Fobiat

Jooga, meditaatio, hypnoosi, transsi, unet, gurut, mystiikka ym. henkisyyteen liittyvä
hannah
n00b
Viestit: 2
Liittynyt: 03 Maalis 2009, 01:12

Re: Fobiat

ViestiKirjoittaja hannah » 16 Joulu 2009, 03:46

Itselläni useita pelkoja, mutta näitä pahoja on kolme:
~ araknofobia, paha sellainen. Jos vaikka lehdessä on hämähäkin kuva, en voi edes koskettaa kuvaa, se on jotain niin vastenmielistä. Katon rajassa olevan hämähäkin ammun suihkepullolla alas ja vien kissan viereen, että se söis sen. Jos hämähäkki tulee lähelleni, saan hirveän sätkyn ja alan itkemään. Vielä näin aikuisiälläkin. Ihan pienenä en pelännyt, mutta rakas pikkuvejeni aiheutti mulle tän fobian ku olin jotain seitsemänvuotias. Muutkin ökkömönkiäiset ovat vastenmielisiä. Vihaan kaikkea millä on enemmän kuin neljä jalkaa ja kaksi silmää.
~ karhut. Muuten en pelkää metsiä, en edes pimeässä, mutta hitto ku ei voi olla varma millo sieltä tulee karhu ja käy kimppuun. Karhut on kyllä ihan söpöjä ja kaikkee, mut joo, alkaa todellakin ahdistaa ku edes kuvittelen et törmäisin sellaiseen jossain pöheikössä.
~ Tää voi olla outo fobia, ja tuskin sille nimeäkään löytyy, mut pelkään et oon auton kyydissä ja auto jostain syystä syöksyy sillalta veteen. Ite jos oon auton ratissa, en pelkää niin paljon, hidastan kyllä vauhtia, mutta kuitenkin tiedän että auto on mun käsissä. Mutta jos joku muu ajaa autoa, käsken sitä aina ajamaan varovasti.
Ja nää kolme on sellasia pelkoja joiden kanssa tulen kyllä jotenkuten toimeen, ku vaan tiedän miten saan hetkeksi ajatuksiani kasattua muualle, mutta silti nää aiheuttaa mulle hyvin raskaan olon, niinku sisuskalut kääntyis ja vääntyis ja tuntuu todella painostavalta näissä tilanteissa.
Sellaista...

Avatar
Oksa
Jäsen
Viestit: 10
Liittynyt: 20 Maalis 2010, 14:54
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Fobiat

ViestiKirjoittaja Oksa » 20 Maalis 2010, 20:33

apeirofobia - äärettömyyskammo
ataksiofobia - lihaskontrollin menetyksen pelko
atatsagorafobia - unohdetuksi tulemisen kammo
Coulrofobia - klovnien kammo
dermatofobia - ihottumakammo
dysmorpofobia - epämuodostumien kammo
isolofobia - yksinäisyyden pelko
kakofobia - rumuuspelko
lokiofobia - synnytyspelko
lygofobia - pimeyden pelko
oftalmofobia - tuijotetuksi tulemisen pelko
pediofobia - nukkekammo
pedofobia - lapsikammo
seplofobia - mädäntyneen kammo
sfeksofobia - ampiaiskammo
trypofobia - huokoisten pintojen/reikien kammo (pelkään aina että ruumiiseeni ilmestyy sellaisia pieniä reikiä ;_____;)
virginitifobia - raiskatuksi tulemisen pelko (tähän yhdistyy myös hyväksikäytetyksi tulemisen kammo)

siinäpä onkin kaikki nätissä aakkosjärjestyksellä, jotkut ovat lievempiä kuin toiset.
Viimeksi muokannut Oksa, 20 Maalis 2010, 22:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
All simple monkeys with alien babies. . .

Avatar
Vic Rattlehead
Meedio
Viestit: 675
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Fobiat

ViestiKirjoittaja Vic Rattlehead » 20 Maalis 2010, 21:14

trypofobia - huokoisten pintojen/reikien kammo

Kaverilla on joku ton tapainen. Sai esim. tästä: http://www.riemurasia.net/jylppy/media.php?id=61705&c=5
kylmiä väreitä ja alkoi kutittamaan ympäri kroppaa.

Ja joskus kun puhuin, että mitä jos akne hoituis niin, että naama joutuu puristuksiin ja kaikki ne finnit puhkeais ja roiske vaan kävis, niin se aiheutti saman reaktion.

Mähän en luonnollisesti pelkää mitään, joten voin täysin nautinnoin vaikka tehdä reikiä käteeni pelotellakseni tätä kaveriani.

Avatar
Oksa
Jäsen
Viestit: 10
Liittynyt: 20 Maalis 2010, 14:54
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Fobiat

ViestiKirjoittaja Oksa » 20 Maalis 2010, 22:20

Vic Rattlehead kirjoitti:
trypofobia - huokoisten pintojen/reikien kammo

Kaverilla on joku ton tapainen. Sai esim. tästä: http://www.riemurasia.net/jylppy/media.php?id=61705&c=5
kylmiä väreitä ja alkoi kutittamaan ympäri kroppaa.

Ja joskus kun puhuin, että mitä jos akne hoituis niin, että naama joutuu puristuksiin ja kaikki ne finnit puhkeais ja roiske vaan kävis, niin se aiheutti saman reaktion.

Mähän en luonnollisesti pelkää mitään, joten voin täysin nautinnoin vaikka tehdä reikiä käteeni pelotellakseni tätä kaveriani.


hrr aikaisemminkin olen kyseisen kuvan nähnyt, alkaa aina lähes automaattisesti oksettamaan kun mietinkään tuota :l
ja kaikki videot joissa puhkaistaan sellaisia about nyrkin kokoisia finnejä ;_____; onneksi se ei ole aina fobiaksi asti muodostunut..
All simple monkeys with alien babies. . .

Avatar
Sotakoira
Valaistunut
Viestit: 34
Liittynyt: 14 Marras 2009, 18:27
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Fobiat

ViestiKirjoittaja Sotakoira » 22 Maalis 2010, 16:47

Nukkekammo on ja vakava sellainen, lieneekö lapsuudesta saanut kun en ole koskaan halunnut leikkiä nukeilla.
Eipä siitä sitten sen enempää..

Avatar
Vic Rattlehead
Meedio
Viestit: 675
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Fobiat

ViestiKirjoittaja Vic Rattlehead » 22 Maalis 2010, 17:22

Oksa kirjoitti:
Vic Rattlehead kirjoitti:
trypofobia - huokoisten pintojen/reikien kammo

Kaverilla on joku ton tapainen. Sai esim. tästä: http://www.riemurasia.net/jylppy/media.php?id=61705&c=5
kylmiä väreitä ja alkoi kutittamaan ympäri kroppaa.

Ja joskus kun puhuin, että mitä jos akne hoituis niin, että naama joutuu puristuksiin ja kaikki ne finnit puhkeais ja roiske vaan kävis, niin se aiheutti saman reaktion.

Mähän en luonnollisesti pelkää mitään, joten voin täysin nautinnoin vaikka tehdä reikiä käteeni pelotellakseni tätä kaveriani.


hrr aikaisemminkin olen kyseisen kuvan nähnyt, alkaa aina lähes automaattisesti oksettamaan kun mietinkään tuota :l
ja kaikki videot joissa puhkaistaan sellaisia about nyrkin kokoisia finnejä ;_____; onneksi se ei ole aina fobiaksi asti muodostunut..

Heh. Hassua asiasta tekee se, kuinka vaikee mun on ymmärtää sitä tunnetta minkä tuo kuva herättää siinä mun kaverissakin. Pilailin joskus, että pistän tuon taustakuvaksi kun tulee meille käymään. En vaan tie pystysinkö ihan niin julma olemaan..(pystyn.. :D).

Avatar
Oksa
Jäsen
Viestit: 10
Liittynyt: 20 Maalis 2010, 14:54
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Fobiat

ViestiKirjoittaja Oksa » 25 Maalis 2010, 00:13

Vic Rattlehead kirjoitti:Heh. Hassua asiasta tekee se, kuinka vaikee mun on ymmärtää sitä tunnetta minkä tuo kuva herättää siinä mun kaverissakin. Pilailin joskus, että pistän tuon taustakuvaksi kun tulee meille käymään. En vaan tie pystysinkö ihan niin julma olemaan..(pystyn.. :D).

oot julma tyyppi 8C

mutta jotenkin sellainen yökötys fiilis, esimerkiksi silloin kun kuvittele että käsivarteen tulisi selaisia pieniä reikiä yms. T^T

/puoli-offia?
All simple monkeys with alien babies. . .

Yenene
Jäsen
Viestit: 15
Liittynyt: 20 Kesä 2010, 22:56

Re: Fobiat

ViestiKirjoittaja Yenene » 17 Heinä 2010, 17:08

Mulla on ahtaanpaikan kammo. Ei ihan fobia. Lisäksi on kaikenlaisia pieniä ajatuksia, toimenpiteitä, asioita joita täytyy tehdä jollakin tietyllä tavalla. Tai asioita joita en halua toisten tekevän. Esim. en voi sietää jos keskustelu kumppanilla on aurinkolasit silmillää enkä näe hänen silmiään. Itse en voi käyttää ollenkaan vaikka tavallisest silmälasit on.
Joku mainitsi karhu pelon. Itse en niinkään pelkää, vaan olisiko kunnioitusta johon lisätty pikkasen pelkoa (ja jotain kunnioitusta äitiä kohtaan joka rakastaa karhuja). En välttämättä halua kohdata metsässä liikkuessani mutta luonnonpuistossa on niitä kiva seurailla. Tai sellaisesta kopista joka on tarkoitettu eläinten tarkkailuun ilman että eläin tuskin huomaa mittään.
Ja peili juttu on mulla päinvastoin, täytyy kaupassakin välillä pysähtyä peilin etteen. En katsele vain itseäni vaan kaikke ympärilläni, vaikkei ne nyt mitenkään erillaiselta näytä sieltä katsottuna, vähän outoa. Vaatekaappini on luhistumis pisteessä kun on niin vanha, mutta minä en suostu vaihtamaan sitä ennen kuin olen varma että voin vaihtaa sen kaappiin jossa on koko vartalo peili, niin kuin vanhassa on peiliovet. :?:
Maailmankaikkeus koostuu tarinoista, ei atomeista.

Every animal knows more than you do. - Nez Perce

What is life? It is the flash of a firefly in the night. It is the breath of a buffalo in the wintertime. It is the little shadow which runs across the grass and loses itself in the sunset. - Blackfoot

Avatar
Aqua vitae
Vuoden foorumilainen 2009
Viestit: 2572
Liittynyt: 20 Touko 2008, 16:54
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Fobiat

ViestiKirjoittaja Aqua vitae » 19 Heinä 2010, 12:09

Yenene kirjoitti:Mulla on ahtaanpaikankammo. Ei ihan fobia.

Ihminen halajaa taivaalle, koska sieltä näkee enemmän.

Avatar
Faceless
Jäsen
Viestit: 19
Liittynyt: 18 Heinä 2010, 16:56

Re: Fobiat

ViestiKirjoittaja Faceless » 19 Heinä 2010, 14:55

Pelkään luonnossa eläviä käärmeitä. Se kai johtuu niin pienestä asiasta että ala-asteella oli monia metsäreissuja ja kerran törmättii käärmeeseen. Moni pelotteli että se tulee mun suuntaan (tosin en koskaan nähny koko käärmettä).

Toinen pelko liittyy tuijottamiseen. Kaikki johtuu kauhuleffoista (erityisesti kaunasta) ja aina nukkumaan mennessä rullaverhon on peitettävä _koko_ ikkunan, ettei sieltä kukaa voi tuijottaa. Koskaan en katso verhon taakse yöllä, siellähän joku voi olla kytiksellä

Yenene
Jäsen
Viestit: 15
Liittynyt: 20 Kesä 2010, 22:56

Re: Fobiat

ViestiKirjoittaja Yenene » 19 Heinä 2010, 21:46

Jos minua joku tuijottaa hyvin intessiivisesti niin se tuntuu hyvin ahdistavalta ja kuin minut olisi köytetty siihen paikkaan kiinni.
Maailmankaikkeus koostuu tarinoista, ei atomeista.

Every animal knows more than you do. - Nez Perce

What is life? It is the flash of a firefly in the night. It is the breath of a buffalo in the wintertime. It is the little shadow which runs across the grass and loses itself in the sunset. - Blackfoot

Avatar
Jussiman
Jäsen
Viestit: 17
Liittynyt: 13 Heinä 2010, 22:38

Re: Fobiat

ViestiKirjoittaja Jussiman » 30 Heinä 2010, 00:02

Vic Rattlehead kirjoitti:
trypofobia - huokoisten pintojen/reikien kammo

Kaverilla on joku ton tapainen. Sai esim. tästä: http://www.riemurasia.net/jylppy/media.php?id=61705&c=5
kylmiä väreitä ja alkoi kutittamaan ympäri kroppaa.

Ja joskus kun puhuin, että mitä jos akne hoituis niin, että naama joutuu puristuksiin ja kaikki ne finnit puhkeais ja roiske vaan kävis, niin se aiheutti saman reaktion.

Mähän en luonnollisesti pelkää mitään, joten voin täysin nautinnoin vaikka tehdä reikiä käteeni pelotellakseni tätä kaveriani.


Onhan toi kuva aika inhottavan näköinen, taisin saada just sen trypofobian. Sinäänsä ihan luonnollinen pelko, eihän reikä ihossa voi olla hyvä juttu.

Avatar
Sanniwiuh
Alieni
Viestit: 126
Liittynyt: 08 Heinä 2009, 09:47
Paikkakunta: Orimattila
Viesti:

Re: Fobiat

ViestiKirjoittaja Sanniwiuh » 09 Elo 2010, 16:52

Peilifobia on minulla peloista ylivoimaisin. Juoksen aina eteisen ison peilin ohi ja ujutan vessaankin mennessä käden ovenraosta, jotta saan valot päälle ennenkuin menen sinne, muuten säikähdän peiliä. Itkettää välillä pimeällä, kuten yöllä, mennä peilin ohitse sillä tuntuu että joku paha sieppaa minut sinne. Siksipä tulevaisuudessa tuskin omistan peilejä. En paljoa laittaudu, mitä nyt tupeeraan ja laitan ripsaria. En tarvitse siihen peiliä .

Ötökkäfobia tulee toisena. Hyi että ne isot hyttysen tapaiset öttiäiset. Olen aina ihan paniikissa ja kerran jopa purskahdin itkuun kun sellaisen meidän lattialla näin. Viskaisin ison tyynyn sen päälle ja kun äiti nosti sen aloin kiljumaan itkien : ''' älä nosta sitä tyynyä! tapa se, tapa! ota se pois! tapa se! ''. Oli siinä äitillä nauramista reaktiolleni.

Kaapin ovetkin on oltava kiinni. Ties mikä öttiäinen sieltäkin tulee.
Verhojenkin pitää olla aina huoneessani kiinni. Huom, vain minun huoneessa. Ihan sama onko muualla auki, kuhan ei minun huoneessani. Alkaa ahdistamaan jos huoneeni verhot ovat auki.
Hemoglobiinin ( omg en osaa ees sitä sanaa :D ) otto on jotain kauheinta. En pelkää mitään muuta terävää, pistävää tms. Paitsi hemoglobiini neulaa ja sen ottoa. Menen aina ihan paniikkiin ja terveydenhoitaja mittasi pulssini kerran katsoakseen menenkö todella paniikkiin siitä. Syke nousi huumaavaa vauhtia kuulemma :D
NOTHING LASTS FOREVER

Avatar
Tenkku
Peikko
Viestit: 219
Liittynyt: 04 Tammi 2009, 01:13
Paikkakunta: Oulu

Re: Fobiat

ViestiKirjoittaja Tenkku » 10 Elo 2010, 11:53

Sanniwiuh kirjoitti:Hemoglobiinin ( omg en osaa ees sitä sanaa :D ) otto on jotain kauheinta. En pelkää mitään muuta terävää, pistävää tms. Paitsi hemoglobiini neulaa ja sen ottoa. Menen aina ihan paniikkiin ja terveydenhoitaja mittasi pulssini kerran katsoakseen menenkö todella paniikkiin siitä. Syke nousi huumaavaa vauhtia kuulemma :D


Voi miten tuttua. Mulla on mukana kaikki rokotuksetkin vaan. Hemoglobiinia ei oo otettu varmaan 5 vuoteen :roll: (Ei se mitään ku tiedän jo valmiiksi että on paska veri ja on tabutkin siihen) Vaikka sanon aina heti että sitä ei oteta, ja tiedän ettei sitä oo pakko ottaa nii silti saa olla itku kurkussa. Ja hyi ku bilsan tunnilla katottiin se veriryhmä (onneksi sitä ei ollu pakko tehä), kaikkialla vieressä kuulu se napsahusääni siitä piikistä. Peitin vaan korvat ja tuijotin pulpettiin ja yritin hengitellä rauhallisesti. Tärisin iha kauttaaltaan ja oksetti ja päätä särki ja itketti, se oli aika nolo mutta onneksi kaikki keskitty omiin verijuttuihinsa hahhaa.
Fabulous babe

Avatar
Jopelius
Peikko
Viestit: 227
Liittynyt: 07 Helmi 2010, 17:35
Paikkakunta: Mäntyharju CITY
Viesti:

Re: Fobiat

ViestiKirjoittaja Jopelius » 10 Elo 2010, 14:44

Tenkku kirjoitti:Voi miten tuttua. Mulla on mukana kaikki rokotuksetkin vaan. Hemoglobiinia ei oo otettu varmaan 5 vuoteen :roll: (Ei se mitään ku tiedän jo valmiiksi että on paska veri ja on tabutkin siihen) Vaikka sanon aina heti että sitä ei oteta, ja tiedän ettei sitä oo pakko ottaa nii silti saa olla itku kurkussa. Ja hyi ku bilsan tunnilla katottiin se veriryhmä (onneksi sitä ei ollu pakko tehä), kaikkialla vieressä kuulu se napsahusääni siitä piikistä. Peitin vaan korvat ja tuijotin pulpettiin ja yritin hengitellä rauhallisesti. Tärisin iha kauttaaltaan ja oksetti ja päätä särki ja itketti, se oli aika nolo mutta onneksi kaikki keskitty omiin verijuttuihinsa hahhaa.


Opettaja yritti tehä reikää mun sormeen sillä neulajutulla niin oli liian paksu iho sormissa, ei saanut aikaseks mitään oikein. "Ootas, laitan vähän terää pidemmäks", sit se sai siihen pienen reiän josta täyty puristamalla puristaa tippa verta ulos :D Auttaako tämä ollenkaan oloosi?

Ja sitten aiheeseen liittyen:
Minua ei mikään muu pelota kuin oma mielikuvitukseni, se osaa välillä luoda jotain niin kammottavia uhkia että huhhuh.
Ei ole koskea tullut joka heivannut ois tämän jätkän tukilta pois.

Wildspirite
Jäsen
Viestit: 8
Liittynyt: 09 Syys 2010, 20:23

Re: Fobiat

ViestiKirjoittaja Wildspirite » 10 Syys 2010, 16:24

mulla saattaa olla antropofobia eli ihmisten ja sosiaalisten tilanteiden pelko.

Avatar
Vic Rattlehead
Meedio
Viestit: 675
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Fobiat

ViestiKirjoittaja Vic Rattlehead » 10 Syys 2010, 19:06

Wildspirite kirjoitti:mulla saattaa olla antropofobia eli ihmisten ja sosiaalisten tilanteiden pelko.

Ite kanssa olin aika ujo ja hiljasempi ala-asteella ja vielä vähän ylä-asteellakin, mutta ammattikoulussa siitä pääsi eroon ja kaverit kanssa helpottanut asiaa. Aika nuori kun kumminkin näytät olevan, niin etköhän sää siitä vielä yli pääse aikanaan. Edelleen kyllä viralliset tilanteet koen ahdistaviks(esim. työkkärissä ym. asiointi). Kyllä se siitä varttuessa vähintään katoaa. ;)

Itellä ei oo varsinaisesti mitää fobioita, mutta hyi helvetti kun menee kylmät väreet jos näen jonkun kuvan, jossa joku pistää itseään suonen sisäisesti...Rokotukset esim. ei tunnu missään tai aiheuta mitään reaktioita, mutta näky suonensisäisestä piikittämisestä saa puistattamaan. Osaan melkeen kuvitella sen tunteen kun se neula tuntuu siinä käsivarren suonessa... hyh...

Avatar
Jopelius
Peikko
Viestit: 227
Liittynyt: 07 Helmi 2010, 17:35
Paikkakunta: Mäntyharju CITY
Viesti:

Re: Fobiat

ViestiKirjoittaja Jopelius » 10 Syys 2010, 22:18

Vic Rattlehead kirjoitti:
Wildspirite kirjoitti:mulla saattaa olla antropofobia eli ihmisten ja sosiaalisten tilanteiden pelko.

Ite kanssa olin aika ujo ja hiljasempi ala-asteella ja vielä vähän ylä-asteellakin, mutta ammattikoulussa siitä pääsi eroon ja kaverit kanssa helpottanut asiaa. Aika nuori kun kumminkin näytät olevan, niin etköhän sää siitä vielä yli pääse aikanaan. Edelleen kyllä viralliset tilanteet koen ahdistaviks


Aivan sama juttu minulla... Toki olen rohkaistunut nyt lukioon siirryttyä kun kaikki ne kiusaajat menivät ammattikouluun, nyt olen luokan isoin ihminen myös henkisesti :D
Ei ole koskea tullut joka heivannut ois tämän jätkän tukilta pois.

Avatar
Nerve Call
Jäsen
Viestit: 15
Liittynyt: 16 Joulu 2008, 20:08
Paikkakunta: Jupiter

Re: Fobiat

ViestiKirjoittaja Nerve Call » 29 Syys 2010, 09:04

Pelkään hämähäkkejä 8-[
Muuta ei nyt tule mieleen :D
she's here, she's there, she's everywhere

Avatar
Anyara~Esse
Valaistunut
Viestit: 45
Liittynyt: 10 Syys 2009, 09:06

Re: Fobiat

ViestiKirjoittaja Anyara~Esse » 30 Syys 2010, 09:21

Nerve Call kirjoitti:Pelkään hämähäkkejä 8-[
Muuta ei nyt tule mieleen :D


Hämähäkinpelko tulee olla huomattavan suuri, jotta sen voi luokitella fobiaksi, koska kukapa EI inhoaisi hämähäkkejä. Tai no onhan tietty sellaisiakin, mutta fobia on pääasiassa selittämätön ja outo pelko, kun taas hämähäkkikammon on aika helposti selitettävissä esim. vieraiden asioiden kammolla. (Kahdeksan jalkaa, monta silmää jne.) Samoin esimerkiksi pimeänpelon tulee olla poikkeuksellisen vahva, jotta se olisi fobia, eikä vain pelko. Fobia ja pelko ovat kaksi eri asiaa.


Palaa sivulle “Henkiset asiat”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa