Perusajatushan tässä on yksinkertaisesti se, että kaikkeus on yhtä kuin jumala. Joidenkin näkemysten mukaan panteismi ei persoonattoman "jumalansa" takia ole edes uskonto, mutta kukin päättäköön itse.
Tässä Tietoisuus-ketjusta pari viimeisintä viestiä, näin keskustelun aloittamiseksi:
_WM kirjoitti:Panteismin Jumala mielestäsi järjetön. No, en nyt lähde kumoamaan mielipidettäsi, esitän vain omani. Juuri eilen meinaa pohdin tätä että jos ajatellaan jotain mikä on Jumala. Ensimmäinen sana joka minulle tulee mieleen, on täydellinen, täydellisyys. Sana täydellisyys kattaa kaiken, epätäydellisestä puuttuu jotain. Itse siis hyvinkin uskon panteismin mukaisesti, ettei Jumalan ulkopuolella ole mitään, Jumala on kaikkea pyörittävä voima joka pitää atomit koossa ja radallaan. Se "tyhjyys" atomien välissä.
Ollakseen täydellinen, Jumala ei mitenkään voi olla erillinen, osa, vain jotain, muttei toista, persoonallinen... Jumalaa käsittäessä, on helpompaa ajatella hänet ehkä persoonallisena, näin on helpompi vaikka rukoilla, sillä eihän ajattelussa ole vikaa jos vain itse saa lähemmän yhteyden näin.
Jumala on myös kaikkivoipa. Mutta miten vaikutat vaikka tuuleen paremmin kuin itse olla tuuli? Miten vaikutat veteen, jollet ole vesi tai voima joka sitä liikuttaa? Miten annat vettä sadolle, kuin vesisade joka kasvattaa kasveja, jollet ole se sade?
Epätäydellisen ulkopuolella on jotain.
Jumala on myös rakkaus, näin ollen on tyhmää uskotella itselleen ja muille synneistä ja helvetistä. Tämä ei silti pois sulje ihmisten "pahuutta". (Pahuus. Päämäärään pyrkiessä tehty poikkeava teko) Elämme 3d boxissa, tänne ominaista on kärsimys, ruumiillinen raadollisuus.. Sitä ei voi paeta, kaikilla meillä joskus lohkeaa hammas.
Kumpa siinä nyt tuli jotain mitä halusin sanoa
Rabiljus kirjoitti:panteismin ongelma on se,että me elämme epätäydellisessä luomakunnassa joka on täyusin erilainen kuin silloin kun Jumala loi maailman.Me sairastumme,vanhenemme ja kuolemme.Näin ei ollut ennen syntiinlankeemusta.
Voisikin heittää Wm:lle ajatukse,että jos Jumala on kaikki kuten panteismi opettaa ja Jumala on täydellinen niin miksi maailmamme ei ole täydellinen miksi emme elä paratiisissa maan päällä.
Rabiljukselle sanoisin, että täydellisyys ei ole sama asia kuin täydellinen hyvinvointi. Täydellisyyteen kuuluu myös se kolikon kääntöpuoli. Siksi paratiisia ei voi olla ilman vastakohtaa.
Ja henkilökohtaisesti uskon niin, että tämä maailma on olemassa, koska kaiken kattava jumaluus haluaa kokea olemisen kaikki muodot. Siksi on olemassa niin monimuotoinen luonto, erilaiset ihmiset elämäntarinoineen, toiset galaksit, kaikki. Universumi haluaa kokea itsensä, niin sanotusti. "Se" haluaa tietää, millaista on olla kivi, miltä tuntuu hyöriä ilmavirtauksena ympäriinsä tai millaista on olla elektroni pyörimässä atomin ytimen ympäri. Tai miltä tuntuu räjähtää jättimäisenä tähtenä.
"Tuntea" on oikeastaan huono sana tuota kuvaamaan. Mutten osaa parempaakaan keksiä.
Kirjoittelin tuossa ainakin sivullisen panteismista, ja mm. vastaukset näihin ongelmiin. Voin ne julkaista, jos jotakuta kiinnostaa. Mutta etten tässä tunge kaikkia ajatuksiani samaan postaukseen, puheenvuoro teille.
Löytyykö täältä vielä lisää panteisteja? Millä tavalla te ajattelette?