Fobiat

Jooga, meditaatio, hypnoosi, transsi, unet, gurut, mystiikka ym. henkisyyteen liittyvä
Avatar
Regendos
Ylläpitäjä
Viestit: 1297
Liittynyt: 15 Tammi 2008, 07:04
Viesti:

Re: Fobiat

ViestiKirjoittaja Regendos » 01 Joulu 2008, 18:46

Zrud kirjoitti:Itse en pelkää mitään... en edes kuolemaa.
Ei ole syytä tuhlata aikaa pelkoon.
Ja kuolemaa on turha pelätä kun sitä ei voi välttää.
En elä rämäpäisesti, jotta kuoleman riskit olisivat suuremmat.
Mutta olen sujut kaiken kanssa mitä on ja mitä tulee tai voi tulla.
Voisin kuolla kupsahtaa tälläkin hetkellä ja se ei minua haittaisi.


Jokainen meistä voi sanoa samaa jos on elänyt suhteellisen rauhallisen elämän. Jos et pelkää mitään olet kylmänrauhallinen eikä pulssisi kiihdy missään tilanteessa, mutta valitan. Pelko on ihmiselle niin luonnollinen asia, että sitä ei voi sivuuttaa. Ihmiselle ei ole luonnollista olla pelkäämättä. Minäkin ennen sanoin monelle, etten pelkää kuolemaa, mutta kun huomasin sen hiipuneen aika lähelle minua tietyssä tilanteessa jolloin aloin miettimään elämänsä arvokkuutta ja kunnioittamaan kuolemaa.

Ja vaikka ei tällähetkellä pelkäisikään mitään se ei tarkoita sitä ettei pelkäisi jotain. Ne pelot tulevat esille kun niillä on aihetta tulla. Tiedätkö edes mitä varten pelko on? Pelko on yksi tapa millä ihminen suojelee itseänsä. Jos on kokenut ryöstön voi alkaa pelkäämään ryöstetyksi tulemista ja näin ollen välttelee paikkoja missä ryöstö on tapahtunut - äärimmäisessä tapauksessa ulkona olemista ja ehkä jopa vieraita ihmisiä.

Tai otetaan vaikka kauhuelokuvat. Ne ovat ensiksi hyvinkin pelottavia ennen kun niihin tottuu. Alussa pelko suojelee ihmistä mahdolliselta uhalta jonka alitajuntamme kokee pelottavassa elokuvassa, vaikka tiedämmekin olevamme turvassa kotisohvalla. Silti pelkäämme!

Avatar
Jaarno
Isojalka
Viestit: 1756
Liittynyt: 09 Kesä 2008, 16:39

Re: Fobiat

ViestiKirjoittaja Jaarno » 01 Joulu 2008, 22:08

Tämä kuolemanpelkokin riippuu ihan siitä kuin lähellä kuolemaa on käynyt. Jos esim. sairastaa syöpää niin tottakai on kuolemanpelkoa. Mut jos kaikki on ihan normisti niin mitäpä sitä turhaan pelkäämään. Siinä lähellä kuolemaa sen vasta tajuaa.

Itsellä ei ole pahemmin kokemusta. Lähin ehkä kun meinasin pudota niskoilleen jostakin 3-5 metristä kovalle jäälle. Oli kavereiden kanssa vähän suuret ja tyhmät fantasiat kunnon hyppyristä. Kallion päältä kun sai vielä älyttömän kovat vauhdit, hyppyri oli 2-3 metrin pudotuksen päällä ja hyppyri itse reilu metrin korkea. Siitä sitä tultiin pyörien alas lähes niskoilleen. Selkä aina kipeytyy siltä kohdalta jos rasittaa liikaa. Sain onneksi taisteltua itseni selälleen ilmassa. :)

Kyllä tuo ainakin itsestä tuntui läheltä kuolemalta. Ei siinä paljoa eri asennossa olisi pitänyt olla niin olisin niskat edellä tullut alas. Tuon jälkeen en vetänyt millään vehkeillä vähänkään isoista hyppyreistä moneen vuoteen. Vieläkin pelkään isoja hyppyreitä vähäsen.

