"Itse"- muinaissuomalainen sielunosa

Kummitukset, henkimaailma, telepatia, psykokinesia, selvänäkö, kanavointi, spiritismi, shamanismi, evp...
Avatar
Danae
Valaistunut
Viestit: 47
Liittynyt: 03 Joulu 2008, 13:54

"Itse"- muinaissuomalainen sielunosa

ViestiKirjoittaja Danae » 03 Joulu 2008, 14:42

Ihmistä ja hänen terveyttään suojeli muinaissuomalaisen käsityksen mukaan hänen haltijansa, hänen kaksoisolentonsa, haamunsa, jota myös kutsuttiin nimellä itse. Itsen on ilmeisesti käsitetty olevan jonkinlainen ihmisen sielun osa, siihen kuuluva muista osista erillinen henkiolento, kuin sielun varjo tai varjosielu, erillinen minuudesta, mutta rinnakkainen sille, ikään kuin sen kuvajainen.

Itse voi olla jopa ihmisen ruumiille rinnakkainen kaksoisolento. Itse voi kulkea ihmisen edellä hänen hahmossaan. Edellä kulkeva ihmishahmoinen itse voi aiheuttaa etiäisen.

(Wikipedia:"Etiäinen on kansanuskomusten mukaan etukäteen tapahtuva aistihavainto jonkun henkilön tulemista esimerkiksi pihaan tai taloon ennen kuin henkilö todella tulee. Kokemus toistuu sitten samanlaisena, kun henkilö oikeasti saapuu paikalle. Ihmiset saattavat kuulla esimerkiksi perheenjäsenensä kävelevän pihaan, avaavan oven, jopa nähdä tämän hahmon tai varjon, kunnes huomaavat, ettei tämä todellisuudessa vielä tullutkaan. Pian perheenjäsen kuitenkin tulee ja toistaa saman kuin etiäisensä.")


Tämä on minusta todella kiinnostavaa, sillä äitini erityisesti on kertonut, miten hän monesti erityisesti nuorena kun on odottanut jotakuta kotiin on kuullut aivan kuin askelia ja oven käyvän, mutta ketään ei ole tullut. Hän on hämmästellyt, ja pienen hetken päästä tämä ihminen onkin sitten oikeasti saapunut. Itsellenikin on joskus tapahtunut näin. Onko muilla kokemuksia?


Ihminen ja hänen itsensä saattoi vahingoittua maagisen väen kohtaamisen kautta. Ihminen saattoi vaikkapa saada luonnosta sairauden loukattuaan jonkin paikan haltiaa ja saatuaan tämän vihat päälleen. Jo itse on menetetty, itsetön ihminen on pahasti sairastunut, kalpea, masentunut tai menettänyt onnensa. Itsen on voinut viedä esimerkiksi paholainen valansa rikkojalta tai vainajat ovat voineet viedä itsen vainajalaan jo ennen ihmisen kuolemaa. Alkoholismi voi myös viedä itsen. Itsen menettämistapojen perusteella on arveltu, että itse tarkoittaisi jotakuinkin itsetuntoa, omakuvaa tai omaatuntoa, jonka esimerkiksi syyllisyydentunto, itseinho tai syvä masennus voi viedä tai turmella.

Ennen kuolemaa tai kuolemassa itsen on käsitetty lähtevän omille teilleen, ja se on voinut esimerkiksi näyttäytyä kaukanakin oleville eläville sukulaisille. Myös itse on lopulta joutunut vainajalaan. Toisaalta kummitukset saattavat olla ihmisen maailmaan jäänyt itse.

Mielenkiintoinen ajatus tämäkin.

Itse-olennosta on tullut nykysuomen pronomini itse. Hauska tietää, mistä nykysuomen sanat tulevat. :)

Lähteet: http://fi.wikipedia.org/wiki/Itse_(mytologia)
Uno Harva, Suomalaisten muinaisusko. Porvoo: WSOY, 1948.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Eti%C3%A4inen
Two things are infinite: the universe and human
stupidity; and I'm not sure about the universe.

-Albert Einstein-

Avatar
Ali G-
Enkeli
Viestit: 776
Liittynyt: 18 Syys 2008, 21:13
Paikkakunta: Tyynys alla...

Re: "Itse"- muinaissuomalainen sielunosa

ViestiKirjoittaja Ali G- » 03 Joulu 2008, 17:59

Vauu...
On toi etymologia kyl mielenkiintosta, itte "yli-luonnollisuudesta", siitä että itse-olento minusta voisi olla olemassa...
Välillä se kummittelee mieles, mut se on kyl enemmän vaan tarina...
Luulisin
http://www.youtube.com/watch?v=5Is9fWAdUFA
Steen1-Sinisiä rappuja ja punaisia hintalappuja
http://www.youtube.com/watch?v=C70Gs5n0bYQ
Avain-Punainen tiili,kapitalismi tekee susta orjan fuck sille
Kapitalistinen yhteiskunta on mätä,kutenkommari

Avatar
Nemesis
Alieni
Viestit: 126
Liittynyt: 04 Joulu 2008, 18:49

Re: "Itse"- muinaissuomalainen sielunosa

ViestiKirjoittaja Nemesis » 11 Joulu 2008, 18:34

hmm, niimpää.. kiinnostavaa tekstiä 8)
We're Bleeding Well In Hell


Palaa sivulle “Parapsykologia”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa

cron