Paljastiko flight radar jotain Natolle kiusallista gps-häirinnästä?

Yhteiskunnallinen, tieteellinen ym. toisinajattelu, joka ei sovellu muihin osioihin
Andromeda
Ylläpitäjä
Viestit: 7438
Liittynyt: 06 Maalis 2017, 20:26
Paikkakunta: Etelä-Suomi
Viesti:

Paljastiko flight radar jotain Natolle kiusallista gps-häirinnästä?

ViestiKirjoittaja Andromeda » 21 Helmi 2019, 13:05

https://vastavalkea.fi/2019/02/19/palja ... irinnasta/
Paljastiko flight radar jotain Natolle kiusallista gps-häirinnästä?
Virannomaiset ovat väittäneet Venäjän häirinneen GPS-signaalia NATOn Norjassa pidetyn Trident Juncture -suursotaharjoituksen aikana loka–marraskuussa. Suomessa Lapin raja- ja pelastusviranomaiset eivät havainneet GPS-häiriöitä harjoituksen aikana, eikä pelastuslaitokselle tullut ilmoituksia häiriöistä. Venäjä on vaatinut todisteita häirinnästä.

11.2.2019 Norjan TV2 pitkän odotuksen jälkeen esitti päivät ja alueen, jolla väitettyä Venäjän tekemää GPS-häirintää olisi tapahtunut. Kellonaikoja ei ohjelmassa kerrottu.

Voimakasta häirintää esitetään olleen harjoitusten ensimmäisenä päivänä 25.10. ja siitä eteenpäin aina 7.11. saakka.


Aiemmin ruotsalaisen Flightradar24:n Gold -palvelun kautta pystyi toteamaan, että päivinä, jolloin väitettyä häirintää piti esiintyä, lentokoneiden GPS toimi ongelmitta Kirkkoniemen kentän alueella Pohjois-Norjassa. Koneen GPS:n toiminnan näki siitä, tallentuiko GPS-korkeustieto palveluun ongelmitta. Kirkkoniemeen 25.10. laskeutuneiden koneiden tiedoissa häirintää ei näkynyt, vaikka häirinnän piti tuona päivänä jo olla voimakasta. Kirjoitin tästä havainnosta sosiaaliseen mediaan 14.11.2018.

14.2.2019 havaitsin, että GPS-korkeustieto on kadonnut Flightradar-palvelun kaikista lentotallennetiedoista. Yhtiön blogi ei kerro, miksi tieto on poistunut. Tieto näkyy Gold-tasolla edelleen reaaliaikaisesti, mutta tallenteissa sitä ei enää ole, tai ainakaan sitä ei näe.

Tutkiessani asiaa 13.11.2018 olin valinnut SAS:n lennon SK4472 Oslo–Kirkkoniemi, koska lento oli aiemmin tallentanut ongelmitta GPS-tietoa. 22.–23.10. SK4472 lensi normaalia reittiään ja GPS-tieto tallentui normaalisti, kuten alla olevan näyttökuvan GPS Altitude -arvon näkyminen osoittaa.

Lentotallenteita voi katsoa 1–80-kertaisella nopeudella ja pikakelaamalla. Tallenteesta pystyi tuolloin näkemään GPS-häiriöt sen perusteella, milloin GPS Altitude -arvo katosi lennon aikana ja kauanko se oli kateissa – tai ei ollut, jolloin GPS toimi luotettavasti.

25.10., NATOn harjoituksen alettua, SAS:in lento SK447 ei lentänyt normaalia reittiä, vaan sen reitti oli siirretty idemmäksi Ruotsin puolelle ja kauemmas Keski-Norjasta. GPS-vastaanotossa oli tallenteessa eniten katkoja lähellä Keski-Norjaa. Kun kone on lentänyt Rovaniemen ohi, niin GPS-häiriöt loppuvat, ja mitä lähemmäs Kirkkoniemeä ja Venäjää lento etenee, sitä paremmin GPS toimii. Toisin sanoen: päinvastoin kuin Norjan television kuvan perusteella olisi tullut tapahtua.


Koneen normaalista poikkeava reitti ei voinut johtua Venäjän häirinnästä annetusta varoituksesta, koska sitä ei ollut vielä annettu. Ilmoitus lentäjille annettiin 25.10. klo 12.36 GMT, eli vasta sen jälkeen kuin SK4472 oli lentänyt Kirkkoniemeen. Kone ohjattiin jostain muusta syystä jo aamulla kello 8.00 itäisemmälle reitille, kauemmas alueesta, jolla lentotallenteen mukaan esiintyi eniten GPS-häiriöitä.

Mikäli häirintää oli tapahtunut ennen vaarailmoituksen antamista, niin sitä olisi pitänyt esiintyä juuri silloin kun SK4472 lähestyi Kirkkoniemeä ja aloitti laskeutumisensa. Vaarailmoitukset tulee myös julkaista välittömästi.

Eniten GPS-häiriöitä siis oli Keski-Norjassa. Ilmeisesti harjoituksen johtokeskus oli jossain Trondheimin lähellä Keski-Norjassa, koska Suomen ilmavoimien Pilatus-kone PI-03 lensi 29.10. Helsingistä Trondheimiin ja seuraavana päivänä uudelleen Tampereelta Trondheimiin. Tämän lisäksi puolustusvoimien PI-05-kone lensi 5.11. Rovaniemeltä Trondheimin lähellä olevalle Ørlandin lentokentälle Brekstadin kaupungissa.

Norjan television ohjelman jälkeen yritin 14.2.2019 ohjelmassa esitettyjen tietojen perusteella tutkia asiaa lisää Filghtradar24-palvelusta ja totesin, että lennon SK4472 tiedoista oli GPS-tieto (GPS Altitude) kadonnut. Se on itse asiassa kadonnut kaikista palvelun tallenteista, vaikka se näkyy edelleen kun lentoja seurataan reaaliaikaisesti.

Sama päivä, lento, paikka ja aika. 13.11.2018 otetussa näyttökuvassa GPS Altitude näkyy, yllä olevassa 14.2.2019 otetussa ei enää näy (”N/A”). Tieto ei ole kadonnut ainoastaan tästä, vaan kaikista palvelun lentotallenteista, vaikka se siis reaaliaikaisessa seurannassa näkyy ja siten tulee palveluun edelleenkin. Sitä vain ei jostain syystä enää näytetä tallenteissa.

Paljastiko Flightradar24 jotain NATOlle kiusallista?


Jälkikirjoitus. Jotain muutakin näyttää kadonneen. 5.10. Suomen ilmavoimien Pilatus PI-05 ”katosi” kesken lennon Lapissa Urho Kekkosen kansallispuiston lounaispuolella (punainen kysymysmerkki alla olevassa näyttökuvassa).

Muut lennossa olleet koneet eivät kadonneet palvelusta, ja Pilatuksella oli korkeuttakin kuusi kilometriä, joten sen toisiotutka eli transponderi oli kyllin korkealla näkyäkseen FlightRadar24-palvelun vastaanottimille.

Kone ei tietysti oikeasti kadonnut, vaan ilmeisesti sammutti transponderinsa. Siitä, että kone ylipäätään lensi kyseisellä alueella, tuli mieleen selvittää, mitä ilmavoimien muut Pilatus-koneet ovat tehneet sotaharjoituksen aikaan.

Erikoisin havainto on, että 24.10.2018, päivää ennen harjoitusten ja väitetyn GPS-häirinnän alkamista, PI-01 lensi Helsingistä Tampereelle. Seuraavan kerran kone ilmestyy näkyviin 8.11.2018.

Kone tuskin on ollut huollossa sillä välillä kun se laskeutui Tampereelle ja nousi Jyväskylästä. Muut ilmavoimien Pilatukset olivat NATOn suurharjoituksen aikana kiireisiä ja lensivät paljon. PI-01:n kirjatut lennot loppuivat päivää ennen harjoituksen alkua ja alkoivat päivä sen loppumisen jälkeen.

Mikäli kone oli erikoistehtävässä harjoituksen aikana, niin kenties tutkijat voisivat saada tämän koneen miehistöltä lisätietoa väitetystä häirinnästä. Havaitsivatko he häirintää noiden kahden viikon aikana?

A MAN OF A TIME STORM
Jumala
Viestit: 4736
Liittynyt: 01 Tammi 2018, 21:00

Re: Paljastiko flight radar jotain Natolle kiusallista gps-häirinnästä?

ViestiKirjoittaja A MAN OF A TIME STORM » 22 Helmi 2019, 07:23

Lainaus jutun kommettiosuudesta. "Jutun tekijä Janne Pohjalahan saikin sitten 30 päivän bannit Facebookilta pian juttunsa jälkeen."

Andromeda
Ylläpitäjä
Viestit: 7438
Liittynyt: 06 Maalis 2017, 20:26
Paikkakunta: Etelä-Suomi
Viesti:

Re: Paljastiko flight radar jotain Natolle kiusallista gps-häirinnästä?

ViestiKirjoittaja Andromeda » 23 Helmi 2019, 12:02

Siellä newspunch sivustolla olikin juttua että Soros vaatii "valeuutisten levittäjille" bannit facebookista Koko Soroksen kaarti siis pitäisi bannata sieltä tuolla perusteella. Kuka määrittelee (Soros?) mikä on valeuutinen? No yleensä se on tuo valtavirtamedia.

A MAN OF A TIME STORM
Jumala
Viestit: 4736
Liittynyt: 01 Tammi 2018, 21:00

Re: Paljastiko flight radar jotain Natolle kiusallista gps-häirinnästä?

ViestiKirjoittaja A MAN OF A TIME STORM » 25 Helmi 2019, 06:59

No nyt minullakin sitten alkoi eilen error ilmoituksia oikein urakalla ja yhteys pätki niin paljon että lähin rakentamaan moottoripyörää, tosin olen muuttunut eikä rakentelu kiinnosta, ajaminen kyllä kiinnostaa, outo muutos sinänsä, koska ennen olisin voinut rakentaa koko moottorin uusiksi tai tehdä uuden kevyen rungon pyörään hiilikuidusta, eli olin alunperin aivan väärällä teknisellä alalla muiden manipuloidessa jo nuorena, mutta paljonko meistä on itseämme? kaikki opitaan toisilta, syvempi minä voi olla ihan jotain muuta, vaikka kansanmielinen sotapäällikkö.

Valeuutisten määrittely? Kysehän on kaikessa politiikasta, miten toisen politiikan näkemys voi olla valeuutista, jos kansa haluaa vapautta ja hinnat kohtuullisiksi tai minimipalkan nostoa jotta tulevat edes toimeen, miten se voi olla valeuutinen. Sitten on kunnollisia valeuutisia joissa väärennetään todisteita, kuten Venäjän osuutta nyt on yritetty väärentää moniin iskuihin. Näiden takana on brittiläinen tutkiva journalismi, joka on monta kertaa jäänyt kiinni jopa kuvamanipoloinneista Venäjää vastaan, mutta päämedia käyttää heitä jatkuvasti todisteina että ovat oikeassa politiikassaan, Venäjä vihassaan. Päämedia vaikenee keltaliiveistä, kuitenkin tämä on suurin juttu sitten 70-luvun mellakoiden sekin on valeuutista vaieta.

Andromeda
Ylläpitäjä
Viestit: 7438
Liittynyt: 06 Maalis 2017, 20:26
Paikkakunta: Etelä-Suomi
Viesti:

Re: Paljastiko flight radar jotain Natolle kiusallista gps-häirinnästä?

ViestiKirjoittaja Andromeda » 25 Helmi 2019, 17:29

Kyllä vaan, politiikkaahan se on joka ohjaa meidän elämäämme.


Palaa sivulle “Vaihtoehtoajattelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa