"Hyvä" ja "paha" on mun mielestä mielenkiintoinen konsepti. Millä perusteella kukaan voi sanoa, mikä on univeraalisti pahaa? Ei kukaan. Kaikki perustuu meidän yhteiskunnan kehittämään moraaliin ym. paskaan mitä ihmiset on keksinyt, jotta tää meidän yhteiselo sujuis helpommin ja tasapuolisemmin.
Olenko mä paha ihminen jos sanon, että jos saisin täydellisen vapauden laeista ym. yksilöä rajottavista säännöistä, joiden tarkotus on vaan olla massalle hyödyksi, niin lähtisin suoraan sanottuna teurastamaan kuta kuinkin jokaisen vastaantulevan ihmisen? Sitähän tapahtuu luonnossakin koko ajan: vahvimmat syö heikot ja pohjimmiltaan "viisaudestaan" huolimatta ihminen on edelleen se eläimellisten vaistojen kontrolloima nisäkäs mitä moni muukin eläin on.
Itse en ylipäätään usko mihinkään henkiajatuksiin, mutta en näe myöskään syytä, jos jokin kuoleman jälkeinen elämä totta olisikin, että miksi eläimet olisivat niin eri tasolla tai eivät olisi millään tasolla ollenkaan? Miksi ihmisen määritelmiin muka voisi perustaa sen, millanen olisi "paha henki" ja eikö pilkkuaviilaamalla jokasesta saisi sellaisen, niin eläimestä kun ihmisestäkin?
Ja voiko sitä mitä ihminen määrittelee "pahaksi", millää keinolla tuomita siksi suoraan? Esim. miehellä menee lapsuus vuodet fanaattis uskonnollisen äidin ja pahoinpitelevän alkoholisti isän kanssa eristetyssä maatilassa kaukana muusta asutuksesta. Äiti pitää perhettä hirmuvallan alla siteeraamalla raamattua, ja kertomalla kuinka kaikki naiset ovat huoria, ja kieltää tätä poikaansa puhumasta kenellekkään ulkopuoliselle.
Miehen äiti kupsahtaa miehen ollessa nelkyt ja tämä menettää täysin vuosia kestäneen eristäytymisen ja sairaan ympäristön luoman skitsofreeniansa hallinnan. Asuttaa vain yhtä huonetta ja jättää roskat lojumaan talon lattioille. Alkaa ryöstelemään hautoja ja tappaa pari naista tehdäkseen heistä puvun itselleen kaiken muun ohella.
Voiko tällaisen ihmisen tuomita "pahaksi" jos se on se ympäristö joka ne tietyst muutokset hänen persoonallisuutensa aiheutti? By the way, tarina on kutakuinkin tosi:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ed_Gein#cite_note-ghoul-0 .
Ehkä pikkasen ohi aiheen mutta sain inspiraation tynkää noista edellisista keskusteluista. Itse en muista kuulleeni lähipiirissä mitään kellon pysähtymisiä ja ylipäätään en oikeen usko moisiin tarinoihin ennen kuin itse koen.