Kannattaa lukea Deathnote (manga.. mutta tosi hyvä juoni ja hieno piirtojälki, älkää väheksykö).. siin ei nyt profilointia opi mutta mielestäni auttaa miettimään ylipäätään loogisesti asioita (ihmisten motiiveja pääasiassa) ja kyllä olen itse huomannut että saan pääteltyä järkevät motiivit ihmisiltä joita en edes hyvin tunne. Aivan vierasta en lähde analysoimaan mutta olen sanasta sanaan kertonut eräänkin tutun (jonka tuntenut n. 3 viikkoa ja en oo edes paljoa jutellu) ajatusmallin eräässä tilanteessa jos eräs ulkopuolinen ei olisi vetänyt tapahtumassa kaikkea huomiota itseensä alkamalla itkemään.
Yleensä en osaa arvioida toista jos mietin mitä hän ajattelee minusta (esim en huomaa jos toinen on ihastunut minuun) koska luultavasti tahdon tai en tahdo hänen ajattelevan niin ja omat tunteeni ja himoni vääristävät ajatteluani ja huomaan kyllä sitten muiden ihmisten välisen kemian aika nopeasti (tähän pystyy lähes kukavain.. eikös? etenkin naiset)..
ömm.. keksisinköhän vielä esimerkkiä jossa erityisesti Deathnoten tuoma looginen ajattelu minua todella auttoi
No olen lähimmäisteni tekoihin kiinnittänyt eritavalla huomiota ja huomannut mm että jotkut ihmiset todella piilottelevat jotain.. eräälle sanoin siitä suoraan ja hän sanoi jotain tähän tapaan "en ole ajatellut kyllä asiaa aiemmin.." *meni hetki* "mutta itseasiassa olet oikeassa"..
Minuakin kiinnostaisi tarkempi profilointi vaikka luulen että meidän tavallisten ihmisten on vaikea sitä opetella.. veli kävi jollain tutun tutulla ja hänet profiloitiin kuulemma tarkasti... se tyyppi joka teki veljelle profiloinnin oli omien sanojensa mukaan käynyt FBIn kursseja (tätä ei sanonut veljelle vaan jollekkin tyyliin veljenpojalleen jonka veli jotai kautta tuntee).. en ole varma oliko käynyt mitä kurssei ja missä mutta kuulemma 20min keskustelun jälkeen se mies osas kertoo veljelle sen oman elämäntarinan