Vasemmisto

Yhteiskunnallinen, tieteellinen ym. toisinajattelu, joka ei sovellu muihin osioihin
WM_

Re: Vasemmisto

ViestiKirjoittaja WM_ » 14 Huhti 2010, 20:46

Allied kirjoitti:
WM_ kirjoitti:Ja totta, ryssä -sana mielletään nykyään negatiiviseksi (ihmettelen, koska alkuperä on sanasta ruslandialainen) mutta älkäämme käyttäkö sitä nyt täällä.

Minulle on taas kerrottu että se on peräisin ruotsinkielestä: "ryska" :mrgreen:


Mahdollisesti. Venäjän puolella liikkuneet viikinkimäiset "heimot" olivat "ruseja". -> Rusland -> "ryslanti" -> "ryssä".
näin arvelisin

Avatar
Mosku
Kummitus
Viestit: 54
Liittynyt: 03 Maalis 2009, 16:03

Re: Vasemmisto

ViestiKirjoittaja Mosku » 15 Huhti 2010, 11:28

Allied kirjoitti:Joudun sinulle kyllä tässä sanomaan, että en ole kommunisti enkä millään tavalla ihaile sitä. Anteeksi nyt vain kauheasti, jos annoin sellaisen kuvan (sellaisen kuvan nähtävästi ikävä kyllä sait). Tarkoitukseni oli pikemminkin valaista sinulle asiaa, kun sulla oli niin negatiivinen kuva NL:stä (joka ei selvästi muuttunut).

Sellaisen kuvan saaminen ei paljoa vaatinut kun puolustat niin kiivaasti Leniniä. Ainoastaan kommunisti tai kommunismia ihannoiva ihminen voi pitää Neuvostoliiton aikaisesta politiikasta ja yhteiskuntajärjestelmästä. Kyllä se näkyy läpi että kunnioitat NL:än kommunistisia aikoja vähintäänkin ajatuksena vaikka et välttämättä toivoisi kommunismin olevan esim. Suomessa hallitsevassa asemassa. Vai miksi sitten puolustelet naapurimaamme edeltäjää aivan kuin se olisi sinulle koti?

Allied kirjoitti:En tunne ketään, jonka mielestä kommunismi olisi jotenkin "cool". Kommunistipuolueen ihannoimisesta kuulen vasta ensimmäistä kertaa, kyseessähän on hyvin vähän suosiota saanut puolue (voi verrata SKP:hen). Ehkä jossain sisämaassa ja suurkaupungeissa tätä esiintyy, Karjalassa (puhun Venäjän Karjalan tasavallasta tässä yhteydessä) tästä en ole kuullutkaan.

Allied kirjoitti:En minä usko että liikuntaleikit, liikuntaseurat yms. enää 70-luvulla olisivat olleet aivopesemistä :mrgreen:
Ehkä vain se, että haluttiin näyttää kuinka "mahtava" Neuvostoliitto oli (kaikkihan valtiot haluavat näyttää kuinka hyviä ja menestykkäitä ne ovat)

Sosialistinen realismi oli Neuvostoliitossa ainoa hyväksytty taidesuuntaus 1980-luvulle saakka. Se vaikutti (kuva)taiteeseen, kirjallisuuteen, musiikkiin, elokuvaan, tanssiin, arkkitehtuuriin ja teatteriin. Venäjällä on ollut 2000-luvulla monia kommunistien mielenosoituksia. Lenin ja Stalin on Venäjällä vastaavasti kunnioitettuja kuin esim Mannerheim ja Kekkonen Suomessa. Siitä en tiedä onko Venäjän Karjalassa tällaista mutta internet on ainakin levinnyt kaikkialle.

http://www.youtube.com/watch?v=_xCXnFAp ... re=related voi tuota nuorisoa youtube-videoineen ;)

Allied kirjoitti:Minusta muuten tuntuu, että et sinä kommunismi vihaa, vaan pikemminkin itse Neuvostoliittoa ja sen kautta tietenkin myös automaattisesti kommunismia. Saatan olla tietenkin väärässä.

Olet väärässä. Minä vihaan kommunismia, en Neuvostoliittoa. Kun puhun NL:stä aggressiiviseen sävyyn, viittaan sen kommunistisuuteen. Jos NL olisi ollut epäkommunistinen, se ei merkitsisi minulle muuta kuin vierasta historiallista maata. Silti venäläisyyteen ja Venäläiseen isänmaallisuuteen liittyy ääritapauksissa kommunismiaikojen ihannointi. Tällä hetkellä meillä on naapurissa kapitalistinen vaurastuva Venäjä.

Mutta siis yhtä lailla vihaan kommunismia myös muualla kuin NL:ssä. Kiina, Pohjois-Korea, Kuuba ja lähi-idän kommunistiset maat yms. Itse aloit kiivaasti puolustamaan kunnioittamaasi NL:ää ja sen johtajia joten tähän aiheeseen päädyttiin siksi.

Allied kirjoitti:Sinullehan pitäisi riittää oikeastaan tämä Suomen itsenäistyminen. Olen tässä miettinyt, että mitenhän sinua koskettavat nämä Leninin "työt". Nojoo, kyllä minä sen ymmärrän että mielestäsi ei ole tietenkään oikein nämä kaikki teot, mutta toisaalta eihän Lenin ollut Suomen johdossa ikinä, eli tuskin nämä teot koskettivat sukuasi jollain tavalla.

Aihe on vasemmisto ja tulin tänne puhumaan vasemmistosta koska se kiinnostaa minua siinä missä politiikka yleensäkin. Kiinnostukselle nyt en keksi mitään sanoin ilmaistavissa olevaa syytä, kunhan nyt vain kiinnostaa. Neuvostoliitto sattuu liittymään vasemmistoon melko lailla. Voinhan toki tuijottaa omaa napaa ja olla välittämättä asioista sen enempää ja todeta "pääasia että Suomi on itsenäinen, NL ei minua kiinnosta enkä ota kantaa", mutta en ole sellainen ihminen.

Allied kirjoitti:Tottakai minä myönnän, että ensimmäiset Neuvostojohtajat eivät olleet parhaasta päästä. Stalinista en nyt halua edes puhuakaan. Kyllähän minä itsekin myönnän että ei Lenin ollut maailman paras ihminen, ei läheskään. Muuuutta kapinalliselle ja muutosta kovasti halajavalle, melkein voisi sanoa että "fanaatikolle" väkivalta ja rappio oli melkeinpä ainoa keino saada kaikki "toimimaan".

Niin, jotta kommunismi toteutuisi. Ja sinä kunnioitat Leniniä, joka oli mielestäsi "hyvä mies ja halusi luoda Venäjästä vain paremman paikan elää". Se on mielestäni jo rikos.

Allied kirjoitti:Sotamenestyksestä sen verran, että et käsittänyt väärin. Onko NL:n sotamenestys sinusta siis huono asia? Väitätkö tällä siis sitä, että sodan käännekohta Stalingradissa ja ym. Neuvostoliiton hyväksi oli huono homma, ja natsien olisi pitänyt vallata Stalingrad ja jatkaa sieltä vain sisemmäs maahan. Toivottavasti MINÄ käsitin väärin. En ymmärrä sinua kyllä yhtään ainakaan tässä.

Niin no en ajatellut asiaa ihan noin. Mielessäni pyöri sitä kirjoittaessani suomalaisveteraanit jotka estivän Neuvostoliiton vyöryn rajan yli. Onhan se toki NL:n kannalta hyvä asia että menestytään sodassa mutta siihen se jääkin. Paljonkaan hyvää ei siitäkään loppujen lopuksi koitunut kun samalla sisämaassa riehui nälänhätä.

Allied kirjoitti:Kyllä sitä ollaan kertakaikkiaan röyhkeitä!!! Ei minulta, helvetti soikoon, mitään käsityskykyä puutu! Otetaan nyt vaikka Napoleonin ja natsi-Saksan hyökkäykset Venäjää ja Neuvostoliittoa vastaan. Nämä kummatkin hyökkäykset torjuttiin, ja maksettin juuri tällä sotilaiden verellä. Venäjästä on samalla lailla maksettu ns. "korvaamaton hinta"!

Juuri tuota tarkoitin. Olet isänmaallinen Venäjää kohtaan, kunnioitat sitä kotinasi ja pidät Venäjän sotilaita korvaamattona hintana isänmaastasi. Siinä ei ole mitään vikaa mutta sinun pitää ymmärtää että vastaavasti minä tunnen Suomea kohtaan.

Venäjä vs Suomi jääkiekko-ottelu. Kumman voittoa toivot?

Tällaiset kotimaata kohtaan koetut tunteet pitäisi unohtaa kun aihe on "Vasemmisto" eikä "Isänmaallisuus Suomessa ja Venäjällä"

Allied kirjoitti:Ymmärrätköhän edes mitä puhut? Toivottavasti et sentään tarkoittanut tuolla minua. Ei kukaan nykyaikainen venäläinen hehkuttele Venäjän kulttuurilla saatikka sitten kommunismilla. Mistähän edes repaisit tuon..?

Vai ei hehkuta? Kommunismilla ei ehkä, mutta kyllä Venäjän kodikseen tuntevat venäläiset ovat isänmaallisia venäjää kohtaan ja haluavat puolustaa maansa kunniaa ja ovat ylpeitä kulttuuristaan. Eikä siinäkään ole mitään pahaa. Kyllä minä olen tutustunut moniin venäläisiin ja tullut hyvin tietoiseksi siitä että heidän sydämensä tulee aina sykkimään omalle kotoisalle kulttuurille jossa he ovat saaneet kasvaa.

Allied kirjoitti:Ja vielä: "ryssä"-sana on ERITTÄIN rasistinen ja halveksuva sana, verrattavissa esim. "neekeriin". Pyydän, älä toista sitä täällä missän yhteydessä! En minäkään ole ketään täällä haukkunut esimerkiksi tsuhniksi tai neekeriksi.

Pyydän tästä vilpittömästi anteeksi jos se loukkasi sinua. En nimittele enää ja myönnän että se oli virhe minulta yleisestikin uskottavuuden kannalta.

Allied kirjoitti:Arvostan toki suuresti mielipidettäsi, vaikka olenkin sanonut ehkä välillä röyhkeästi. Mutta joissain asioissa olet kuitenkin väärässä, ja olen halunnut vain ja ainoastaan korjata ne.

Sinä taas näytät melko avoimesti ärsyttämällä minua ja huutamalla "eläköön Suomi", "Suomen korvaamaton hinta", "ryssät", "väkivalta-ja-helvetti-Neuvostoliitto", "idiootti-Lenin", "aivopesty", että et arvosta minua ja mielipidettäni yhtään. Jos olen väärässä, niin sano ihmeessä ja perun äskeisen sanomani saman tien. Kiitos ja kumarrus. :)

Uskon sinun olevan tosissasi mielipiteissäsi, suostun keskustelemaan kanssasi enkä käytä epäreilua väittelytekniikkaa. Eikö sen pitäisi riittää? Etpä ole sinäkään paljon eronnut minusta. Katsotaanpas:
- "Jos et arvosta pätkän vertaa Neuvostoliittoa, niin on joko sinussa tai historian opetuksessa jokin pahasti vikana",
- "Olen huomannut muutenkin että monet (EIVÄT LÄHESKÄÄN KAIKKI!) suomalaiset pitävät hyvinvointivaltiota itsestäänselvyytenä ja suorastaan hehkuvat itserakkaudesta itseään ja omaa isänmaata kohti. Suorastaan oksettaa kun kuulen jonkun kerskuvan tuolla."
- "Sanon nyt suoraan. Pidä suusi kiinni"

En ole valittanut sinulle näistä kommenteista. Suvaitse suvaitsemattomuus kuten minäkin ;)
"Niille, jotka haluavat nähdä, on riittävän valoisaa. Niille, jotka eivät halua, on riittävän pimeää."

- Blaise Pascal

Allied
Valaistunut
Viestit: 30
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 18:14
Paikkakunta: Oulu

Re: Vasemmisto

ViestiKirjoittaja Allied » 15 Huhti 2010, 12:13

Mosku kirjoitti:Sellaisen kuvan saaminen ei paljoa vaatinut kun puolustat niin kiivaasti Leniniä. Ainoastaan kommunisti tai kommunismia ihannoiva ihminen voi pitää Neuvostoliiton aikaisesta politiikasta ja yhteiskuntajärjestelmästä. Kyllä se näkyy läpi että kunnioitat NL:än kommunistisia aikoja vähintäänkin ajatuksena vaikka et välttämättä toivoisi kommunismin olevan esim. Suomessa hallitsevassa asemassa. Vai miksi sitten puolustelet naapurimaamme edeltäjää aivan kuin se olisi sinulle koti?

You got it, kunnioitan noita aikoja vähintäänkin ajatuksena.

Olen puolustanut Suomea keskusteluissa venäläisten kanssa samalla lailla kuin Venäjää ja NL:ää tässä keskustelussa nyt. Yhtä "ylpeä" olen kummastakin valtiosta.

Mosku kirjoitti:Niin no en ajatellut asiaa ihan noin. Mielessäni pyöri sitä kirjoittaessani suomalaisveteraanit jotka estivän Neuvostoliiton vyöryn rajan yli. Onhan se toki NL:n kannalta hyvä asia että menestytään sodassa mutta siihen se jääkin. Paljonkaan hyvää ei siitäkään loppujen lopuksi koitunut kun samalla sisämaassa riehui nälänhätä.

Nyt ymmärsin mitä tarkoitit. Asia selevä. ;)

Mosku kirjoitti:Sosialistinen realismi oli Neuvostoliitossa ainoa hyväksytty taidesuuntaus 1980-luvulle saakka. Se vaikutti (kuva)taiteeseen, kirjallisuuteen, musiikkiin, elokuvaan, tanssiin, arkkitehtuuriin ja teatteriin. Venäjällä on ollut 2000-luvulla monia kommunistien mielenosoituksia. Lenin ja Stalin on Venäjällä vastaavasti kunnioitettuja kuin esim Mannerheim ja Kekkonen Suomessa. Siitä en tiedä onko Venäjän Karjalassa tällaista mutta internet on ainakin levinnyt kaikkialle.

Tuohon en osaa sanoa mitään, koska en ole törmännyt tuohon. Valitettavaahan tuo on mielestäni.

EDIT: Kunnioituksesta vielä unohtui... Minä olen käsittänyt Leninin ja Stalinin kunnioituksen sillä tavalla, että ne ovat vain "ikuisia nimiä historian kirjoissa". Joku viikko sitten tässä tuli uutisissa että "Venäjällä alkanut stalinistisuus" (tjsp, en muista tarkalleen uutisotsikkoa). Suu loksahti auki kun kuunteli näiden moskovalaisneitosten toteavan että "Stalin on mielestäni vahva johtaja ja juuri sellaista johtajaa Venäjä tarvitsee!" Kerta kaikkiaan käsittämätöntä.

Tsaarit, Gorbatshov, Jeltsin (varsinkin Jeltsin), heitäpä juuri voi verrata Mannerheimiin ja Kekkoseen ainakin minun mielestäni, ei Leniniä ja Stalinia.

Mosku kirjoitti:Olet väärässä. Minä vihaan kommunismia, en Neuvostoliittoa. Kun puhun NL:stä aggressiiviseen sävyyn, viittaan sen kommunistisuuteen. Jos NL olisi ollut epäkommunistinen, se ei merkitsisi minulle muuta kuin vierasta historiallista maata. Silti venäläisyyteen ja Venäläiseen isänmaallisuuteen liittyy ääritapauksissa kommunismiaikojen ihannointi. Tällä hetkellä meillä on naapurissa kapitalistinen vaurastuva Venäjä.

Mutta siis yhtä lailla vihaan kommunismia myös muualla kuin NL:ssä. Kiina, Pohjois-Korea, Kuuba ja lähi-idän kommunistiset maat yms. Itse aloit kiivaasti puolustamaan kunnioittamaasi NL:ää ja sen johtajia joten tähän aiheeseen päädyttiin siksi.

Tämäkin asia selvä. Tosin se minua vielä jäi vaivaamaan, mikä tietty piirre kommunismissa on, mitä sinua vihaat. Jos unohdetaan kaikki Leninit ja Maot ja heidän luoma "epätasa-arvoisuus" ja kaikki muu vääryys. Jos siis kommunismi toimisi ja johtajat ymmärtäisivät ihmisiä.

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=1856485. Tuohan on tietenkin 100% utopiaa, mutta jos noin OIKEASTI olisi (mielikuvitusta hieman peliin), niin olisiko se loppujen lopuksi niin huono asia..? Sitä itsekin olen tässä miettinyt.

Neuvostoaika Venäjällä muovasi venäläistä kulttuuria kovasti (en tiedä kumpaan suuntaan). Sen takia kunnioitan sitä (mutta en kuitenkaan välttämättä ihaile).

Mosku kirjoitti:Niin, jotta kommunismi toteutuisi. Ja sinä kunnioitat Leniniä, joka oli mielestäsi "hyvä mies ja halusi luoda Venäjästä vain paremman paikan elää". Se on mielestäni jo rikos.

Joo, muotoilin lauseen hieman väärin. "Hyvää miestä" ei olisi pitänyt tuohon kirjoittaa, tsori. Tarkoitin tuossa lähinnä että hänen omasta mielestään Neuvostoliitto olisi parempi paikka elää kansalle. Toisin kävi. Itse Lenin ei ollut kovin vauraasta perheestä.

Mosku kirjoitti:Juuri tuota tarkoitin. Olet isänmaallinen Venäjää kohtaan, kunnioitat sitä kotinasi ja pidät Venäjän sotilaita korvaamattona hintana isänmaastasi. Siinä ei ole mitään vikaa mutta sinun pitää ymmärtää että vastaavasti minä tunnen Suomea kohtaan.

Venäjä vs Suomi jääkiekko-ottelu. Kumman voittoa toivot?

Tällaiset kotimaata kohtaan koetut tunteet pitäisi unohtaa kun aihe on "Vasemmisto" eikä "Isänmaallisuus Suomessa ja Venäjällä"

Kaikki me olemme isänmaallisia omaa valtiotaan kohti, jossa on syntynyt tai elää. Siitä ei tarvitse pyytää anteeksi kenenkään eikä keneltäkään. ;)

Ja tuo Venäjä vs Suomi jääkiekko-ottelu on sellainen jota minulta kysytään jatkuvasti.
Todellisuudessa kannustan yleensä Venäjää, mutta kun Suomi voittaa niin en ole silloinkaan maassa. Yleensä olen aina "voittanut" näiden otteluiden päätyttyä. :)

Mosku kirjoitti:Vai ei hehkuta? Kommunismilla ei ehkä, mutta kyllä Venäjän kodikseen tuntevat venäläiset ovat isänmaallisia venäjää kohtaan ja haluavat puolustaa maansa kunniaa ja ovat ylpeitä kulttuuristaan. Eikä siinäkään ole mitään pahaa. Kyllä minä olen tutustunut moniin venäläisiin ja tullut hyvin tietoiseksi siitä että heidän sydämensä tulee aina sykkimään omalle kotoisalle kulttuurille jossa he ovat saaneet kasvaa.

Kyllähän suomalaisetkin "hehkuttavat" omalla kulttuurillaan, joka on itse asiassa melko nuori ja ei läheskään yhtä rikas jos vertaa esimerkiksi vaikkapa Japaniin (japanilaisten vanhat perinteet, sukulaisten suuri kunnioitus ja ym.)

Mosku kirjoitti: Pyydän tästä vilpittömästi anteeksi jos se loukkasi sinua. En nimittele enää ja myönnän että se oli virhe minulta yleisestikin uskottavuuden kannalta.

Ei se minua varsinaisesti loukannut. Anteeksihan kuitenkin saat. :)

Mosku kirjoitti: Uskon sinun olevan tosissasi mielipiteissäsi, suostun keskustelemaan kanssasi enkä käytä epäreilua väittelytekniikkaa. Eikö sen pitäisi riittää? Etpä ole sinäkään paljon eronnut minusta. Katsotaanpas:
- "Jos et arvosta pätkän vertaa Neuvostoliittoa, niin on joko sinussa tai historian opetuksessa jokin pahasti vikana",
- "Olen huomannut muutenkin että monet (EIVÄT LÄHESKÄÄN KAIKKI!) suomalaiset pitävät hyvinvointivaltiota itsestäänselvyytenä ja suorastaan hehkuvat itserakkaudesta itseään ja omaa isänmaata kohti. Suorastaan oksettaa kun kuulen jonkun kerskuvan tuolla."
- "Sanon nyt suoraan. Pidä suusi kiinni"

En ole valittanut sinulle näistä kommenteista. Suvaitse suvaitsemattomuus kuten minäkin


Jep jep, olet oikeassa. Perun sanani ja pyydän anteeksi. Asia lienee "sovittu".


Palaa sivulle “Vaihtoehtoajattelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa