Halu uskoa paranormaaliin.

Keskustelua terveestä ja epäterveestä skeptisyydestä, pseudotieteistä, sekä tieteenfilosofioista
Avatar
Korvapuikko
Meedio
Viestit: 663
Liittynyt: 21 Huhti 2008, 14:11
Paikkakunta: jossain päin suomea

Re: Halu uskoa paranormaaliin.

ViestiKirjoittaja Korvapuikko » 14 Loka 2008, 20:38

tuputhy kirjoitti:Halu uskoa paranormaaliin? Mielestäni se ei ole sellainen asia, joka vaan päätetään. (voin tietysti puhua vaan omasta puolestani..) Esim. itse, ennen ensimmäistäkään kokemusta, en ollut koskaan kuullutkaan mistään paranormaalista, joten en voinut myöskään päättää, uskonko siihen vai en.
Sitten, kun kokee jotain "outoa", niin yksinkertaisesti ei vaan tule heti ensimmäisenä mieleen alkaa ajatella, että tää on tätä paranormaalia, en usko siihen. Ne vaan ovat totta, niin kuin ns. "normaalitkin" asiat, jotka tapahtuvat.

Tällä tarkoitetaan lähinnä sitä että kun joku kokee jotain outoa niin sitä usein haluaa selittää sen tyyliin jollain haamulla ennen kuin edes miettii ns. normaaleja selityksiä
Uskotko sinä paranormaaliin sen takia että todisteet viittaisivat siihen vai koska haluat uskoa?
Valaisevia linkkejä: LINKKI LINKKI LINKKI

Avatar
tuputhy
Velho / Noita
Viestit: 496
Liittynyt: 19 Tammi 2008, 13:59
Paikkakunta: Imatra

Re: Halu uskoa paranormaaliin.

ViestiKirjoittaja tuputhy » 14 Loka 2008, 20:46

No, esimerkiksi se haamu, minkä näin 6-vuotiaana: Herätin koko perheen,( vaikka näin, että olivat nukkumassa) vaan kysyäkseni, että kävelitkö äsken tuossa? No, eihän ne tietenkään olleet kävelleet, koska nukkuivat! Jo niin pienenä kuitenkin ensimmäiseksi halusin uskoa siihen normaalimpaan vaihtoehtoon. Kun sitä ei ollut, niin mitä jäi jäljelle? Sano se.
Jalat maassa, pää pilvissä

Avatar
Wespa
Ylläpitäjä
Viestit: 2091
Liittynyt: 14 Tammi 2008, 01:16
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Halu uskoa paranormaaliin.

ViestiKirjoittaja Wespa » 16 Loka 2008, 07:56

Ehkä tämän aiheen nimi pitäisi olla "halu uskoa paranormaaliin vs. halua olla uskomatta paranormaaliin"...

Mikä saa ihmisen selittämään selvästi outoja asioita "loogisilla" selityksillä, jotka ovat kaukaa haettuja esim. suokaasu? Miksi skeptikot haluavat arvostella toisten henkilökohtaisia kokemuksia? Miksi skeptikot luulevat tietävänsä asiat paremmin kuin henkilö, joka on itse asian kokenut? Miksi skeptikot käskevät/antavat pakollisia "vastauksia" sen sijaan, että harvoin voisivat neuvoa tai antaa vaihtoehtoja? Miksi skeptikkoja ottaa päähän jos joku uskoo? Miksi monista skeptikoista paistaa viha ns. uskovaisia kohtaan (hihhulit, hörhöt, hipit, huumeheput, päästään vialla, hullu jne.)? Miksi emme voisi vaan hyäksyä toisiamme sellaisina kuin olemme?

Mielestäni on hyvä, että on epäleväisiä ihmisiä, jotka eivät usko paranormaaliin. Näen heissä vastakohtani ja täten opin itsestäni yhä enemmän. :)
- Kaikella tiedolla on kolme vaihetta: 1. Sitä pilkataan. 2. Sitä vastustetaan raivokkaasti. 3. Se hyväksytään itsestäänselvyytenä. -Arthur Schopenhauer
Me on Youtube - Meitsi tuubissa
Suomen Galaktinen Liitto
Tärkeät linkkini - Click på here

Avatar
Korvapuikko
Meedio
Viestit: 663
Liittynyt: 21 Huhti 2008, 14:11
Paikkakunta: jossain päin suomea

Re: Halu uskoa paranormaaliin.

ViestiKirjoittaja Korvapuikko » 16 Loka 2008, 13:11

Wespa kirjoitti:Ehkä tämän aiheen nimi pitäisi olla "halu uskoa paranormaaliin vs. halua olla uskomatta paranormaaliin"...

