ViestiKirjoittaja Mercs » 06 Maalis 2009, 23:03
Jos tällä foorumilla on Satakuntalaisia, niin esim. Kokemäeltä löytyy historiaa jättiläisistä, peikoista, piruista jne.
Kerron alle hiukan enemmän:
Haltiakäärme (Raumalaisittain "Halttikärm"):
Uskottiin vartioivan vanhoja muinaishautoja, ja hyökkäävän aarteita havittelevien kimppuun. Päässään käärmeellä oli kultainen kruunu tai hännässään messinkirengas, jota se kalisteli kun sitä lähestyttiin. Käärme oli heinäseipään pituinen ja paksuinen. Tähän legendaan viittaa myös tarina siitä, kun Köyliön metsänvartija ampui 1800 luvun lopulla jumalattoman pitkän ja paksun käärmeen. Se nousi kuollessaan ylöspäin, mörähdellen voimakkaasti puhaltaen samalla myrkkyvaahtoa maastoon, johon puut kuolivat alle vuoden sisällä. Alueet ovat yhä olemassa Rauma - Pori - Helsinki tiestä vähän matkan päässä. Olen itse käynyt siellä.
Kalmunkallio:
Kokemäellä sijaitseva kallio, jonka luolaan uskaltautui yli sata vuotta sitten kaksi alueen rohkeinta miestä. Päästyään luolan suulle ja raotettuaan kallion sisällä ollutta ovea, lensi heidän kasvoilleen tulikivenkatkuinen savupilvi ja molemmat perääntyivät kauhuissaan pois. Samalle kalliolle katosi muinoin pari piikaa. Eräs kalamies kuuli joella jonkun huutavan pelottavalla äänellä: "Kerinkömä?, Kerinkömä?, Kerinkömä?" johon mies oli huutanut takaisin: "Keri nyt sitten, kun sitä kerimistäs aina huutelet!". Seuraavana aamuna oli kaikki kalaverkot, rysät ja katiskat löydetty kallion päältä omituiseen sykkyrään "kerittynä". Toisen legendan mukaan kalliosta irronnut laakakivi oli muuttunut mustaksi tuhkaksi, kun siitä yritettiin tehdä leivinuunin pohja. Pihaan raahattu kivi oli poissa ja tuhkakasa sen tilalla, kun erittäin levottoman yön jälkeen talon väki meni pihalle. Edellämainitun luolan kerrotaan kätkeytyneen veden alle, kun Kolsin voimalaitos rakennettiin.
Aarnvalu eli Aarnivalkea:
Aarnvalu paloi Satakunnan soilla ennenvanhaan. Lappi TL:ssä siitä oli useita havaintoja. Uskottiin että se oli merkki Halttikäärmeen läsnäolosta sen jälkeen, kun joku onnenonkija oli käynyt yrittämässä aarteita esille.
Kaviomies tai itse Piru:
Kaviomiehestä on kerrottu tarinoita ympäri suomea. Kokemäellä se ilmestyi taannoin 1900-luvun alussa venäläisten sotilaiden korttipelin aikana, kun pelissä oli yritetty huijata. Yksi sotilas kuoli jäätyään taloon. Tarina kertoo myös kuinka Kaviomies oli mustien vaunujen kanssa odottanut erään talon pihalla, kun isäntä teki kuolemaa. Piika oli kysynyt, että mitä mies odottelee pihalla, ja vastauksena oli tullut: "Johtajan asialla olen hakemassa Jaakkoa uuteen kotiin". Isäntä oli aamulla löydetty kuolleena, epänormaalilla tavalla josta tarina ei kerro mitään.
Jättiläiset:
Jättiläisten kerrotaan rakentaneen ainakin Tyrvään, Kokemäen ja Vampulan kirkot. Legendan mukaan jättiläinen heitti lohkareen eräälle pellolle haudaten alleen kyntömiehen härkäparinsa kanssa. Kyseinen lohkare on olemassa. Se sijaitsee Kokemäellä ja tunnetaan nimellä Maistakivi (Maista = Erite jota uskottiin olevan kuolleen ihmisen iholla. Sitä pestiin pois juurikin tällä kivellä).
Rakastan näitä legendoja yli kaiken, ja olen käynytkin joillakin paikoilla itse hieman tutkimassa. Oli puutaheinää tai ei, vanhat tarinat eivät ikinä kuole!
"Come to me, son of Jor-El! Kneel before Zod! Snootchie Bootchies!"