HaloPakko tehdä arvostelu parhaimmasta FPS pelistä mitä olen pelannut. Ja josta omaan parhaat pelimuistot.
Elikkäs jos joku ei tiedä. Halo: Combat Evolved on vuonna 2002 Euroopassa julkistettu FPS peli Xbox-konsolille. Halo on oli Xboxin hittipeli ja syy miksi monet ostivat Xboxin. Kuten minunkin. Halo: Combat Evolved on ensimmäinen osa Halo trilogiasta. Joidenkin mielestä myös paras, kuten omasta mielestäni. Peli tehtiin myöhemmin myös PC:lle.
Halo sijoittuu vuoteen 2552. Peli alkaa kun ihmisten Pillar of Autumn niminen alus lentää hyperavaruudesta Halo:n lähelle. Halo on sormuksen muotoinen "käsintehty maailma" Muukalaisliittouma Covenant seuraa alusta ja hyökkää alukseen. Covenant ja UNSC (United Nations Space Command) taistelevat aluksessa ja aluksen kapteeni käynnistää "operaation" jotta Covenant ei saisi maan sijaintia tietoon. Master Chief (Geneettisesti paranneltu sotilas, pelattava hahmo) ja Cortana (Chiefiin siirretty tekoäly) ja Pillar of Autumnin miehistöä menevät pelastuskapseleilla Haloon josta itse kunnon peli alkaa.
Juonesta ei sen enempää.
Peli itsessään on loistava. Grafiikat ja pelattavuus tuon aikaisiin peleihin verrattuna on uskomatonta. Ja nykyaikanakin ihan pelattavaa. Itse juoni on todella hyvä. Peliin suorastaan sulautuu mukaan. Peli vain vie mennessään. Parasta antia peli on vaikealla tasolla kaverin kanssa pelattuna. Pelin kampanjaakin pystyy pelaamaan kahdestaan läpi. Ja kun kampanjan on mennyt läpi sen vain haluaa mennä aina vain uudestaan.
Kyllästymistä ei tarvitse pelätä.
Parasta ovat silti System Linkin välityksellä pelattavat pelit. System Linkin välityksellä pelaaminenhan tarkoittaa sitä että vähintään 2 Xboxia liitetään kaapelilla yhteen ja pelataan samaa peliä samassa verkossa. Eli kuin LAN:issa. Parhain ratkaisu tähän on jos Xboxit saadaan kauas toisistaan ja kummallakin Xboxilla on 2-4 pelaajaa. Näin saadaan todella hauskat ja mielenkiintoiset tiimipelit. Näitä jaksaa tahkota kyllä kauon. Pelissä on myös koneita joilla voi liikkua. Tosin nekin ovat melko vähäisiä vielä tässä ensimmäisessä osassa. Panssarivaunu
Scorpion, auto/maasturi
Warthog, kiituri
Ghost ja "lentoväline"
Banshee. Muita koneita ei ensimmäisessä osassa voi käyttää.
Aseita löytyy runsaasti sekä Covenantilta että ihmisiltä. Realistisuutta ja myös vähän "jännitystä" peliin tuo se että aseita ei voi kantaa kuin kahta erilaista mukanaan kerrallaan. Kummassakin kädessä ei voi pitää kahta asetta yhtäaikaa. Kranaatteja pelistä löytyy kahdenlaista. Ihmisten tavalliset "fragkranaatit" ja Covenantin "plasmakranaatit" jotka jäävät osuessaan kiinni pelaajan/seinään/ajoneuvoon.
Ainoat murheet moninpelissä ovat Xbox Liven puuttuminen sekä bottien puuttuminen. Netissä eli Livessä tätä olisi todella mukava pelata. Tosin tietokoneella sekin onnistuu. Mutta ihan eri asia se tietokoneella on. Myös bottien puuttuminen tavallaan ärsyttää. Aina pitää olla joku kaveri kylässä että voi pelata moninpeli mappeja. Botit olisivat olleet todella hyvä lisäys tähän peliin. Mutta missään trilogian osassa niitä ei ole. Myös kampanjan kentät toistavat itseään. Osa kentistä muistuttaa paljon toisiaan ja joitakin pelataan kaksi kertaa mutta eri suuntiin.
Myös UNSC:in sotilaiden tekoäly ei ole mitään mahtavaa. Myöskään Warthogin kyytiin ei itse pääse jos haluaa liikkua koska muut UNSC:in sotilaat eivät sitä näemmä osaa ajaa. Kaverin kanssa pelatessa tämäkin ongelma tosin ratkeaa kun toinen kavereista ajaa.
Näistäkin huolimatta Halo: Combat Evolved on ehkä paras FPS peli ikinä. Kenttien itseään toistaminen yms. muut miinukset eivät pelistä huonoa tee. Kuten olen monta kertaa sanonut Halo: Combat Evolved on loistava peli jota suosittelen kaikille jotka omistavat Xboxin tai tietokoneen. Plussaa tekee se jos kaveri omistaa joitakin näistä myös.