Paitsi tuollaista halua olla uskomatta ei olekaan. Halu uskoa taas on tutkittu juttu monen monissa tutkimuksissa piste.
Ja se on omalla laillaan erittäin naurettavaa kumota kaikki normaalit selitykset vetoamalla siihen että aina niihin vedotaan. Minä itse en tunne sellaista tapausta jota ei voisi selittää jollain normaalilla, se on vain sitä että jotkut ei suostu hyväksymään että ne kaikki voi selittää, ja pitää kiinni uskomuksissaan
Uskotko sinä paranormaaliin sen takia että todisteet viittaisivat siihen vai koska haluat uskoa?
Valaisevia linkkejä: LINKKI LINKKI LINKKI

Avatar
tuputhy
Velho / Noita
Viestit: 496
Liittynyt: 19 Tammi 2008, 13:59
Paikkakunta: Imatra

Re: Halu uskoa paranormaaliin.

ViestiKirjoittaja tuputhy » 16 Loka 2008, 13:44

Mutta sinullahan, Korvapuikko juuri ON tuo halu olla uskomatta!! Miten voit väittää, ettei sellaista ole?! Tuo sinun skeptisyytesi alkaa vaikuttaa jo oikeasti huvittavalta.. ei sillä, että siinä mitään pahaa olis, kivahan se on välillä nauraa.
Jalat maassa, pää pilvissä

Avatar
Korvapuikko
Meedio
Viestit: 663
Liittynyt: 21 Huhti 2008, 14:11
Paikkakunta: jossain päin suomea

Re: Halu uskoa paranormaaliin.

ViestiKirjoittaja Korvapuikko » 16 Loka 2008, 13:49

tuputhy kirjoitti:Mutta sinullahan, Korvapuikko juuri ON tuo halu olla uskomatta!! Miten voit väittää, ettei sellaista ole?! Tuo sinun skeptisyytesi alkaa vaikuttaa jo oikeasti huvittavalta.. ei sillä, että siinä mitään pahaa olis, kivahan se on välillä nauraa.

Kuten sanoin sitä ei kenelläkään ole sillä tavalla kuin halua uskoa, kuten selitin se on tutkittu. Minäkin haluaisin uskoa haamuihin ja kaikkeen maagiseen mutta järki tulee tielle.
Ja on sitten näitä tyyppejä jotka on vakuuttuneita että jos on "oma kokemus" niin siitä ei pääse ohi eikä yli eikä se voi mitenkään olla hallusinaatio koska se vaikutti niin aidolta ja koska ei tiennyt sellaisesta ilmiöstä
Uskotko sinä paranormaaliin sen takia että todisteet viittaisivat siihen vai koska haluat uskoa?
Valaisevia linkkejä: LINKKI LINKKI LINKKI

Avatar
tuputhy
Velho / Noita
Viestit: 496
Liittynyt: 19 Tammi 2008, 13:59
Paikkakunta: Imatra

Re: Halu uskoa paranormaaliin.

ViestiKirjoittaja tuputhy » 16 Loka 2008, 14:01

Siis, ymmärsinkö nyt oikein: Tuolla sinun logiikallasi, jos haluaa uskoa paranormaaliin, niin uskoo kaiken vähääkään miettimättä. Jos näin olisi, niin sinunkin pitäisi uskoa kaikki, koska kirjoitit, että haluaisit uskoa! Eikä se ole sen kummempi juttu sekään, jos ei halua uskoa, se on vaan jotenkin toisinpäin. Tuosta henkilöstä, joka ei pysty järkeilemällä kumoamaan kokemuksiaan kokemattomiksi; (minä) Sillä ei varmaan vaan ole sitten sitä järkeä tarpeeksi?

Olen pyytänyt sinua kertomaan sen oman kokemuksesi, miksi et kerro?
Sanoit aikaisemmin, että et luota aisteihisi niin paljoa, että uskoisit kokemustasi todeksi, mutta miten voit luottaa "aisteihisi" silloin, kun kumoat TOISTEN kokemuksia? Pitäisikö meidän tosiaankin mielestäsi luottaa näkemyksiisi, vaikka itse sanot, ettet luota tuntemuksiisi?
Jalat maassa, pää pilvissä

Avatar
Korvapuikko
Meedio
Viestit: 663
Liittynyt: 21 Huhti 2008, 14:11
Paikkakunta: jossain päin suomea

Re: Halu uskoa paranormaaliin.

ViestiKirjoittaja Korvapuikko » 16 Loka 2008, 14:07

tuputhy kirjoitti:Siis, ymmärsinkö nyt oikein: Tuolla sinun logiikallasi, jos haluaa uskoa paranormaaliin, niin uskoo kaiken vähääkään miettimättä. Jos näin olisi, niin sinunkin pitäisi uskoa kaikki, koska kirjoitit, että haluaisit uskoa! Eikä se ole sen kummempi juttu sekään, jos ei halua uskoa, se on vaan jotenkin toisinpäin. Tuosta henkilöstä, joka ei pysty järkeilemällä kumoamaan kokemuksiaan kokemattomiksi; (minä) Sillä ei varmaan vaan ole sitten sitä järkeä tarpeeksi?

Olen pyytänyt sinua kertomaan sen oman kokemuksesi, miksi et kerro?
Sanoit aikaisemmin, että et luota aisteihisi niin paljoa, että uskoisit kokemustasi todeksi, mutta miten voit luottaa "aisteihisi" silloin, kun kumoat TOISTEN kokemuksia? Pitäisikö meidän tosiaankin mielestäsi luottaa näkemyksiisi, vaikka itse sanot, ettet luota tuntemuksiisi?

Ei hyvänen aika, noilla tutkimuksilla ei ole yhtään mitään tekemistä minun logiikan kanssa, lue ne ja usko niihin tai ole uskomatta. Kuten olen sanonut minulla on kanssa kokemus ja en vain usko että se olisi totta koska minäkin kuten kuka tahansa muukin voi nähdä hallusinaatiota piste.
Ja taas tuota ihme lokausta lopussa voi voi...
Uskotko sinä paranormaaliin sen takia että todisteet viittaisivat siihen vai koska haluat uskoa?
Valaisevia linkkejä: LINKKI LINKKI LINKKI

Avatar
tuputhy
Velho / Noita
Viestit: 496
Liittynyt: 19 Tammi 2008, 13:59
Paikkakunta: Imatra

Re: Halu uskoa paranormaaliin.

ViestiKirjoittaja tuputhy » 16 Loka 2008, 14:13

Anteeksi, ei ollut tarkoitettu lokaamiseksi tuo loppu, ihmettelen vaan, kuinka voit toimia noin. Etkö haluaisi kuitenkin kertoa sen oman kokemuksesi? (tai hallusinaatiosi, tai miksi sitä haluat kutsua)
Jalat maassa, pää pilvissä

Avatar
Korvapuikko
Meedio
Viestit: 663
Liittynyt: 21 Huhti 2008, 14:11
Paikkakunta: jossain päin suomea

Re: Halu uskoa paranormaaliin.

ViestiKirjoittaja Korvapuikko » 16 Loka 2008, 14:20

No tämä tapahtui aikaa sitten kun olin ehkä jotain 4-8 vuotias (ehkä?) niin kun olin juuri herännyt niin näin enkeleitä leijuvan ympäri huonetta ja pelästyin tätä niin paljon että suljin silmät ja menin peiton alle piiloon
Uskotko sinä paranormaaliin sen takia että todisteet viittaisivat siihen vai koska haluat uskoa?
Valaisevia linkkejä: LINKKI LINKKI LINKKI

Avatar
tuputhy
Velho / Noita
Viestit: 496
Liittynyt: 19 Tammi 2008, 13:59
Paikkakunta: Imatra

Re: Halu uskoa paranormaaliin.

ViestiKirjoittaja tuputhy » 16 Loka 2008, 14:28

Kiitos, kun kerroit! Olitko kuullut enkeleistä kerrottavan ennemmin?
Itse olin jotain 10v, kun heräsin ja näin ilmassa kiemurtelemassa valtavasti käärmeitä, pelästyin tietysti ja painoin silmät tiukasti kiinni. Kun ne taas avasin,ne olivat hävinneet.(-siis ne käärmeet :lol: ) Tajusin, etten aikaisemmin ollut ollutkaan hereillä oikeasti.

Taitaa olla taas väärä topikki...
Jalat maassa, pää pilvissä

Avatar
Korvapuikko
Meedio
Viestit: 663
Liittynyt: 21 Huhti 2008, 14:11
Paikkakunta: jossain päin suomea

Re: Halu uskoa paranormaaliin.

ViestiKirjoittaja Korvapuikko » 16 Loka 2008, 14:36

Olin kuullut enkeleistä ennemminkin kun olen uskonnollisesta perheestä niin totta kai sitä luettiin aina iltarukous ym.
Niin ja minun puolesta offtopiccia täällä aiheessa saa ollakin
Uskotko sinä paranormaaliin sen takia että todisteet viittaisivat siihen vai koska haluat uskoa?
Valaisevia linkkejä: LINKKI LINKKI LINKKI

Mark91
Jäsen
Viestit: 13
Liittynyt: 24 Maalis 2011, 02:47

Re: Halu uskoa paranormaaliin.

ViestiKirjoittaja Mark91 » 24 Maalis 2011, 07:11

hyviä lainauksia:
"To the devout believer, no evidence is necessary. To the devout skeptic, no evidence will suffice."
"Believe those who are seeking truth. Doubt those who find it."
"The Truth Cannot Be Told. It Must Be Realized"

Tunnen henkilökohtaisesti vain skeptikkoja ja kristittyjä jotka uskovat siihen mihin he haluavat uskoa, neutraalilla kannalla oleva ihminen voi uskoa tai pitää mahdollisena asioita riippumatta siitä onko se miellyttävää tai ei. Uskon että sairaanloisen skeptismin tai uskomattomuuden aiheuttaa lähinnä pelko tuntemattomasta, joka on sinänsä tervettä mutta liiallisuudessaan haitallista. Mutta jos halutaan ihan keksimällä keksiä jokin negatiivinen selitys miksi monet uskovat yliluonnolliseen, niin voihan se olla joissakin tapauksissa että se johtuu tavallaan ihmisen egosta. Jospa joku ihminen kuvittelee olevansa muita parempi kun ei seuraa tuttuja ja turvallisia valtaväestön ajattelumalleja.

Mksi me tarvitsemme skeptikkoja? Miksi ihmiset eivät voisi itse irrottautua tunteiden ja uskojärjestelmän luomasta todellisuuden vääristymästä ja ajatella asioita monelta eri kantilta? Uskovatko tosiaan monet ihmiset lähes kaiken mitä he lukevat tai kuulevat? Eikö olisi parempi tutkia mahdollisimman paljon asioita, pohtia ja keskustella ennen kuin vetää mitään johtopäätöksiä.

Monet ihmiset ovat omien uskomuksiensa vankeja, ja yksi pahimmista virheistä mitä ihminen voi tehdä on luokitella itsensä johonkin uskokuntaan, esim: Ateisti, Kristitty, Muslimi, Skeptikko jne.

Jos uskot johonkin, niin joudut sen manipuloimaksi. Esim. monet kristityt eivät usko evoluutio teoriaan, eivätkä edes koskaan harkitse sen mahdollisuutta vaan automaattisesti torjuvat sen teorian mahdollisuuden perehtymättä siihen sen enempää. Ja jos uskovat evoluutio teorian mahdollisuuteen niin jumalahan se on tietysti ollut joka on saanut sen aikaan. Muuta selitystä ei ole.

Moni ihminen varmasti uskoo kuolemanjälkeiseen elämään, pääasiassa sen takia ettei hän halua ajatella eikä kohdata sitä todellisuutta että elämä loppuu jossain vaiheessa, monelle se on niin vaikea asia hyväksyä. Toivo ja halu siitä että elämä jatkuu kuoleman jälkeen saa uskomaan "taivaaseen" tai sielun kuolemattomuuteen. Itse pidän sielu konseptia täysin mahdollisena asiana useasta syystä, ja pidän myös reinkarnaatio teoriaa mahdollisena, mutta en ole täysin vakuuttunut asiasta. Jos se on totta, niin tiedämme varmaksi vasta kun kuolemme, itseäni kiinnostaa kyllä mitä ns. rajan takana piilee ja haluaisin mielelläni tietää sen jo eläessäni. Ja sen selvittääkseen, pitää olla rohkeutta kurkistaa tuntemattomaan.

Ei ole niinkään tärkeää mihin uskoo, vaan miksi uskoo. Se on hyvä kysymys, joka kannattaa kysyä itseltään. Miksi minä uskon mitä uskon?

Valdamar Valerianin mukaan, ei kannata uskoa mihinkään. jos uskoo johonkin, niin joutuu helposti oman uskonsa manipuloimaksi. Pitää olla avoin kaikille mahdollisuuksille ja totuuden voi tietää varmaksi vasta kun vahvistaa asian pitävän paikkansa oman kokemuksensa kautta.

"The more you educate yourself, the more you understand where things come from the more obvious things become and you begin to see lies everywhere. You have to know the truth, and seek the truth, and the truth will set you free." - Jordan Maxwell

Avatar
Aqua vitae
Vuoden foorumilainen 2009
Viestit: 2572
Liittynyt: 20 Touko 2008, 16:54
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Halu uskoa paranormaaliin.

ViestiKirjoittaja Aqua vitae » 23 Kesä 2011, 12:31

Mark91 kirjoitti:Monet ihmiset ovat omien uskomuksiensa vankeja, ja yksi pahimmista virheistä mitä ihminen voi tehdä on luokitella itsensä johonkin uskokuntaan, esim: Ateisti, Kristitty, Muslimi, Skeptikko jne.

Negatiivinen ateismi ja tieteellinen skeptismi eivät ole uskokuntia. Vastapainoisesti, positiivinen ateismi saattaa olla, ja filosofinen skeptismi todellakin on.

Se, että negatiivisesta ateismista harhautuu positiivisen puolelle, tai tieteellisen skeptismin harjoittaminen lipsahtaa huolimattomaksi, on asia erikseen.
Ihminen halajaa taivaalle, koska sieltä näkee enemmän.

Avatar
Exitium
Maahinen
Viestit: 188
Liittynyt: 11 Syys 2008, 15:51

Re: Halu uskoa paranormaaliin.

ViestiKirjoittaja Exitium » 15 Syys 2011, 21:34

Skeptismi on kali-yugan lieveilmiö. Kaikki jotka tietävät mitä kali-yuga meinaa tietävät kyllä mitä tarkoitan.
Telecvovim!

Avatar
OSITutkimusseura
IhmisSusi
Viestit: 979
Liittynyt: 04 Touko 2009, 22:59
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Halu uskoa paranormaaliin.

ViestiKirjoittaja OSITutkimusseura » 15 Syys 2011, 22:42

Aika pitkään jatkuu tuo aikakausi. Jos tässä pitää kärvistellä skeptikkona 432000 vuotta, niin sitten on varmaan sama lyödä heti hanskat tiskiin. :D
- Pasi

Oulun Selittämättömien Ilmiöiden Tutkimusseura
OSIT Ry

http://www.osit.fi
http://ositutkimusseura.blogspot.com

S-postit:
ositutkimusseura[at]gmail.com
pasi[at]osit.fi

jorre
Jäsen
Viestit: 5
Liittynyt: 19 Helmi 2012, 10:36

Re: Halu uskoa paranormaaliin.

ViestiKirjoittaja jorre » 19 Helmi 2012, 11:40

Ihminen on utelias ja tiedonjanoinen olento, joten hän pyrkii selittämään kaikki asiat jota eteensä tulee. Kun hän on selittänyt jonkun asian joko omilla päätelmillään tai muiden vastaavilla niin hän uskoo näiden asioiden todenperäisyyteen. Nämä uskomukset taas peilaavat ajan, paikan ja kulttuurin maailmankatsomustaja-kuvaa. Antiikissa uskottiin jumalten aiheuttavan kaiken, keskiajalla taas Jumalan ja pyhimysten, renesanssissa taas antiikin kirjailijoiden ja uudella ajalla empiiristen ja rationaalisten kokeiden.

Kaikkea tietoa ei kuitenkaan pystytä todistamaan tai selittämään tieteellisesti, kuten elämän tarkoitusta tai hyvää ja pahaa. Loppupeleissä kun rupeamme miettimään niin emme voi tietää muuta kuin että minuus on olemassa koska ainoastaan se pystyy epäilemään omaa olemassaoloaan, muusta ei ole kuin ympäristön ja perintötekijöiden sekä oman päättelyn muodostamat ajatusrakenteet. Kuten Rene Decarteskin sanoi, ajattelen siis olen.

Taikausko ei siis ole oma uskomistapa vaan siihen uskotaan samalla tavalla kuin tieteesään, siitä ei voida olla satavarmoja, mutta siihen uskotaan, koska se vaikuttaa olevan oikeassa. Taikausko on siis vain samalla tavalla tietoa kuin tiedekin, ja siksi on suorastaan tyhmää pitää sen yleisyyttä harvinaisena. On vain niin ettei tiede pysty selittämään kaikkea, vaikka se siihen pyrkiikin, mutta se vähentää epävarmempaa taikauskoa, jolle ei ole todisteita. Siksi se vähenee korkeammalla koulutusasteella, kun ihminen oppii uusia asioita tieteellisin tavoin, jotka taas korvaavat taikauskon tietoja.

Andromedan Star Nation
Henkiparantaja
Viestit: 398
Liittynyt: 20 Helmi 2012, 15:33

Re: Halu uskoa paranormaaliin.

ViestiKirjoittaja Andromedan Star Nation » 15 Loka 2013, 16:01

Pitkän linjan ufotutkijaa T.Koivulaa lainatakseni: "Paranormaalit ilmiöt tarvitsevat aina kolminkertaisen määrän todisteita, jotta niihin voitaisiin uskoa".


Palaa sivulle “Skeptismi ja pseudotieteet”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa