Fobiat

Jooga, meditaatio, hypnoosi, transsi, unet, gurut, mystiikka ym. henkisyyteen liittyvä
homotiainen
n00b
Viestit: 2
Liittynyt: 25 Elo 2009, 21:18

Re: Fobiat

ViestiKirjoittaja homotiainen » 25 Elo 2009, 22:13

Näitä on, mutta pelon laatu vaihtelee...

* Araknofobia = hämähäkkien pelko
En pysty edes tappamaan hämähäkkiä, pitää laittaa joku läpinäkyvä lasi päälle siksi aikaa että joku tulee tappamaan sen.

* Hydrofobia = veden pelko.
En oikeastaan pelkää sitä tuntematonta mitä veden syvyyksistä löytyy, se kiehtoo minua.. Mutta veteen minua ei tule
saamaan, ei edes uima-altaaseen jossa näen pohjaan. Voi johtua siitä että pelkään yli kaiken hukkumista...
Toisaalta, pahimpina kausina jo suihkun näkeminen tuo pakokauhua ja suihkussa käyminen meinaa aiheuttaa kohtausta.

Enkä nyt muista/löydä näitten pelkojen hienoja nimiä:
Pelkään pellejä... En pysty välillä edes katsomaan kuvaa pellestä.
Posliininuket... Näitäkin on pelätty pienestä pitäen, johtunee eräästä ohjelmasta jonka näin pienenä ja omistamastani nukesta...
Öisin viemärin kannet ja pysäköidyt autot... Mitään muuta en yöllä pelkää, mutta esim. parkkipaikan läpi kulkeminen yksin yöllä on yksi hirveimmistä kokemuksista...


Välillä mietityttää mistä nämäkin pelot johtuvat. Opittujahan ne ovat mutten ole vielä kaikille syitä löytänyt...

Avatar
Tähtiensusi
Muumio
Viestit: 254
Liittynyt: 18 Heinä 2009, 23:37

Re: Fobiat

ViestiKirjoittaja Tähtiensusi » 26 Elo 2009, 17:19

Miksiköhän niin moni ihminen pelkää pellejä?
Veljenikin oli aina aivan kauhuissaan ja saman reaktion sai myös niistä vahanukeista.

Pellejehän pitäisi olla hauskoja. Myönnän että kyllä ne joskus todellakin karmivat selkäpiitä, ei kyllä mitään hajua miksi.
Ehkä koko maailma onkin pelkkä illuusio.

Avatar
Jaarno
Isojalka
Viestit: 1756
Liittynyt: 09 Kesä 2008, 16:39

Re: Fobiat

ViestiKirjoittaja Jaarno » 26 Elo 2009, 18:48

Ehkä se on kun joku "olento" on vain niin oudon näköinen ja ihme virne päällä? Johtuen näistä maalauksista siis.

Avatar
Aqua vitae
Vuoden foorumilainen 2009
Viestit: 2572
Liittynyt: 20 Touko 2008, 16:54
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Fobiat

ViestiKirjoittaja Aqua vitae » 26 Elo 2009, 21:24

Jaarno kirjoitti:Ehkä se on kun joku "olento" on vain niin oudon näköinen ja ihme virne päällä? Johtuen näistä maalauksista siis.

Tämä reaalikoossa yöpöydällä hämärässä valossa kun heräät käymään vessassa keskellä yötä.
Väänsin varmaan nilkkani kun melkein rysähdin alas sänkyni portaita. o.O
Ihminen halajaa taivaalle, koska sieltä näkee enemmän.

Avatar
Zrud
Loch Nessin Hirviö
Viestit: 2563
Liittynyt: 08 Heinä 2008, 22:43
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Fobiat

ViestiKirjoittaja Zrud » 27 Elo 2009, 08:20

hMM.... Kai joo... no jooo joo... ite en voi kyl sietää yhtää hämähäkkejä. en siis pätkääkää.
kaikki muut ampparit toukat madot koppikset sun muut o yees... mut ei hämähäkit.
Feel the LOVE

Avatar
Tähtiensusi
Muumio
Viestit: 254
Liittynyt: 18 Heinä 2009, 23:37

Re: Fobiat

ViestiKirjoittaja Tähtiensusi » 27 Elo 2009, 20:27

Zrud kirjoitti:hMM.... Kai joo... no jooo joo... ite en voi kyl sietää yhtää hämähäkkejä. en siis pätkääkää.
kaikki muut ampparit toukat madot koppikset sun muut o yees... mut ei hämähäkit.


Itselläni juuri toisinpäin :)
Mutta sellaiset jättisuuret ristilukit ovat aivan tajuttoman kamalia.
Ehkä koko maailma onkin pelkkä illuusio.

Avatar
Tenkku
Peikko
Viestit: 219
Liittynyt: 04 Tammi 2009, 01:13
Paikkakunta: Oulu

Re: Fobiat

ViestiKirjoittaja Tenkku » 14 Syys 2009, 15:48

Joo ite huomasin että mulla on oikeastikkin se ihme piikki/neula/mikälie sellanen fobia, bilsan tunnilla piti ottaa verinäytteet jokaasesta veriryhmän määrittämiseksi, nii minä alan melkee märiseen ja aloin tärisemään ja alko oksettaan ja kaikkee muuta mukavaa. Onneks multa ei sitte otettu sitä, oisin pyörtyny vähintäänki.
Viimeksi muokannut Tenkku, 06 Joulu 2014, 21:11. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Fabulous babe

Avatar
Nemuska
Kummitus
Viestit: 50
Liittynyt: 10 Syys 2009, 16:35

Re: Fobiat

ViestiKirjoittaja Nemuska » 14 Syys 2009, 18:56

Mitäköhän sitä...no pahimmat mitä löytyy on pimeänpelko ja ahtaanpaikan kammo. Kumpaakaan en osaa selittää millään lailla enkä keksi mistä voisi kummuta edes tuo ahtaanpaikan kammo. Ei ole koskaan mitään onnettomuuksia käynyt.

Joskus minua ahdisti uida syvässä vedessä. Kakarana saattoi uimahallin suuren altaan syvä pääkin hirvittää. Nykyään jos järveen pääsee niin se, että joku kasvi takertuisi jalkaan on ihan kamala ajatus. Monet kerrat olen seonnut vedessä kun joku limainen heinä ui liiveihin.
Kaikelle löytyy selitys, oli se sitten mikä tahansa.
"You can't always have everything. After all, where would you put it." Niinpä.

Avatar
Tähtiensusi
Muumio
Viestit: 254
Liittynyt: 18 Heinä 2009, 23:37

Re: Fobiat

ViestiKirjoittaja Tähtiensusi » 15 Syys 2009, 19:29

Nemuska kirjoitti:Nykyään jos järveen pääsee niin se, että joku kasvi takertuisi jalkaan on ihan kamala ajatus. Monet kerrat olen seonnut vedessä kun joku limainen heinä ui liiveihin.


Ja ne mutapohjat on kanssa ihan kamalia, jos jalka vähän sattuu uppoamaan. Paniikki iskee..
Ehkä koko maailma onkin pelkkä illuusio.

Avatar
Nemuska
Kummitus
Viestit: 50
Liittynyt: 10 Syys 2009, 16:35

Re: Fobiat

ViestiKirjoittaja Nemuska » 15 Syys 2009, 21:02

Tähtiensusi kirjoitti:
Nemuska kirjoitti:Nykyään jos järveen pääsee niin se, että joku kasvi takertuisi jalkaan on ihan kamala ajatus. Monet kerrat olen seonnut vedessä kun joku limainen heinä ui liiveihin.


Ja ne mutapohjat on kanssa ihan kamalia, jos jalka vähän sattuu uppoamaan. Paniikki iskee..


Allekirjoitan.
Tosin pienenä siskon ja kavereiden kanssa uimapaikalla kilpailtiin aina siitä että kuka uskaltaa sukeltaa ja koskettaa pohjaa...Uidessa jossain joessa tai järvessä en uskaltanut katsoa pohjaa kohtikaan koska pelkäsin näeväni kalan tai jonkin hahmon. Jos alla oli kivi sain sätkyn kun luulin joksikin muuksi.
Kaikelle löytyy selitys, oli se sitten mikä tahansa.
"You can't always have everything. After all, where would you put it." Niinpä.

Avatar
Regendos
Ylläpitäjä
Viestit: 1297
Liittynyt: 15 Tammi 2008, 07:04
Viesti:

Re: Fobiat

ViestiKirjoittaja Regendos » 15 Syys 2009, 22:35

Allekirjoitan kaikki ylläolevat vesipelot. Minä saan sätkyn aina vedessä.

Avatar
Yukari::
Jäsen
Viestit: 15
Liittynyt: 28 Marras 2009, 19:29
Viesti:

Re: Fobiat

ViestiKirjoittaja Yukari:: » 29 Marras 2009, 15:15

Ite kammoan tosi korkeita paikkoja,ampiaisia ja sitten vessamme peiliä jos sieltä sattuisi katsomaan jokin mörökölli vastaan :D
The only thing necessary
for the triumph of evil is
for good men to do nothing
-Edmund Burke

Avatar
Nokikettu
Jäsen
Viestit: 13
Liittynyt: 28 Marras 2009, 16:15
Paikkakunta: Muhos

Re: Fobiat

ViestiKirjoittaja Nokikettu » 30 Marras 2009, 14:08

Korkeet paikat. Mä aina kipeen jonnekki korkeelle jos mahollista ja sit ihmettelen miten pääsen alas :'---D Pelkään, että tipun sieltä ja satutan itteni. Tykkään korkeista paikoista ja silti pelkään olla sellasissa..
Syvät vedet. Varsinki sellaset sameet missä ei nää pohjaa. Kaikki limaset kasvit ja kivet on inhottavia. Ku ei sitä ikinä tiiä jos sieltä joku ruumis lilluu nokan eteen. o__o' Siitä huolimatta uiskentelen rauhassa joka kesä joessa.

Mulla on trypofobia. Meinaa siis reikien pelkoa. Yksittäiset reijät ei tunnu missään mutta jos niitä on paljon viereikkäin niin sitten alkaa inhottamaan. Varsinki jos ne reijät on eläimessä tai ihmisessä. Hyiii D----:
Just joku hämähäkki mikä kantaa poikasiaan selässään on niin inhottava. Tulee tosi huono olo jos kattoo sellasta.
Tää trypofobia on niin naurettava. :'-----D Eihän reijät oo vaarallisia tai mitään.
we're from america, it's where jesus was born

Avatar
Aqua vitae
Vuoden foorumilainen 2009
Viestit: 2572
Liittynyt: 20 Touko 2008, 16:54
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Fobiat

ViestiKirjoittaja Aqua vitae » 30 Marras 2009, 14:53

Onko fobia kelvollinen synonyymi inholle?
Eikö esim. trypotaedi olisi parempi kuvaamaan tuota inhoasi? (sekoitankohan nyt vahingossa kreikkaa ja latinaa =_=)
taedi = lat. disgust, repugnance
Viimeksi muokannut Aqua vitae, 30 Marras 2009, 18:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ihminen halajaa taivaalle, koska sieltä näkee enemmän.

Avatar
Jaarno
Isojalka
Viestit: 1756
Liittynyt: 09 Kesä 2008, 16:39

Re: Fobiat

ViestiKirjoittaja Jaarno » 30 Marras 2009, 16:49

Inhon nyt itse määrittelen sellaiseksi että jotain, luonnollisesti, inhoaa mutta sietää kuitenkin sitä jotain vielä.
Fobia taas että todellakin menee paniikkiin.

Avatar
carcass
Peikko
Viestit: 211
Liittynyt: 14 Kesä 2009, 22:57
Paikkakunta: Pohjola
Viesti:

Re: Fobiat

ViestiKirjoittaja carcass » 01 Joulu 2009, 00:22

Mielenkiintoista etten enää itse tunnista itsessäni yhtään ainutta fobiaa.
-Norempana itselläni on ollut 'korkean paikan kammo', mutta se on voitettu vuosia sitten, itsensä haastamisella samoin kuin ns. 'ahtaan paikan kammokin'.
-Joskus ala-aste ikäisenä pelkäsin uimista vedessä jossa itselläni ei enää jalat yllä pohjaan, mutta yllätys yllätys, tämäkin fobia lähti ajansaatossa pois, pelkästään uimalla.
Aivan kuten aikanani kokeilin köysilaskeutumista, joka vei viimeiset rippeet korkean paikan kammosta.
-Suunnitelmissa olisi kokeilla vielä Benji-hyppyä ja laskuvarjohyppyä, sillä itsensä haastamisesta saan nykyisin enemmänkin kicksejä kuin fobioita.

Avatar
Jaarno
Isojalka
Viestit: 1756
Liittynyt: 09 Kesä 2008, 16:39

Re: Fobiat

ViestiKirjoittaja Jaarno » 01 Joulu 2009, 07:36

Komppaan toisen ja viimeisen lauseen täysin. :)
Noh, ahtaanpaikan kammoa hitusen vielä löytyy mutta ei nyt täysin fobiaksi voi sanoa.

Avatar
Tähtiensusi
Muumio
Viestit: 254
Liittynyt: 18 Heinä 2009, 23:37

Re: Fobiat

ViestiKirjoittaja Tähtiensusi » 01 Joulu 2009, 18:44

Nokikettu kirjoitti:Korkeet paikat. Mä aina kipeen jonnekki korkeelle jos mahollista ja sit ihmettelen miten pääsen alas :'---D Pelkään, että tipun sieltä ja satutan itteni. Tykkään korkeista paikoista ja silti pelkään olla sellasissa..
Syvät vedet. Varsinki sellaset sameet missä ei nää pohjaa. Kaikki limaset kasvit ja kivet on inhottavia. Ku ei sitä ikinä tiiä jos sieltä joku ruumis lilluu nokan eteen. o__o' Siitä huolimatta uiskentelen rauhassa joka kesä joessa.

Mulla on trypofobia. Meinaa siis reikien pelkoa. Yksittäiset reijät ei tunnu missään mutta jos niitä on paljon viereikkäin niin sitten alkaa inhottamaan. Varsinki jos ne reijät on eläimessä tai ihmisessä. Hyiii D----:
Just joku hämähäkki mikä kantaa poikasiaan selässään on niin inhottava. Tulee tosi huono olo jos kattoo sellasta.
Tää trypofobia on niin naurettava. :'-----D Eihän reijät oo vaarallisia tai mitään.


Katotko paljonkin kauhuleffoja? Ajattelin vain noista ruumiista vedessä ja rei'istä ihmisissä/eläimissä..
Ehkä koko maailma onkin pelkkä illuusio.

Avatar
Dents
Alieni
Viestit: 103
Liittynyt: 20 Marras 2009, 14:46

Re: Fobiat

ViestiKirjoittaja Dents » 01 Joulu 2009, 19:22

Korkeanpaikan pelko taitaa olla (En kuitenkaan sokeasti pelkää, vaan pystyn olee, tosin vain jos istun, tai pysyn sivussa.). Ja en tiedä, liittyykö tähän, mut terävät veitset työnnän aina pois. En pysty pitään niitä esillä.
"Ihan miten vaan, mutta otan kakkusi."

Avatar
Nokikettu
Jäsen
Viestit: 13
Liittynyt: 28 Marras 2009, 16:15
Paikkakunta: Muhos

Re: Fobiat

ViestiKirjoittaja Nokikettu » 03 Joulu 2009, 19:40

Tähtiensusi kirjoitti:
Katotko paljonkin kauhuleffoja? Ajattelin vain noista ruumiista vedessä ja rei'istä ihmisissä/eläimissä..


En kato kauhuleffoja juuri yhtään. En oo oikeen niiden ystävä :-----D Että tuskin jotuu siitä.
we're from america, it's where jesus was born


Palaa sivulle “Henkiset asiat”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa