Esoteriikka

Jooga, meditaatio, hypnoosi, transsi, unet, gurut, mystiikka ym. henkisyyteen liittyvä
Avatar
Qlippoth
Valaistunut
Viestit: 41
Liittynyt: 16 Kesä 2009, 17:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Esoteriikka

ViestiKirjoittaja Qlippoth » 13 Marras 2009, 13:46

Joskus kirjastossa tai kirjakaupassa okkultismihyllyä selaillessa tulee mieleen, että mitä vittua, mitä okkultistista tässä muka on, kirjat on siinä kirkkaassa päivänvalossa kaikkien nähtävillä. Ei salaisuuksia, ei sisäpiiriä, ei initiatoorisia riittejä. Missä on ne kaikki okkutismin lupaamat esoteeriset salaisuudet?

Tietysti huhuja kuulee salaseuroista, myyttisistä veljeskunnista ja muista esoteerisista järjestöistä, joiden paksumuuristen holvien sisällä piilotellaan niitä Oikeita Salaisuuksia, mutta sitä tuskin monikaan pitää kovin uskottavana. Niin monesti on kuitenkin vapaamuurareiden, thelemiittien ja vaikka Golden Dawnin pyhimmät rituaalit vuodettu julki, että vielä uuden salaisuuskerrostuman löytyminen on aika epätodennäköistä.

Ehkä salaisuus onkin, että salaisuudet on piilotettu näkyviin. Kaikki tieto on saatavilla, muta se pysyy pienen piirin ymmärryksenä, koska me massat emme halua tietää salaisuutta! Joku kertoo meille viisauden jyvän, tai luemme sen kirjasta, emmekä halua ymmärtää sen olevan salaisuus, sillä emme halua uskoa siihen. Eihän se voi olla salaisuus, koska se on painettu kirjaan, tai sanottu julkisesti. Salaisuuden täytyy olla jotain jännittävää, jotain mitä me haluamme kuulla. Totuus taas on usein epämiellyttävä, arkipäiväinen tai tylsä, joten se ei suuremmin kiinnosta. Se ei voi olla salaisuus.
Sous les pavés, la plage! http://www.tajunta.net

WM_

Re: Esoteriikka

ViestiKirjoittaja WM_ » 13 Marras 2009, 17:16

Itse kiteytän kaiken "hetkessä elämisen taitoon" :)

Avatar
Qlippoth
Valaistunut
Viestit: 41
Liittynyt: 16 Kesä 2009, 17:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Esoteriikka

ViestiKirjoittaja Qlippoth » 13 Marras 2009, 23:29

WM_ kirjoitti:Itse kiteytän kaiken "hetkessä elämisen taitoon" :)


Niin... siinä on kyllä itua, vaikka se ei voi olla kaikki. Täydellinen hetkessä eläminen olisi kuitenkin vain joku autismin muoto.

Mutta varmasti yksi salaisuuksista on, että loppujenlopuksi kaikki mitä meillä on, on tämä hetki. Salaisuus se on siksi että se on niin toivottoman vaikea käsittää.
Sous les pavés, la plage! http://www.tajunta.net

Avatar
carcass
Peikko
Viestit: 211
Liittynyt: 14 Kesä 2009, 22:57
Paikkakunta: Pohjola
Viesti:

Re: Esoteriikka

ViestiKirjoittaja carcass » 14 Marras 2009, 01:56

Qlippoth kirjoitti:Ehkä salaisuus onkin, että salaisuudet on piilotettu näkyviin. Kaikki tieto on saatavilla, muta se pysyy pienen piirin ymmärryksenä, koska me massat emme halua tietää salaisuutta! Joku kertoo meille viisauden jyvän, tai luemme sen kirjasta, emmekä halua ymmärtää sen olevan salaisuus, sillä emme halua uskoa siihen. Eihän se voi olla salaisuus, koska se on painettu kirjaan, tai sanottu julkisesti. Salaisuuden täytyy olla jotain jännittävää, jotain mitä me haluamme kuulla. Totuus taas on usein epämiellyttävä, arkipäiväinen tai tylsä, joten se ei suuremmin kiinnosta. Se ei voi olla salaisuus.

