Olen itse kova unissa kävelijä ja puhuja. Uskon stressin vaikuttaneen suurimpaan osaan tapauksista. Lähinnä suuret elämän muutokset ja asuntoa olen vaihtanut useampaan kertaan ja aina uudessa paikassa näitä sattuu.
Unihalvauksen kanssa, se pelko ja paniikki minkä olen niistä kokenut, on aivan kamala. Muistan vain pari tapausta, mutta molemmissa olen ensin ollut hyvin hämmentynyt, sitten kauhuissani ja lopulta raivoissani onnistunut pääsemään irti.
Vanhempi tapaus tapahtui teininä. Heräsin sivuttain, vaikka yleensä nukun mahallani. En kyennyt liikkumaan, mutta silmiä liikuttelin ja räpsyttelin. Näin hämärän hahmon sängyn reunalla, aivan lähellä, ja luulin sen ensin olevan siskoni (käytän silmälaseja, ja näköni on erittäin huono). Luulin hänen nähneen painajaista ja hän oli tullut luokseni, että lohduttaisin häntä. Kuitenkaan sanaakaan en häneltä kuullut ja ilmettä en kyennyt näkemään. Hämmennyin ja olin kauhuissani, kykenin vain tuijottamaan. Pelon puuskassa sitten onnistuin viimein viskaisemaan vilttini päältäni kaikilla voimillani, ja suoraan hahmon niskaan.
Kun pomppasin ylös sängystä, viltti oli myttynä lattialla. Minä ja siskoni usein nukuimme valot päällä huoneissamme juuri tästä syystä. Isä usein kiivastui kun luuli että valvoimme myöhään, mutta koskaan emme syytä pystyneet vanhemmillemme kertomaan.
Muutin vuosi sitten Isoon Britanniaan ja matka on ollut minulle erittäin rankka. Asun miesystäväni kanssa hyvin pienessä kämpässä ja muistan hyvin ensimmäisen yön uudessa asunnossamme. Heräsin halvaantuneena hänen vierestään, selälläni. Tunsin hyvin vihamielisen olennon läsnäolon, ja olin näkevinäni naispuolisen hahmon sängyn päädyssäni. Tuijotin sitä kauhuissani jonkun aikaa, en kyennyt huutamaan. Lopulta jokin laukesi ja aloin murisemaan kovaan ääneen olennolle ja herätin miesystäväni siinä samalla. Hän kyseli hämmentyneenä, että mikä on. Halvaus lakkasi ja yritin täristen nukahtaa uudelleen.
Sain myöhemmin kuulla kiinteistövälittäjältä, joka tuli tarkastamaan talon hometilannetta, kun yläkerrassa ja meidän asunnossamme oli paha vesivahinko, että yläkerran vanha rouva oli kuollut vähän ennen muuttoamme. Näinkö sitten hänet, hehe, tiedä häntä.