Wespa kirjoitti:Ennen kuin joku skeptikko tuo oman näkökantansa aiheeseen, niin suosittelen sinua tutustumaan esim. Wiccalaisuuteen. Meditaationkin kautta voi saada erilaisia energiavirtoja kulkemaan, mutta itselläni ei ole kokemusta niiden valjastamisesta esim. esineiden liikuttamiseen, mahdollista tuokin saattaa toki olla.
Hartsa kirjoitti:Se, että jotakin pystytään tekemään, ei tarkota automaattisesti, että ne kaikki olisi niin tehty.
Some great mind kirjoitti:It's good to have an open mind, but not so open that your brains fall out.
Aqua vitae kirjoitti:~ Luonnollinen = Kaikki tässä maailmassa (siihen sisältyvät kaikki ilmiötkin yms.)
~ Kaikki tässä maailmassa = Niin, no... Kaikki
~ Yliluonnollinen ylittää tämän "kaiken", jolloinka se on määritteenä minullekin hiukan inhottava.
Oli se sitten mikä tahansa observoitu ilmiö, niin se on tässä maailmassa. Sitä vain ei ehkä ole todennettu mitenkään empiirisen tieteen hyväksymänä.
Täten käsite yliluonnollinen on paradoksaalinen. Asia, jota kuvaisi määritelmä "yliluonnollinen", ei olisi olemassa, koska se ei kuulu "kaikkeen".
Kokeen aikana satuin huomaamaan, että koehenkilö vetää harvinaisen syvän henkäyksen. Tämän voi taas järkeillä kahdella tapaa:
1.Miehen temppu on niin rasittava, että kyseinen hengenveto on jotenkin relevantti temppua suoritettaessa.
2. Miehen temppu perustuu tilavien keuhkojen aiheuttamaan alipaineeseen huoneessa ja ovi sulkeutuu automaattisesti telekineetikon vetäessä henkeä.
Selittää myös sen miksi ovi sulkeutui nopeampaa kun olin itse huoneessa.
Minä sanon: "Kun ihminen kuolee, hänet haudataan ja ruumis maatuu."
Toinen siihen: "Kun ihminen kuolee, hänen sielunsa nousee ylös ja jatkaa elämäänsä joko taivaassa tai maan päällä."
Nyt, nosita kahdesta argumentista minun pystyy oikeasti observoimaan ja sen pohjalla toimii hyvin paljon oikean maailman oikeita ilmiöitä kuten esim. palaminen.
Tässä tilanteessa minä kysynkin toiselta, mistä hän tulee väitteensä kanssa ja mitä hänellä on sen tueksi, sillä hänhän on tässä se joka tekee ylimääräisiä oletuksia.
Aqua vitae kirjoitti:Kun kysyn, minkä perusteella joku uskoo tällaisee, tiedostan sen, että minä en ole se joka tekee oletuksia.
Minä teen maailmankuvani sen pohjalle minkä tiedän ja olen nähnyt. ]Olen nähnyt, että kaikki mentalistien temput pystytään jäljentämään taikatempuilla ja en ole nähnyt kerrassaan minkäänlaista todistusaineistoa maailman energioiden puolesta.
Siksi minä kysynkin millä perusteilla kyseinen henkilö haluaa lisätä alkuperäiseen oletukseen jotain lisää. Mistä hän tulee ideansa kanssa.Hartsa kirjoitti:Se, että jotakin pystytään tekemään, ei tarkota automaattisesti, että ne kaikki olisi niin tehty.
Hyvänen aika sentään ei todellakaan. Mutta mitä se jättää jälkeensä? Mm. sen, että meillä on taas yksi syy vähemmän uskoa näihin sotkuihin ja sen olemassaolon todennäköisyys vähenee.
Taikuri kirjoitti:Aqua vitae kirjoitti:Kun kysyn, minkä perusteella joku uskoo tällaisee, tiedostan sen, että minä en ole se joka tekee oletuksia.
Minä teen maailmankuvani sen pohjalle minkä tiedän ja olen nähnyt. ]Olen nähnyt, että kaikki mentalistien temput pystytään jäljentämään taikatempuilla ja en ole nähnyt kerrassaan minkäänlaista todistusaineistoa maailman energioiden puolesta.
Siksi minä kysynkin millä perusteilla kyseinen henkilö haluaa lisätä alkuperäiseen oletukseen jotain lisää. Mistä hän tulee ideansa kanssa.Hartsa kirjoitti:Se, että jotakin pystytään tekemään, ei tarkota automaattisesti, että ne kaikki olisi niin tehty.
Hyvänen aika sentään ei todellakaan. Mutta mitä se jättää jälkeensä? Mm. sen, että meillä on taas yksi syy vähemmän uskoa näihin sotkuihin ja sen olemassaolon todennäköisyys vähenee.