Avatar
tuputhy
Velho / Noita
Viestit: 496
Liittynyt: 19 Tammi 2008, 13:59
Paikkakunta: Imatra

Re: Fobiat

ViestiKirjoittaja tuputhy » 02 Joulu 2008, 01:21

Minä en pelkää kuolemaa, mutta sitäkin enemmän ihmissuhteita; jos kiintyy johonkin, sen menettää tms, joten pysyttelen erossa kaikesta kiintymyksestä.
Jalat maassa, pää pilvissä

Avatar
Zrud
Loch Nessin Hirviö
Viestit: 2563
Liittynyt: 08 Heinä 2008, 22:43
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Fobiat

ViestiKirjoittaja Zrud » 02 Joulu 2008, 07:12

no itse kun en edes arvosta elämää.
se on liian yliarvostettua.
ja joo se on luontaista. mutta se ei tarkoita että joka ikinen ihminen maanpäällä
olisi tismalleen samanlainen. kuoleman pelko on maailman turhin fobia.
pelätä nyt asiaa mikä tulee vääjäämättä. typerää.
ja on mullakin käyny aika monta accidenttia missä henki ois voinu lähtä eikä ne mua ole saanu arvostamaa elämää yhtää sen enempää.
ja on kyllä ehkä 1 asia mikä mua ahistaa... ns vaikka joku baari mikä on täynnä ihmisiä.
että hyvä et just mahtuu liikkumaa. vois ehk verrata ahtaanpaikan kammoo mut..
sen ahtauden tuottaa vain ihmiset. varmaa Torikammo tai joku.
ei sekään pelkoa tuota mutta tulee sellane fiilis et nyt pois täält ja äkkii.

ja joo "normaaleilla" ihmisillä tuo pelko on luontaista... mutta onko joku sanonnut että olen normaali. voin ehkä olla joidenkin mielestä päästä vialla. en tiedä...

PS: Mulla ja tuputhyllä taitaa olla sama Sosiofobia. mut en itte oikee luokittele sitä peloksi.
vaan logiikaksi.
Feel the LOVE

Avatar
tuputhy
Velho / Noita
Viestit: 496
Liittynyt: 19 Tammi 2008, 13:59
Paikkakunta: Imatra

Re: Fobiat

ViestiKirjoittaja tuputhy » 02 Joulu 2008, 12:06

Logiikaksi? Kun sitä tarkemmin ajattelee, niin sitähän se on!! Kun tarpeeksi monta kertaa hakkaa päätä seinään, niin lopulta oppii, että se sattuu ja lopettaa hakkaamisen!
Jalat maassa, pää pilvissä

Avatar
Jaarno
Isojalka
Viestit: 1756
Liittynyt: 09 Kesä 2008, 16:39

Re: Fobiat

ViestiKirjoittaja Jaarno » 02 Joulu 2008, 15:20

Entä jos siihen päätä seinään hakkaamiseen tykästyykin kun vaikka seinää hakkaa tarpeeksi kauan ja sattuu löytämään seinästä hyvän kohdan jossa se on mukavaa? :roll:

Avatar
Zrud
Loch Nessin Hirviö
Viestit: 2563
Liittynyt: 08 Heinä 2008, 22:43
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Fobiat

ViestiKirjoittaja Zrud » 02 Joulu 2008, 16:24

tuollainen kohta mihin voi vuositolkulla seinään päätä hakata, on tuolla kuusaan mielisairaalassa siel pyöreäs pehmeäs huoneessa :-3
Feel the LOVE

Avatar
Regendos
Ylläpitäjä
Viestit: 1297
Liittynyt: 15 Tammi 2008, 07:04
Viesti:

Re: Fobiat

ViestiKirjoittaja Regendos » 02 Joulu 2008, 18:08

Voi sitä päätä tyynyynkin hakata eikä takuulla satu.

Avatar
Zrud
Loch Nessin Hirviö
Viestit: 2563
Liittynyt: 08 Heinä 2008, 22:43
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Fobiat

ViestiKirjoittaja Zrud » 02 Joulu 2008, 19:08

kuka ny päätä tyynyyn hakkaa. mitä tyyny o sulle ikinä tehny !!!!
Feel the LOVE

Avatar
Jaarno
Isojalka
Viestit: 1756
Liittynyt: 09 Kesä 2008, 16:39

Re: Fobiat

ViestiKirjoittaja Jaarno » 02 Joulu 2008, 20:35

Nimenomaan. Eli pitääkö se heti vetäytyä ihmissuhteista?

Avatar
Zrud
Loch Nessin Hirviö
Viestit: 2563
Liittynyt: 08 Heinä 2008, 22:43
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Fobiat

ViestiKirjoittaja Zrud » 02 Joulu 2008, 21:00

tottakai. ihmiset eivät ole minun aikan arvoisia.
Feel the LOVE

Atomipommi
Alieni
Viestit: 105
Liittynyt: 18 Syys 2008, 18:46

Re: Fobiat

ViestiKirjoittaja Atomipommi » 16 Joulu 2008, 08:59

Hämähäkinseitti saa minut sekaisin. x__x Niin, siis eivät hämähäkit, en minä niistäkään erityisemmin pidä, mutta voin pitää kuitenkin hämähäkkiä kädessä kokematta pelkoa tai epämukavuuden tunnetta... Niin kauan kun se ei tee seittiä.

