Elämän tarkoitus

Kvanttifysiikka, luonnonkatastrofit, nähtävyydet, maailman ihmeet ym. arjesta poikkeavat "elämää suuremmat" asiat
Avatar
Aqua vitae
Vuoden foorumilainen 2009
Viestit: 2572
Liittynyt: 20 Touko 2008, 16:54
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Elämän tarkoitus

ViestiKirjoittaja Aqua vitae » 09 Marras 2008, 01:39

Kokemukset.
Olen skeptikko, sen myönnän ylpeänä, mutta silti voin ulkoa luetella lukuisia "kokemuksia" menneeltä ajalta...

1. Tuhannet ja taas tuhannet deja vu:t (<---- jotkut väittävät vieläkin näitä yliluonnollisiksi ilmiöiksi...)
2. Muutama "enneuni"
3. Muutama "telepaattinen kommukaatio"
4. Lukuisia mystisiä ja selittämättömiä valoilmiöitä taivahalla.
5. Pari hurjaa yötä (<---- käsitä miten haluat^^)
6. Poltergeist ilmiöitä...

Sitten vielä spessu.

Kerran, en muista monesko syntymäpäivä, olin kylpyhuoneessamme täyttämässä vesi-ilmapalloja erääseen ohjelmanumeroon.
Olin jo päässyt täyttämisessä yli puolenvälin, kun kuulen jotain.
Annan sen mennä ohi sillä kertaa.
Kuulen toisen kerran. Tällä kertaa selvästi. Kuulostaa siltä, kun naapurin kakarat leikkisivät pihalla. Sitten se loppuu kuin seinään.
Jatkan täyttöä, kuulen taas ääntä. Menen ikkunaan, katsomaan, ketä siellä oikein riehuu.(kuulosti aivan hippaleikiltä)
Kas vain, ei ketään.
Ei yhtään ketään.
Täytän taas palloja. Kuulen äänen, tällä kertaa joku sanoo nimeni. Niin selvästi kuin joku voi huutaa paksun valkoisen (<--- värillä ei väliä^^) puuoven läpi. Ääni nimittäin oli täydellinen replikaatti tästä ilmiöstä.
Olin silloin sen verran pieni, joten en saanut suoraan ovea auki, joten hyppäsin suoraan viereiseen ikkunaan katsomaan.
Ei ketään.
Ei ketään oli juuri sanonut nimeni.
Juuri niin.
Täytin palloja nyt tärisevin käsin ja kuuntelin koko ajan ääniä.
Nimeni. Taas.
Tällä kertaa en käyttänyt aikaa ikkunan tarkistamiseen, vaan juoksin suoraan huoneeseeni keittiön läpi huutaen, että joku muu saa täyttää loput pallot.

Tämän jälkeen, joka talvi sen jälkeen (synttärini ovat kuitenkin aina kesällä) kun vein vaatteita kuivumaan kylpyhuoneeseen, kuulen samanlaista äänekästä kirmausta naapurista.
Ja arvatkaa onko siellä ketään^^'

Pelottavaa?
Ja itsekin, olisin hyvin pöyristynyt jos joku tulisi väittämään, että tuuli se vain puhalsi ulkona.(<--- huomaa lauseeseen piilotettu vitsi. Naapurin "kakaran" nimi on Tuuli^^)

Ja kaiken tämän jälkeen olen skeptikko, jonka on hieman vaikea ahtaa mieleensä mitään, mikä edes lähestyy omakohtaisia kokemuksia. Miten se on mahdollista? Älä minulta kysy.
Mutta pointtia tässä teen siitä, että kokemuksetkaan eivät aina vaan riitä määrittämään uskoa.

Ps. Kokemus seiskaa kirjoittaessa koin lieviä paranoian tunteita... Aika karmivaa näin puoli kahdelta yöllä....
Ihminen halajaa taivaalle, koska sieltä näkee enemmän.

Avatar
Zrud
Loch Nessin Hirviö
Viestit: 2563
Liittynyt: 08 Heinä 2008, 22:43
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Elämän tarkoitus

ViestiKirjoittaja Zrud » 09 Marras 2008, 02:31

ja itsehän en ole kokenut mitään minkä takia uskon kuten uskon.
oon suht ristiriitanen tapaus.
Feel the LOVE

Avatar
Vic Rattlehead
Meedio
Viestit: 675
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Elämän tarkoitus

ViestiKirjoittaja Vic Rattlehead » 09 Marras 2008, 12:09

toisin kuin taas sinä uskot vain tähän tieteellisesti todistettuu faktaan. samaa uskoa eri tavalla. usko ei tarkoita pelkästään tätä jumala soossia. senkin varmaan jo kyllä tiesit. uskoa on yhtä monta erilaista kuin on ihmistä. jotkut enemmin tuota jumal ja henkimaailamn sarja. toiset taas tätä uskon vain sen mitä näen ja on tieteellisesti todistettu 100% faktaksi...

Älä esitä tuntevasi minua kun et todellakaan tunne. Itsellänikin ja perheelläni löytyy monia paranormaaleja kokemuksia ja kummallisia yhteensattumia jne. Usko minua, niitä on paljon, ja osan olen joskus muinoin täälläkin kertonut. Silti olen enemmän skeptikko kuin ns. hörhö.

Tuon ylemmän toteamuksen on tarkoitus osoittaa, että osaan käväistä myös sen viivan toisella puolella jos omia kokemuksia sattuu kohdalle, mutta totta kai luonnollisestikin pitää suhtautua varautuneemmin jonkun tuntemattoman ottamaan videoklippiin kuin omiin kokemuksiin. Siksi ehkä saat musta sen 100% skeptikon kuvan kun sanon kommenttini jostain videosta tj. mutta en todellakaan sitä ole.

Sinun mielestäsi Paranormaali on yli luonnollista.
Toisille yliluonnollinen on taas ihan normaalia ja arkipäivää...
tuo taas on sinun henk koht näkemyksesi, ja se ei tee asiasta sitä ainoaa ja oikeaa.

En ole väittänyt asiani olevan ainoa saati oikea, luultavasti itselläsi on omissa mielipiteittä jotain epävarmuutta kun koet minun mielipiteen ilmaisuni noin vahvasti.

Saat koko paranormaalin kulostamaan joltakin uskonnolta. "Toisille se on normaalia ja arkipäivää" kuulostaa minun korvaani juuri tältä, että kaikki uskotaan ihan vain siksi kun sinun "pitää uskoa" paranormaaliin.

Voit myös tarkoittaa jotain aivan muuta, mutta itse edelleenkin tykkään ensin eliminoida mahdollisuudet asian olla feikki, ja mielummin todistan ensin asian feikiksi kuin todeksi. Tällöin se "AHAA" elämys on paljon hienompi ja kiinnostavami kuin jos olen sillä "no mitä mä sanoin" asenteella päättänyt jonkun asian todeksi.

Oma henk.koht. juttuni, mutta mielestäni systeemini ei ole mitenkään huono saati väärä, vaikka se HC parafaneja häiriteekin.

Avatar
Zrud
Loch Nessin Hirviö
Viestit: 2563
Liittynyt: 08 Heinä 2008, 22:43
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Elämän tarkoitus

ViestiKirjoittaja Zrud » 09 Marras 2008, 16:02

njoo taas tässä todetaan kuina ihmisen mieli muuttaa heti asiat mitkä he kuulevat omaan muotoonsa ja miten he haluavat sen kuulla.
esim just toi et sanot että se kuulosti siltä että joillekkin paranormaali on arkipäivää...
itse en kyllä tunne heitä. mutta esim meediot. ennustajat.. sun muut. onha niitä feikkaajiakin
mutta miksi ei olisi aitoja. joten skeptikon mielestä kyseinen asia on paranormaalia. toisin kun taas tämän "ennustajan" tai "meedion" mielestä se on täysin normaalia...

niin... se on sinun tapasi toimia ja uskoa.
meillä on oma tapamme. ja yhdelläjään ihmisellä ei ole oikeutta tulla
sitä kritisoimaan.... edes sinulla.
Feel the LOVE

Avatar
Vic Rattlehead
Meedio
Viestit: 675
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Elämän tarkoitus

ViestiKirjoittaja Vic Rattlehead » 09 Marras 2008, 16:52

Zrud kirjoitti:niin... se on sinun tapasi toimia ja uskoa.
meillä on oma tapamme. ja yhdelläjään ihmisellä ei ole oikeutta tulla
sitä kritisoimaan.... edes sinulla.

En ymmärrä miksi koet mielipiteeni kritisoivaksi, esitän ehkä toisen mielipiteitä kyseenalaistavia kysymyksiä, mutta niin teen myös omille mielipiteilleni, se ei tarkoita että kumoaisin toisen mielipiteen heti. Ainoa joka täällä tuntuu kritisoivan jotakin on nämä ns. "hörhöt", jotka kritisoi skeptikoita, muuhun en ainakaan itse ole törmännyt.

Avatar
Zrud
Loch Nessin Hirviö
Viestit: 2563
Liittynyt: 08 Heinä 2008, 22:43
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Elämän tarkoitus

ViestiKirjoittaja Zrud » 09 Marras 2008, 16:54

mmhm... sussa vaa näyttää oleva sellane ominaisuus että kyseenalaistat ihan kaiken ja jos ojku muu ilmaisee mielipiteensä kyseenalastat senkin... joka on sinänsä iha ok mutta jossain on hyvä olla raja.
Feel the LOVE

Avatar
ridikulous
Demoni
Viestit: 542
Liittynyt: 16 Tammi 2008, 13:12

Re: Elämän tarkoitus

ViestiKirjoittaja ridikulous » 10 Marras 2008, 11:39

Jos "jumalakompleksi" tarkoittaa sitä, että haluaa saada järkevyyttä asioihin, niin myönnän kyllä mielelläni sellaisen omaavani. Mutta siinä tapauksessa kaikilla skeptikoilla on jumalakompleksi, myös sinulla, Vic (oletan, että ajattelet skeptisesti). Jos ei pyri järjestämään asioita, selittämään ja muokkaamaan niitä tuntemaansa muottiin, ei pysty olemaan skeptikko.

Ja koska haluan saada järkeä asioihin (johtuu sitten ihmisen perusluonteesta tai mistä tahansa), en osaa kuvitella kaikkeutta ilman jonkinlaista järjestystä. Jos pienten atomin osasten liikkeet voidaan ennakoida, ihmisen toiminnalle tarjota syyt, aineiden rakenteita analysoida, miksei samaa voisi tehdä maailmankaikkeudellekin. Samaa järjestelmää sekin on.

Tietysti, voihan se olla pelkkää kuvitelmaa, että ihminen on pystynyt ympäristöään ja sen toimintaa niin tarkasti kuvaamaan. Ehkä ei olekaan mitään järjestelmää, ehkä kaikki onkin vain sattumanvaraista ja merkityksetöntä tapahtumaketjua. Eikä välttämättä edes ketjua, vaan pelkkä...kasa sattumanvaraisesti muotoutuneita, ainutlaatuisia tapahtumia. Siinä tapauksessa myönnän, hyvä on, ei elämällä ole mitään merkitystä saati syytä.

Tässä nyt on muutama kärjistys. Mutta asia todistetusti menee perille helpommin, kun sen pistää yksinkertaisempaan muotoon.

Seuraava väite on varmaan sitten, että ei kaikella tarvitse olla syytä. Jos maailmankaikkeuden perusasiat ovatkin järjestyksessä, ei yksittäisellä ihmislajilla tarvitse olla merkitystä. Kyllä minun mielestäni tarvitsee. Sillä kaikki vaikuttaa kaikkeen. Ihminen vaikuttaa maapallon kehitykseen sekä lähiavaruuteen. Nämä puolestaan muuttuessaan vaikuttavat ympärillään oleviin asioihin ja niin edelleen.

Onhan se tietysti tylsää ajatella, että kaikki on sievässä järjestyksessä. Toivottavasti ei olekaan ja toivottavasti olen väärässä ;)

e: Jatkoin aiempaa tekstiä.
yes, it may seem ridiculous.

Avatar
Vic Rattlehead
Meedio
Viestit: 675
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Elämän tarkoitus

ViestiKirjoittaja Vic Rattlehead » 10 Marras 2008, 21:54

ridikulous kirjoitti:Jos "jumalakompleksi" tarkoittaa sitä, että haluaa saada järkevyyttä asioihin, niin myönnän kyllä mielelläni sellaisen omaavani. Mutta siinä tapauksessa kaikilla skeptikoilla on jumalakompleksi, myös sinulla, Vic (oletan, että ajattelet skeptisesti). Jos ei pyri järjestämään asioita, selittämään ja muokkaamaan niitä tuntemaansa muottiin, ei pysty olemaan skeptikko.

Jumalakompleksi tarkoittaa ihmisen yliarvostamista, "korottamista" muiden lajien yli, ja maailman tai minkä tahansa asian katsomista siltä kantilta, kuin tietäisimme miten asiat on tai miten niiden kuuluu olla, tai miten ne tuntuvat järkevältä.

Omasta mielestäni en ole mikään skeptikko. Pikemminkin skeptinen, jopa kyyninen, paranormaaleja asioita todeksi toivova tyyppi, joka ei suostu antamaan itsensä höynäytettävän niin helpolla.

Ja koska haluan saada järkeä asioihin (johtuu sitten ihmisen perusluonteesta tai mistä tahansa), en osaa kuvitella kaikkeutta ilman jonkinlaista järjestystä. Jos pienten atomin osasten liikkeet voidaan ennakoida, ihmisen toiminnalle tarjota syyt, aineiden rakenteita analysoida, miksei samaa voisi tehdä maailmankaikkeudellekin. Samaa järjestelmää sekin on.

Kuten zrud sanoikin, ihmiset ovat vain yksi murtoosa koko maailmankaikkeudesta ja ihminen tietää vain murtoosan asioista. Pitäisikö tämän murtoosan perusteella, joka sattuu olemaan "järjestyksellistä"(ja järjestyksellisyyskin on hassu sana, koska koko "järjestys" missä jokin on, on ihmisen luoma asia), olettaa koko maailmankaikkeuden olevan sitä? Omasta mielestäni siihen ei ole mitään syytä...

Seuraava väite on varmaan sitten, että ei kaikella tarvitse olla syytä. Jos maailmankaikkeuden perusasiat ovatkin järjestyksessä, ei yksittäisellä ihmislajilla tarvitse olla merkitystä. Kyllä minun mielestäni tarvitsee. Sillä kaikki vaikuttaa kaikkeen. Ihminen vaikuttaa maapallon kehitykseen sekä lähiavaruuteen. Nämä puolestaan muuttuessaan vaikuttavat ympärillään oleviin asioihin ja niin edelleen.

Kyseessä voisi sikäli vain olla esim. ns. evoluution oman haudankaivamisefekti, en keksi ilmiölle parempaa selostusta, joten tarkennan vähän.

Kun evoluutio edistyy ja jatkaa pyörimistään, se saattaa luoda yksilöitä/lajeja, jotka tekevät hallaa sille evoluutiolle itselleen, vaikka näin "ei ole tarkoitus" tapahtua. Esim. Ihmisen teknologian edistyminen on oiva esimerkki selittämään mitä haen takaa: Teknologia on kehittynyt sille tasolle, että ei tarvita koneistajia, vaan NC koneet hoitaa saman homman. Tähän kehitykseen ei ole välttämättä tarkoituksella pyritty, eikä sen ole varsinaisesti oletettu tuottavan huonoja seurauksia, mutta se tuottaa loppupeleissä hallaa kyseiselle alalle, koska se tekee ns. ihmistyöstä tarpeetonta. Ei tarvita enää valtavaa hallia täynnä sorveja ja sorvareita, jotka tekevät vaikka 1000 metallinosaa päivässä, kun saman homman hoitaa parilla nc:llä ja ja parilla työntekijällä nopeammin ja tehokkaammin.

Tämä oli täysin omaa pähkäilyäni, pää "argumenttini" on edelleen se, että ihminen tietää kaikesta niin vähän, että on järjetöntä tehdä noin merkittäviä oletuksia koko maailmankaikkeudesta....Siis minun mielestäni.

Avatar
domino
Alieni
Viestit: 103
Liittynyt: 08 Heinä 2008, 22:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: Elämän tarkoitus

ViestiKirjoittaja domino » 10 Marras 2008, 22:03

Elämän tarkoitusta on mielestäni turha miettiä sen ihmeellisemmin. Kunhan elää omaan elämäänsä päivä päivältä. Itse en ainakaan tällaista mietiskelyä harrasta.

Avatar
Jaarno
Isojalka
Viestit: 1756
Liittynyt: 09 Kesä 2008, 16:39

Re: Elämän tarkoitus

ViestiKirjoittaja Jaarno » 10 Marras 2008, 22:28

Domino osui kyllä asian ytimeen. Parempi kun keskittyy vain elämään kummempia ihmettelemättä mikä tarkoitus meillä on.

Avatar
tuputhy
Velho / Noita
Viestit: 496
Liittynyt: 19 Tammi 2008, 13:59
Paikkakunta: Imatra

Re: Elämän tarkoitus

ViestiKirjoittaja tuputhy » 10 Marras 2008, 22:46

Niin, eletään tätä kuluvaa hetkeä. Elämän tarkoitus paljastuu sitten aikanaan,- jos paljastuu..mitäpä sitä turhia murehtimaan.
Jalat maassa, pää pilvissä

AV-M1-A6
Kummitus
Viestit: 58
Liittynyt: 15 Syys 2008, 22:05
Paikkakunta: Oulu

Re: Elämän tarkoitus

ViestiKirjoittaja AV-M1-A6 » 10 Marras 2008, 23:03

Jos elämällä ei ole selvää tarkoitusta, niin miksi sitten olemme olemassa?
Yksinkertaisin on toimivin.

Avatar
Jaarno
Isojalka
Viestit: 1756
Liittynyt: 09 Kesä 2008, 16:39

Re: Elämän tarkoitus

ViestiKirjoittaja Jaarno » 10 Marras 2008, 23:29

Tuskin elämämme tarkoitus ainakaan on käyttää elämäämme sen etsimiseen? Jos elämän tarkoitus jokaisella ihmisellä on, niin se kyllä toteutuu kun elämme elämäämme.

Paitsi jos tietenkin jonkun elämän tarkoitus on etsiä sitä elämän tarkoitusta. :|

Avatar
tuputhy
Velho / Noita
Viestit: 496
Liittynyt: 19 Tammi 2008, 13:59
Paikkakunta: Imatra

Re: Elämän tarkoitus

ViestiKirjoittaja tuputhy » 10 Marras 2008, 23:38

Olemme syntyneet tänne, -minkä sille mahtaa, joten varmaan itsensä kannalta on hyvä tehdä elämänsä mahdollisimman mielekkääksi. Harrastaa niitä asioita, mistä pitää yms. yms. Miksi pitäisi murehtia, jos elämänsä voisi elää myös nautiskellen kaikesta kivasta? Mitä sillä on väliä, onko sillä muille mitään merkitystä? -Tosin, jos itse voit hyvin, niin pystyt myös ilahduttamaan toisia ihmisiä!

Luin tarinan koulukiusatusta, jonka reppua joku luokkatoveri tarjoutui kantamaan. Myöhemmin tämä auttava ihminen kuuli, että tuo hänen auttamansa koulukiusattu oli juuri aikonut päättää päivänsä tuona päivänä. Tämä repunkanto pelasti tuon kiusatun elämän! Eikö tässä ole tarpeeksi tarkoitusta elämälle?!
Jalat maassa, pää pilvissä

Avatar
Regendos
Ylläpitäjä
Viestit: 1297
Liittynyt: 15 Tammi 2008, 07:04
Viesti:

Re: Elämän tarkoitus

ViestiKirjoittaja Regendos » 10 Marras 2008, 23:47

AV-M1-A6 kirjoitti:Jos elämällä ei ole selvää tarkoitusta, niin miksi sitten olemme olemassa?

Suuri sattuma, kuten maapallon syntyminen ja elämän kehittyminen sille?

Avatar
tuputhy
Velho / Noita
Viestit: 496
Liittynyt: 19 Tammi 2008, 13:59
Paikkakunta: Imatra

Re: Elämän tarkoitus

ViestiKirjoittaja tuputhy » 11 Marras 2008, 01:16

Sattumaa tai ei, mutta pointtini oli, että voidaan kuitenkin elää elämämme suht' koht' juuri niin kuin haluamme! Voidaan tietysti esim. rypeä itsesäälissä tms. mutta siitä ei ole mitään hyötyä edes itselle, joten miksi ei voisi valita sen paremman tien? Nauttia elämästä!
Jalat maassa, pää pilvissä

Avatar
Jaarno
Isojalka
Viestit: 1756
Liittynyt: 09 Kesä 2008, 16:39

Re: Elämän tarkoitus

ViestiKirjoittaja Jaarno » 11 Marras 2008, 19:57

Eipä sitä kauon elämästä nautita jos elää koko elämänsä tekemällä mitä huvittaa.
Pitää olla myös niitä ärsyttävämpiä tjsp. vaiheitakin. Esim. Työ, koulu. Oppii nauttimaan ja arvostamaan vapaita ja hyviä hetkiä. Ja tietenkin pärjää elämässä. Ei tarvitse asua jossain katuojissa ja ryypätä sossun rahoilla.

Teoriassahan tuo elämän eläminen miten huvittaa kuulostaa mahtavalta mutta ei se voi toimia pitkän aikaa.

Avatar
Zrud
Loch Nessin Hirviö
Viestit: 2563
Liittynyt: 08 Heinä 2008, 22:43
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Elämän tarkoitus

ViestiKirjoittaja Zrud » 16 Marras 2008, 00:50

Eläminen kuten haluaa toimii juuri niinkuin itse haluat, ja se toimii niin kauan kuin itse haluat.
Mutta jos haluaisin elää kuin miljonääri. Olisi minun painettava töitä hullun lailla, tai leikkiä tuurin kanssa ja lotota....
Itse elän sossun rahoilla Pärjään ihan hyvin. Kun en itse edes polta tai juo alkoholia niin säästää nekin rahat.
toki joudun silloin tällöin joillekkin kursseille ja työ harjoitteluun,
mutta niiden jälkeen palaan taas omaan onnelliseen elämääni.
Pieni asunto. Oma kotini jossa asun yksin, ja asiat ovat juuri niinkuin itse niiden haluan olevan.
En ole ahne. Olen hyvin vähään tyytyvä ihminen, ja tyydyn siihen mitä minulle annetaan. En pyydä enempää enkä vähempää. Vaan hyväksyn kohtaloni juuri sellaisena kuin se on.
En sitä ala haastamaan.

En tosin itsekkään tiedä mitä huominen voi tuoda tullessaan...
Niinkuin hyvin siteerattuna "tuntemattomat ovat herran tiet"
vaikka en niin uskovainen olekkaan.
mutta elän päivästä toiseen. En tee suuria suunitelmia.
koska huomenna voit olla jo kuollut.
Joten itse olen tyytynyt osaani tässä pienessä maailmassa.
En ala paikastani valittamaan. Vaan olen nöyränä maailman edessä.

Elämä on kaunista ja petollista. Lumoavaa ja vaarallista.
Elämän tarkoitus on eläminen. Ei enempää eikä vähempää.

Maailma olisi paljon parempi paikka jos kaikki ihmiset ajattelisivat samoin.
Feel the LOVE

Avatar
Rie-chan
Valaistunut
Viestit: 25
Liittynyt: 04 Huhti 2009, 16:33
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Re: Elämän tarkoitus

ViestiKirjoittaja Rie-chan » 05 Huhti 2009, 13:14

Ehkä elämän tarkoitus on vain yksinkertaisesti elää, kehittyä, ja kasvaa.
En nyt muutakaan selitystä tähän hätään keksi :lol:

Avatar
Jaarno
Isojalka
Viestit: 1756
Liittynyt: 09 Kesä 2008, 16:39

Re: Elämän tarkoitus

ViestiKirjoittaja Jaarno » 05 Huhti 2009, 14:26

Sepä se. Mutta mikä tuossakaan sitten on ideana? Kun sitä ollaan elätty, kasvettu ja kehitytty niin sitä kohta kuollaan. :|
Angst angst. Mutta todellakin mitä sitä elämän tarkoitusta nyt miettimään, elää nyt vain omaa elämäänsä mahdollisimman hyvin itselleen sopivasti.


Palaa sivulle “Ihmeellinen todellisuus”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa