Jaa'a, tämä asia varmaan jakaa mielipiteitä melko hyvin. Chattailylle jos on mahdollista tehdä oma osio niin hieno homma, ja sillä ratkeaa sekin ongelma. Paitsi jos porukka ei käytä sitä.. mikä on myös aika todennäköistä. Ainakin siihen saakka kun moderaattorin ruoska heilahtaa parit kerrat ja banaanisaarien palmupuut kutsuvat.
Mitä taas kirjakieleen, tahi oikeinkirjoitukseen tulee, niin onkin jo paljon enemmän makuasia. Minulla ainakin meinaa olla savon murre niin tiukassa, että kyllä puskee savolaista sanastoa ja murretta läpi heti välittömästi, jossen tarkkaan katso mitä tulee kirjoiteltua. Ja välillä jopa silloinkin. Tosin minusta onkin hienoa nähdä että täällä on ihmisiä ympäri suomea ja pidän murteita rikkauksina. Tottahan toki joka murteessa on sellaista sanastoa, mitä ei välttämättä muut ymmärrä. Mutta kyllähän sitä nyt yhden uuden murresanan oppii päivässä mielellään, kunhan kukaan ei tarkoituksella yritä viljellä/tehdä tekstistä vaikealukuista ulkopaikkakuntalaisille jne. Kultainen keskitie ja kohtuus tässäkin, kuten kaikessa, olisi paikallaan.
Oikeinkirjoitus onkin sitten jo moderaattorien valinta enemmänkin. Hyvin moderoidulla foorumilla ei käyttäjät pääse edes näkemään että missä kulkee se spedeilyviiva jota ei viesteissään ulkoasullisesti saa ylittää, ennenkuin oma örvellysviesti häviää foorumilta maagisesti ja mahdollinen banaani odottaa postilaatikossa. Huomioonhan olisi hyvä ottaa, että ihmisillä on mahdollista olla luki-/kirjoitushäiriöitä joiden johdosta oikeinkirjoitus ei ole mitään parasta laatua kuten Aavenainen mainitsi. Toisaalta eipä äidinkieli ole monen nuoren (tai vanhemmankaan) lempiaineita ja sitä kautta ei yksinkertaisesti osaa. Mutta silti, hyvin helposti sen huomaa, että mikä viesti on pläjäytetty foorumille niin että harkintaan, kirjoitukseen ja tarkistukseen on käytetty yhteensä aikaa se 5 sekuntia. Jos ei viitsi yhtään nähdä vaivaa ilmaistakseen mielipiteensä, niin ehkä on kuitenkin parempi jättää se turha kommentti pois. Enkä tarkoita mitään suurta vaivaa, ihan vain että lukee oman viestinsä uudestaan ennenkuin lähettää. Se on riittänyt monet kerrat, että olen jättänyt lähettämättä viestiä tällekin foorumille.
Että näin, toivottavasti säilyy rento meininki ja pysytään ihmisinä jotka ovat eri puolelta suomea, mutta yhden/kahden rivin hymiöhirviöt joutaa kyllä kadota minun puolestani