En tiedä mistä tämä on saanut alkunsa, mutta isäni kertoi, että pelkäsin seittiä jo ihan pienenä. Olimme olleet kuulemma metsässä kävelyllä ja olin vähän väliä jähmettynyt paikalleni, kun olin nähnyt seittiä jossain. Nykyään vältän metsään menemistä, ja vain niiden seittien takia. Varmaan mikään ei ole niin kamalaa, kuin saada seitti naamaansa. Tai kun se tarttuu sormiin, eikä lähde pois. Menen paniikkin, hikoilen ja rimpuilen. En voi koskea seittiin edes pitkällä kepillä.

Kaikkein pahimpia ovat sellaiset isot, vanhat ja pölyiset verkot jossain nurkissa. Ne on niin isoja ja tahmaisiä yäääk. Ennen ihmiset kiusasivat minua tuomalla hämähäkinverkkoja lähelleni, mutta eivät enää. Ovat tainneet viimenään ymmärtää, että pelkään niitä oikeasti.

Hyönteisiä en pelkää, pidän niistä.

Avatar
Danae
Valaistunut
Viestit: 47
Liittynyt: 03 Joulu 2008, 13:54

Re: Fobiat

ViestiKirjoittaja Danae » 18 Joulu 2008, 16:49

Zrud kirjoitti:tottakai. ihmiset eivät ole minun aikan arvoisia.


Ihmiset ovatkin aika ikävää sakkia monesti. Varsinkin silloin kun eivät ymmärrä toisiaan. Silti ihmispelko tai ihmistenvälttely ovat mielestäni myös turhia. Kyllä aina jokseenkin samanhenkisiäkin tyyppejä löytyy.

Minulla on Apifobia. Eli pelkään ampiaisia. Pelkään, että saan anafylaktisen shokin (allergisen reaktion) ja kuolen, jos ampiainen pistää. (Minua ei tosin ole ikinä pistänyt ampiainen, enkä siis tiedä, olenko edes sille allerginen.) Jos asuntooni tulee ampiainen, en uskalla edes tappaa sitä vaan lukitsen sen toiseen huoneeseen. Sitten odotan, että joku muu hätyyttää ampiaisen ulos tai murhaa sen.
Two things are infinite: the universe and human
stupidity; and I'm not sure about the universe.

-Albert Einstein-

Chrisya
Jäsen
Viestit: 8
Liittynyt: 17 Joulu 2008, 16:28

Re: Fobiat

ViestiKirjoittaja Chrisya » 18 Joulu 2008, 20:29

* Akrofobia = korkean paikan pelko, huippukammo.
* Eosofobia = iltaruskon pelko.
* Hypsofobia = korkean paikan kammo.

En kyllä tiedä, lasketaanko mun kohdalla ihan fobioiksi
Viimeksi muokannut Chrisya, 11 Tammi 2009, 13:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
tuputhy
Velho / Noita
Viestit: 496
Liittynyt: 19 Tammi 2008, 13:59
Paikkakunta: Imatra

Re: Fobiat

ViestiKirjoittaja tuputhy » 19 Joulu 2008, 01:10

Kyllä fobiaksi voi nimittää, oli se pelko sitten mikä tahansa. (Fobia on yhtäkuin pelko.)

Tuosta pään seinään hakkaamisesta: se oli vaan vertaus, yhtä hyvin voisi puhua käden kuumalla hellalla polttamisesta.
En minäkään ihmisiä karta, kunhan eivät tule "iholle". Pelkään sitä, että ihastun / kiinnyn / rakastun, eli pelkään omia tunteitani.
Tarpeeksi paljon kun kokee pettymyksiä, (en tarkoita sitä, että minut olis aina jätetty, vaan sitäkin, että kun lopulta huomaa, ettei tuo ihminen olekaan sellainen, miltä aluksi vaikutti..)

Sitä sitten vaan väsyy siihen vuoristorataan ja haluaa pois siitä. Ei se sen kummempaa ole.
Olen kyllä paljon sitä miettinyt, että voiko elämä tosiaan loppua jo minun iässäni, mutta silti parempi olla yksin, kuin sopimattomassa seurassa.

Hups..onkohan väärällä osiolla.. jos, niin sorry
Jalat maassa, pää pilvissä

Avatar
Regendos
Ylläpitäjä
Viestit: 1297
Liittynyt: 15 Tammi 2008, 07:04
Viesti:

Re: Fobiat

ViestiKirjoittaja Regendos » 19 Joulu 2008, 15:16

Chrisya, mitä tuo iltaruskon pelko käytännössä tarkoittaa?

tuputhy, jos parisuhteesta puhutaan pelkään itse sitä, että kumppanini olisi heikoin lenkki. Ei joko jaksaisi parisuhdetta tai kyllästyisi minuun ja saisin tietää, että hän on vaihtanut minut uuteen. Minä en vain osaa luottaa ihmiseen kenen kanssa seurustelen ja se on todella epämiellyttävää. Tämä nimittäin vaikuttaa monellakin tapaa toimintaani parisuhteessa. Epäilen kokoajan jotain vilunkipeliä ja pelkään ettei minua kohtaan tunneta samalla tavalla kuin tunnen itse.

Paska juttu josta ei pääse yli kuin tottumalla.

Chrisya
Jäsen
Viestit: 8
Liittynyt: 17 Joulu 2008, 16:28

Re: Fobiat

ViestiKirjoittaja Chrisya » 20 Joulu 2008, 16:49

No siis, itellä tulee aina ahdistava olo iltaruskon aikaan.
Viimeksi muokannut Chrisya, 11 Tammi 2009, 13:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Aurelia
Maahinen
Viestit: 195
Liittynyt: 17 Loka 2008, 11:35

Re: Fobiat

ViestiKirjoittaja Aurelia » 30 Joulu 2008, 14:35

Elisabeth kirjoitti: Minulla on myös jonkinlainen pallofobia. Pelkään aina että pallo tulee suoraan naamaani. Tämä fobia johtunee monista huonoista kokemuksista. On tainnut tulla naamaan kaikista muista palloista paitsi keilapallosta. :lol:

Samis. Nykyään pystyn olemaan ihan rauhallisesti pallon lähettyvillä, pienen pojan kanssa kun on ollut pakko opetella palloleikkejäkin, mutta jos jokin pallopeli on käynnissä en halua olla missään lähimaillakaan. Katsomossakin alkaa ahdistaa ja eittämättä juuri siksi että olen onnistunut saamaan pallon päähäni katsomossa ja koripallon kupoliini kävellessäni koripallokentän ohi. Vähissä ovat pallot jotka eivät ole nuppiini osuneet. Koulussa ala-asteella kiusaajat hoksasivat että pelkään palloja joten heille oli suurta hupia mm muka heittää pallo minua kohti jolloin säikähdin, mutta siis uhkailija ei yleensä oikeasti päästänyt otettaan pallosta, kunhan vain säikäytti ja nauroi sitten räkäisesti. :cry:

Kaverini joskus huvittuneena kysyi miksen yksinkertaisesti väistä. Siinä vaiheessa kun tajuan (jos nyt ylipäätään ehdin tajuta) että pallo tulee kohti, menen pakokauhun valtaan ja jähmetyn. En pysty edes hengittämään, saati sitten että väistäisin.
"En ehkä tiedä mitä tehdä
vaikka joskus olenkin varma
joskus makaan aivan hiljaa
ja uskallan vain epäillä"

Avatar
Tenkku
Peikko
Viestit: 219
Liittynyt: 04 Tammi 2009, 01:13
Paikkakunta: Oulu

Re: Fobiat

ViestiKirjoittaja Tenkku » 05 Tammi 2009, 16:20

Minä pelkään pellejä, rokotuksia, syvää vettä ja autossa olemista ilman turvavyötä.

Rokotuspelko näkyy selvästi, kun alan aina itkemään kun terkkari edes kysyy että otetaanko hemoglobiini, vaikka tiedän, ettei sitä oteta. Syvä vesikin on jotain nii kauheaa, uimahallin altaan syvimmässä päässä (4m) pelottaa aivan sikana, saati jossain järvessä jossa ei nää varpaita (en edes ui sellaisissa).
Fabulous babe

Avatar
Aevis
Valaistunut
Viestit: 25
Liittynyt: 06 Loka 2008, 09:20

Re: Fobiat

ViestiKirjoittaja Aevis » 23 Tammi 2009, 22:57

Itse pelkään ja välttelen kylmyyttä ja kipua. Etenkin kylmyys on niin hirveää. Jos saisin päättää, niin en edes menisi ulos, jos olisi enemmän kuin 1-2 astetta pakkasta. Se tosin on aika vaikeaa, kun omistan koiran. Talvi on kauheaa aikaa. :(
I'm not a pyro. I just like to watch it BURN!


Palaa sivulle “Henkiset asiat”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa