Itsekkin olen ihmetellyt ko. unihalvauksen etenemistä. Aluksi ajattelin sen olleen tavallista todentuntuisempi uni, mutta päädyin unihalvaukseen, sillä alkutunnelma ja koko asetelma tukee tätä olettamusta. Tätä ennen olin saanut kymmeniä muita unihalvauksia, joiden kaava toteutuu aika lailla samalla tavalla.. Ns. todentuntuiset unetkaan (joita näen myös suht usein) eivät ole tuntuneet lähellekkään samalta.
Yhteistä kaikille kokemilleni unihalvauksille on ollut "jonkun" läheneminen hiljakseen, ja tunnelman tiheytyvän tuskallisemmaksi loppua kohden. Tiedän olevani silmät auki, enkä yleensä kykene liikkumaan (tuo alienhalvaus taitaa olla ainoa kerta).
Kun koin ensimmäisiä unihalvauksiani kymmenisen vuotta sitten, olin aivan ymmällä. Vasta viime vuosina törmäsin tähän termiin jonkin lehden artikkelissa, ja vasta silloin sain varmistuksen sille, että kyse oli loppujen lopuksi aivan normaalista ilmiöstä.
Listaan tähän joitakin muita halvauksia, joita muistan, jos vaikka jollakulla samantapaisia ollut

1. Ensimmäisen halvaukseni sain ollessani pieni. Nukuin päiväunia huoneessani kun muu perhe oli käymässä aterioimaan. Kuuntelin heidän aterioimisen ääniä, kun äkkiä huone kylmeni. Tunsin kuinka joku istuutui viereeni, ja kuinka tämä joku silitteli poskeani pitkin kylmin vedoin. Pelotti, enkä kyennyt liikkumaan saatika huutamaan apua. Tätä jatkui kauan, kunnes äitini avasi huoneeni oven, ja pyysi syömään heidän kanssaan. Heräsin todellisuuteen, ja monta vuotta luulin tapausta kummitteluksi.
2. Tämän sain kun olin juuri muuttanut yksikseni asumaan, taisi olla ensimmäisiä öitä kyseessä uudessa asunnossani. Olin käymässä nukkumaan todella väsyneen päivän päätteeksi, ja katseeni oli harhautunut huoneen nurkkaan. Äkkiä tajusin katsovani vanhaa karvalakkiin pukeutunutta tuiman näköistä miestä silmiin. Tuo katse oli niin intensiivinen, että yritin huutaa kämppistäni apuun. En kyennyt tähän, vaan jouduin kärsimään tuosta katseesta jokusen tovin, ennen kuin sain itseni "hereille".
3. Seuraavanlaisen unihalvauksen sain noin vuosi sitten keskellä yötä. Tajusin sänkyni kuhisevan jotakin vastenmielistä. Näin kuinka jokin möykky läheni päätäni, tuo möykky osoittautui kyykäärmeeksi. Sängyssäni oli 5-7 käärmettä. Pakokauhu iski. Kun sain itseäni liikutettua, aloin huutamaan avopuolisolleni "käärmeitä, ota ne pois" ja rupesin itkemään. En suostunut käymään takaisin nukkumaan, ennen kuin koko huone oli myllätty ja valot päällä. Vasta aamulla ymmärsin kuinka naurettavaa oli luulla tapahtumaa todeksi, sillä miten ihmeessä kerrostalo-asuntoon päätyisi kyitä?
Tavallaan nuo ovat ihan kivoja, mutta mielummin olisin ilman ja voisin nukkua yksin levollisin mielin. Nykyään iskee aina pakokauhu kun tiedossa yksinäinen yö. Koira kyllä onneksi vähnä lievittää tätä pelkoa..