WM_ kirjoitti:En muista, olenko sanonut, mutta mielestäni elämän tarkoitus on yksinkertaisestikin vain parantaa tila, jossa elämme. Tehdä siitä parempi kuin mitä se oli ennen kuin synnyimme.
Aqua vitae kirjoitti:WM_ kirjoitti:En muista, olenko sanonut, mutta mielestäni elämän tarkoitus on yksinkertaisestikin vain parantaa tila, jossa elämme. Tehdä siitä parempi kuin mitä se oli ennen kuin synnyimme.
Onko tällöin kyseessä ultimaatti tarkoitus olemassaolollemme, vai kenties inhimillinen syyn etsiminen sinne, mihin hän sitä tarvitsee?
Trauma kirjoitti:Olen alkanut uskoa päivä päivältä enemmän siihen, että muiden ihmisten vuoksi täällä eletään. Käsitin tämän pikkuhiljaa, kun on törmännyt toteamukseen "itteni takia mä elän" yms muuta tuohon suuntaan. Ei me vaan olla mitään ilman läheisiä ihmisiä (tai muita ihmisiä ylipäätään). Ei meitä edes olisi ilman muita ihmisiä...![]()
Ja nyt kun mietin, ei näin sosiaalinen tapaus muuta pystyisi ajattelemaankaan.
Minusta elämän tarkoitus ja tarkoituksetomuus on itsensä päätetävissä, mutta olisi se aika tylsää jos millään ei olisi mitään tarkoitusta.
ridikulous kirjoitti:Ajatellaanpa, ettei millään elävällä olennolla ole sen kummempaa tarkoitusta. Täällä ollaan vain kuolemassa ja toteuttamassa näin luonnon kiertokulkua. Ajatuksena pätevä, mutta oikeastaan se ei vastaa lainkaan itse kysymykseen. Mikä on luonnon kiertokulun tarkoitus, miksi ylipäänsä täytyy olla elämää?
ridikulous kirjoitti:KatieMicaelan kertomus on hyvä ja kuvaava. Ymmärrän täysin, miksi se on tuntunut niin ahdistavalta. Hoitotäti ei tainnut tajuta olevansa itsekin perhonen...
Lähimmäksi omaa kokemustani osuvan kuvauksen elämän mielettömyydestä löysin, kun luin Miguel de Unamunon kirjan Traaginen elämäntunto. Siinä kuvataan aika täydellisesti tämä kokemani elämän paradoksi, jota en aiemmin ollut osannut kunnolla eritellä. Järki sanoo selkeästi, ettei elämällä ole merkitystä, mutta tunnepuoli ei suostu sitä hyväksymään, ja siitä seuraa loppumaton eksistentiaalinen ahdistus... Siinä varmaan syy, miksi panteismi tuntuu itselle läheisimmältä kuvalta kaikkeudesta. Sehän on käytännössä vain tunnepuolta tyydyttävään muotoon puettua ateismia.
Ekko kirjoitti:Tätä on tullut mietittyä ja olen tullut hieman erilaiseen mielipiteeseen kuin ihmiset yleensä. En näe elämää matkana kehdosta hautaan jonka aikana koetaan ja kehitytään. Toki kokea ja kehittyä pitää. Näen fyysisen elämän liian lyhyenä ihmisille kokea ja kehittyä.
Itse olen sitä mieltä, että ihmisten kuolemattomuus/vanhenemisen pysäyttäminen/hidastaminen on hyvä asia. Ehtii kokea enemmän asioita, kuin normaalissa 80 vuodessa. Ehtii kokeilla uusia harrastuksia, vierailla uusissa paikoissa, keräillä erilaisia asioita. Tehdä mitä haluaa, mutta mihin ei olisi kuolevaisena valmis "tuhlaamaan" tarpeeksi aikaa. Mikäli vuosisatojen tai tuhansien kuluttua alkaa tuntua, ettei tekemistä enää ole, voit hankkia osittaisen muistinmenetyksen. Muistin tyhjennys on mielestäni parempi vaihtoehto kuin peruuttamaton kuolema.
Onkohan foorumilla muita jotka näkevät asian kuin minä? Ottakaa kantaa asiaan, olitte sitten puolesta tai vastaan.
Palaa sivulle “Ihmeellinen todellisuus”
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa