Esimerkki kirjoitti:Välivuotta viettelen tai ei tämä oo kokonainen välivuosi, koska ens talvena pääsen oppisopimuksella yhteen yritykseen sitten ku sieltä valmistuu oppisopimusopiskelija. Ihan kiva, että vähän pitempi loma 9 rankan kouluvuoden jälkeen. Hieman tylsäähän tämä välillä on päivät kun menee yleensä koneella istuessa.
Shxam kirjoitti:Oon nyt kasilla ja meinasin mennä ysin jälkeen jonnekkin sähköalalle. Oon myös miettiny että jos rupeisinkin astronomiksi, mutta kertokaas mitä kautta sinne jobiin pääsee?
Shxam kirjoitti:Oon nyt kasilla ja meinasin mennä ysin jälkeen jonnekkin sähköalalle. Oon myös miettiny että jos rupeisinkin astronomiksi, mutta kertokaas mitä kautta sinne jobiin pääsee?
Erra kirjoitti:Opiskelen kauppiksessa.Shxam kirjoitti:Oon nyt kasilla ja meinasin mennä ysin jälkeen jonnekkin sähköalalle. Oon myös miettiny että jos rupeisinkin astronomiksi, mutta kertokaas mitä kautta sinne jobiin pääsee?
Lukio ei ole enää aivan ehdoton yliopistoon pääsemiselle, mutta koska astronomia on enimmäkseen matikkaa, lukion pitkä matikka olisi aika must juttu. Itse en selvinnyt yliopistossa (pääaineeni ei kylläkään ollut astronomia) lukion lyhyellä matikalla, koska edes alkeiskurssin peruskäsitteet eivät olleet lukioajoilta tuttuja, ja niiden olisi oikeastaan pitänyt olla hallussa, jos olisi mielinyt ymmärtää ylipäätään mitään.
Jos sulla riittää intoa ja lukupäätä, voisitko ajatella käyväsi kaksoistutkinnon eli samaan aikaan ammattitutkinnon ja lukion? Lukion voi toki käydä myöhemminkin, jos ensin haluaa hankkia ammatin ja vaikka pyrähtää työelämässä, ennen kuin jatkaa opintoja. Toinen hyvä vaihtoehto on, että opiskelee ammattikoulun ja yliopiston välissä ammattikorkeakoulututkinnon, mutta se on tietenkin pitkä tie, kun ammattikorkeakin kestää sen neljä vuotta. Kukaan ei toki estä itseopiskelemastakin sitä matikkaa, jos siltä tuntuu ja älliä löytyy. Vaihtoehtoja on siis paljon.
Palaa sivulle “Yleinen keskustelu”
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 8 vierailijaa