https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/9457Kansalaisaloitteen otsikko
Alle 12-vuotiaiden koronarokotukset lapsen edun ja oikeuksien vastaisia
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/9460Kansalaisaloitteen otsikko
Hallituksen epäluottamuslause
Aloitteen päiväys
6.12.2021
Aloitteen muoto
Ehdotus lainvalmisteluun ryhtymisestä
Aloitteen sisältö
Kansalaisilla pitää olla laki,joka oikeuttaisi ilmaista kesken vaalikauden epäluottamuslauseen hallituksen toiminnalle.
Perustelut
Perustuslaissa on määritelty, että valtiovalta Suomessa kuuluu kansalle.
Suomen kansaa edustaa 200 kansanedustajaa, jotka kansa valitsee joka neljäs vuosi vaaleilla.
Suomen pääministerin valitsee eduskunta ja pääministeri ehdottaa hallituksen muut ministerit.
Suomessa hallitusvaltaa käyttävät tasavallan presidentti sekä hallitus. Molempien tulee nauttia eduskunnan luottamusta.
Tällä hetkellä Suomen hallitukselta ei löydy johtajuutta, vastuunkantoa tai asioiden tiedottamista oikea-aikaisesti tai luotettavasti.
Suomen velka nousee koko ajan epäonnistuneiden EU-neuvotteluiden myötä. Suomea ollaan ajamassa konkurssiin tällaisilla talouden hoitamisella.
Koska nykyinen hallitus ei ole onnistunut Suomen asioiden hoitamisessa ja toimii Suomen edun vastaisesti, ehdotamme että kansalaisilla pitää olla laki, joka oikeuttaisi ilmaista kesken vaalikauden epäluottamuslauseen hallituksen toiminnalle.
Valtiovalta kuuluu suomessa kansalle.
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/9363Koronapassista sekä sen laajentamisesta luovuttava perustuslain sekä ihmisoikeuksien vastaisena
Koronapassin käyttöä on nyt esitetty laajennettavaksi työpaikoille. Se muodostaa vakavan uhan oikeudelle työhön ja toimeentuloon, mikä on määritelty Suomen perustuslaissa (11.6.1999/731, 18§) sekä Ihmisoikeuksien julistuksessa (23. artikla). Koronapassi rajoittaa monia perustuslaissa säädettyjä oikeuksia (Perustuslain 2. luku). Koronapassia on joissakin muissa maissa jo nyt käytetty terveydenhuollon eväämiseen. Nykyisen epämääräisen määritelmänsä vuoksi Suomessakin käytössä oleva koronapassi voidaan epäilemättä laajentaa myös tällaiseen käyttöön, ja tämä on ristiriidassa hyvin monien perustuslain turvaamien oikeuksien kanssa.
Perustuslaki määrää, ettei ihmisiä saa asettaa keskenään eriarvoiseen asemaan minkään henkilöön liittyvän perusteen, eikä myöskään terveydellisen perusteen vuoksi (6§).Perustuslain 22§ nojalla julkisen vallan on turvattava perusoikeuksien toteutuminen.Yle toi uutisessaan esille 21.10.2021, että koronapassia koskeva äänestys toi kansanedustajille enemmän yhteydenottoja kuin mikään asia aiemmin. Tämä huoli sivuutettiin kuitenkin asian käsittelyssä täysin, vaikka kansalaisten laajamittainen huoli on riittävä peruste tutkia asiaa perusteellisesti uudelleen, ja tarvittaessa hylätä perustuslain vastainen esitys.
Perustuslain 29§ määrittää kansanedustajan velvolliseksi noudattamaan toimissaan oikeutta ja totuutta sekä perustuslakia.Koronapassi on tartuntojen estäjänä kyseenalainen myös siksi, että rokotettukin voi tutkimusten mukaan paitsi levittää virusta, sairastua siihen, että joutua sairaalaan tartuntansa vuoksi. Lisäksi koronarokote ei toistaiseksi tilastojen mukaan näytä vaikuttaneen todettujen tartuntojen määrään. Tartuntoja on tilastoidusti enemmän kuin koskaan pandemian aikana, vaikka rokote on ollut käytössä useita kuukausia korkealla rokotekattavuudella.
Koronarokote on edelleen testiluontoinen ja siksi ehdollisella myyntiluvalla vuoteen 2023 asti, eikä testausvaiheessa olevan rokotteen ottamiseen voida velvoittaa ihmisiä toimeentulon tai tasavertaisten oikeuksien menettämisen uhalla. Laissa lääketieteellisestä tutkimuksesta (9.4.1999/488, 6§) tutkimukseen osallistujan on annettava kirjallinen, tietoon perustuva suostumus, mutta koronarokotteen testausvaiheessa olemisesta ei kattavasti tiedoteta sen ottajia, eikä suostumusta osallistumiseen kysytä. Pitkän aikavälin näyttöä koronarokotteen vaikutuksista pandemian hillitsemisessä ei ole.
Me allekirjoittaneet vaadimme, että koronapassin eli Tartuntatautilain (21.12.2016/1227) 58 i§ mainitun EU:n digitaalisen koronatodistuksen käytöstä ja käytön laajentamisesta luovutaan välittömästi perustuslain vastaisena, ja että pandemian torjunnasta huolimatta perustuslailliset oikeudet pysyvät lainsäädännön keskiössä.