Tosta alleviivatusta kohdasta saa semmoisen käsityksen että mentalistit ovat huijareita, joiden temppuja pystytään jäljentämään taikatempuilla. Mentalistihan on henkilö, joka näyttää omaavan paranormaaleja kykyjä, mutta myöntää käyttävänsä suggestiota, hypnoosia, psykologiaa ja taikatemppuja efektin aikaansaamiseksi.
Kannattaa muuten kattoa tota subin sarjaa "Mentalist", siinä käytetyt "tekniikat" on aika lähellä oikeita hypnoosin inductioita yms.
^^Itse asiassa on tullut jo laittomasti netin kautta vähän aikaa seurailtua.
Tarkoitin tässä tapauksessa mentalistilla siis häntä, joka menee ja pettää. En sitä, joka mystiset aikeensa etukäteen selostaa. Saatoin käyttää sanaa hiukan epäoikeudenmukaisesti tuolloin ja pahoittelen mahdollisia väärinymmärryksiä.
Anyara~Esse kirjoitti:Miten itse määrittelet sen, että olet itse sen enempää olemassa, kuin kivi tai ystäväsi luona vieraileva henkiolento? Jos henkiolennot voidaan observoida, eli ne vaikuttavat tuntemaamme maailmaan, niin silloinhan niiden olemassaolo on yhtä todistettua, kuin vaikkapa tuulen. Kaikki, mikä vaikuttaa nykyhetkessä on periaatteessa olemassa edes jollain tasolla, ja loppujen lopuksi olemassaolo on erittäin hankala käsite. Tuo määritelmä "kaikki" ja sen ylitse menevä "yliluonnollinen" on vain median asettama käsitys meihin ihmisiin; kaikkien mielestä tuoli on automaattisesti olemassa, mutta henkiin tultaessa mielipiteet jakautuvat. Ja tämä johtuu vain ja ainoastaan siitä, ettemme pysty havaitsemaan yliluonnollista koska tahansa päivänvalossa. Mutta toisaalta, miksi pitäisi? Ei kaiken tarvitsekaan elää meidän maailmamme normien mukaisesti. Onko yöelämässä havannoitu kuiskaus sen vähempää olemassa, kuin mitä se olisi keskellä kirkasta päivää? Tietenkin todisteet ovat yleensä yön pikkutunteja vastaan, sillä väsymystilassa aivot voivat tehdä temppuja, mutta tämäkin on vain olettamus. Ihmisillä on joku ihme taipumus Murphyn lain soveltamiseen kaikessa; jos jonkun voi todistaa vääräksi, se myös on väärin. Mielestäni henkisissä asioissa tulisi aina olla agnostinen, sillä niitä vastaan ei voi todistaa, muttei niiden puolestakaan.
Anyara~Esse kirjoitti:Mutta toisaalta, miksi edes sisälsit hengenvedon kyseiseen testiin? Ellei tämä ole joku oikea kokeilu, olettamus hengästymisestä on täysin turha jo itsessään. Jos luot itse kuvitteellisen tilanteen omaksi voitoksesi (koska ilman hengenvetoa et olisi edes voinut väittää, etteikö tapahtuma olisi ollut paranormaali), sillä ei ole kamalasti todistuksellista arvoa. Korjaa ihmeessä, jos ymmärsin jotakin väärin.
Anyara~Esse kirjoitti:Miksi se olisi ylimääräinen oletus? Jälleen kerran, sinä puhut maailmasta ja todellisuudesta sen pohjalta, mitä itse näet ja koet fyysisellä kehollasi, sekä siten, mitä olet medialta ja yhteiskunnalta oppinut. Meidän yleisessä todellisuuskäsityksessämme tuo saattaa olla ylimääräinen oletus, sillä lähtökohtana pidetään jostain syystä sitä, että ihminen maatuu ja elämä on siinä, mutta miksi näin sitten on? Miksei lähtökohtana voisi olla vaikkapa jokin uskonto? Joissakin maissa ja kulttuureissa näin on: heille ylimääräinen oletus on nimenomaan käsitys siitä, ettei ole olemassa Jumalaa tai taivasta.
Anyara~Esse kirjoitti:Tämä väite siitä, että yksinkertaisempi tie ja tavanomaisempi lähtökohta olisivat oikeassa ei siis päde kamalan hyvin.
Anyara~Esse kirjoitti:Jos et onnistuisi todistamaan sen puolesta, että ihmisen henki nousee kuoltuaan taivaaseen, minä voin todeta, että tutkimustapasi ovat vääriä.
Anyara~Esse kirjoitti:Emme voi tietää, joten kyseessä on uskon asia.
Wespa kirjoitti:Eikös meedio ole lähinnä tuota psychic sanaa.
Palaa sivulle “Parapsykologia”
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa