Vuosi sitten kun olin psykologilla soveltuvuustesteissä työtä varten hän totesi että mun pitäisi yrittää olla vähemmän empaattinen koska tällaiset yliempaattiset ihmiset uupuvat muita herkemmin. Kaikkien ongelmia ei tarvitse henkilökohtaisesti lähteä ratkomaan eikä niistä tarvitse edes välittää.
Omasta mielestäni se kuulosti ihan hullulta. Miten muka voi välittää liikaa? Mistä lähtien empaattisuus on ollut huono juttu ja mikä ihme on YLIempaattinen ihminen? Jos joku tulee mun luokse ja haluaa tilittää tai mitä hyvänsä, turvautuu ja hakee jonkinlaista tukea tai apua niin en todellakaan osaa lähteä sitä kieltämään. En ikimaailmassa voisi sanoa että hae apua jostain muualta, mun päiväkiintiö on nyt täynnä.
Toisaalta psykologi oli oikeassa että kyselleessään, mahdanko tätä työporukkaa jaksaa tämän luonteenpiirteeni kanssa. Joskus menee työpäivä "hukkaan" kun puolet porukasta käy vuorotellen istumassa mun pöydän kulmalla ja tilittämässä. Sitten harmittelen tekemättä jääneitä töitäni ja olen pahoillani milloin kenenkäkin puolesta. Välillä tuntuu ihan hölmöltä, että keski-ikäiset naiset tulevat kysymään jopa neuvoa milloin mihinkin. Lasten kanssa kommunikoimisen kohdalla sen ymmärrän kun olen itse samaa ikäluokkaa sieltä monien lasten kanssa, mutta naapurikiistajutuissa alkaa jo vähän naurattaa että mitä minä muka tästäkin tiedän. Pitäis varmaan alkaa kerätä rahaa neuvoista niin tulisi työrauha.
Varsinkin lähipiiristä huomaan heti jos jollain on joku hätä ja vieraammistakin ihmisistä osa on sellaisia helposti luettavia tyyppejä. Oikeastaan olen tosi varuillani ja vähän pelkäänkin sellaisia ihmisiä joita en osaa lukea, koska he ovat arvaamattomia ja pahimmassa tapauksessa vaarallisiakin. Helposti luettavan ihmisen suuttumisenkin osaa ennakoida ja tietää milloin jäähdytellä, mutta sellaiset muurin takana elelevät tyypit saattavat tehdä jotakin ihan tyhjästä. Yksi lukioaikainen kiusaajani oli juuri tällainen tyyppi josta ei vain voinut tietää. Hän oli ulos aina hyvin tyyni, täydellisen ilmeetön. Ei voinut tietää onko hän hyvällä vai pahalla tuulella ja hän toimi todella arvaamattomasti. Esimerkiksi koulun bileissä hän ohi kävellessään heitti tuopillisen kaljaa päälleni ilmeenkään värähtämättä. Ei edes kääntynyt katsomaan ja ilakoimaan reaktiollani, kippasi vain tuopin ja käveli eteenpäin saman ilmeettömän olemuksensa kanssa. Ei ollut mitenkään uutta että joku haluaa pahaa minulle, mutta outoa siitä teki se, että normaalien kiusaajien tavoin se vahingonilo ei näkynyt lainkaan. Moni muu olisi jäänyt viereen tai vähän sivummalle rätkättämään hyvän kiusan takia, tämä vain jatkoi matkaansa ja oli kuin ei mitään olisi tapahtunutkaan.