skannattuani palasin talon keskikerrokseen, ja puolisoni tuli töistä. Olimme varmaan pari tuntia kumpikin talon keskikerroksessa, kun minulle tuli taas asiaa ylös. Heti yläkerran oven avattuani aloin ihmetellä, miten yläkerta tuntuu niin kylmältä, vaikka olin muutamaa tuntia aiemmin lämmittänyt uunin. Syy selvisi pian: yläkerran keittokomerossa oleva vintin ovet (2kpl, vintille on ns. tuplaovi) olivat täysin auki ja vintillä paloi valot

Emme keksineet puolison kanssa asialle mitään selitystä, tarkistimme talon kaikki ulko-ovet ja ikkunat, mutta ne olivat ok. Toisaalta jos täällä olisi varas käynyt, olisi se varmaan nyt edes jotain mukanaan vienyt

Kuinkahan tyypillistä on, että selittämättömät tapahtumat keskittyvät tiettyihin osiin taloa? Kummallista.