Olet oikeilla jäljillä, sillä esoterian tietous on jokaisen ihmisen käden ulottuvilla, jos he vain haluavat itse sen löytää.
On totta, että okkultismi, teosofian, magian ja muun eroterian tietous on pääpainoisesti pienemmän piirin ymmärryksessä, sillä ns. "salatieteet" eivät puhuttele massaa.
-Tieto ja informaatio on jokaisen ihmisen löydettävissä ja tavoitettavissa, mutta niiden ymmärtäminen ja soveltaminen käytännössä on huomattavasti vaativampaa, sillä se vaatii työtä ja kutsumusta.
Vanhojen oppien mukaan tietoutta ei kannata jakaa niille jotka eivät sitä ymmärrä (tai joita se ei kiinnosta), sillä se olisi haaskausta niin kauan kuin massaihmiseltä puuttuu kyky tehdä työtä sydämmeellään vilpittömästi. -Tämä toimii tietyllä tapaa jo kynnyksenä, sillä tämän kaltainen aihe kiinnostaa ainoastaan vihkityneitä.
- Jokaisella asiasta kiinnostuneella on kyky etsiä ja löytää, sillä seurat ja veljeskunnat eivät pyri käännyttämään tai kutsumaan luokseen ketään. Yksilö voi vapaasti astua "polulle", tai olla astumatta.. valinta on yksilön, ei kenenkään muun.

WM_

Re: Esoteriikka

ViestiKirjoittaja WM_ » 14 Marras 2009, 09:27

Olen lukenut paljon mielen voimasta kertovaa kirjallisuutta, mm. The Secret. Jos nyt siirrymme pähkäilemään salaliittoteorioita (kuten kirjan/dokkarin trailerissa) ja hetkessä elämistä, josta tuo nimenomainen kirja taas ei juurikaan kerro. Niin aika ihmeellistä miten meille tyrkytetään kaikenmaailman paskaa televisiosta ja sitten olemme sen orjia, eli emme elä hetkessä. Toki television katsominen on oma päätös, mutta tuntuu hassulta että meillä ei ole aikaa ajatella itse. Olla yksin mietteissään.

Kuten trailerissa sanotaan, salaisuus haudattiin, unohdettiin eikä sitä saanut julkaista. Ja salaisuus on vain omat ajatuksesi!

Avatar
Qlippoth
Valaistunut
Viestit: 41
Liittynyt: 16 Kesä 2009, 17:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Esoteriikka

ViestiKirjoittaja Qlippoth » 15 Marras 2009, 12:12

WM_ kirjoitti:Olen lukenut paljon mielen voimasta kertovaa kirjallisuutta, mm. The Secret. Jos nyt siirrymme pähkäilemään salaliittoteorioita (kuten kirjan/dokkarin trailerissa) ja hetkessä elämistä, josta tuo nimenomainen kirja taas ei juurikaan kerro. Niin aika ihmeellistä miten meille tyrkytetään kaikenmaailman paskaa televisiosta ja sitten olemme sen orjia, eli emme elä hetkessä. Toki television katsominen on oma päätös, mutta tuntuu hassulta että meillä ei ole aikaa ajatella itse. Olla yksin mietteissään.


Itse olen taipuvainen ajattelemaan, että ihminen pystyy tekemään omia valintoja vapaasta tahdostaan vasta tajutessaan että hän on tahdoton kone. Sen tietoisuuden hankkimiseen vaaditaan vähän vaivaa.

Eihän kukaan sitä paskaa televisiosta tyrkytä, sitähän ihmiset haluaa katsoa, siksi sitä tehdään. Televisioviihde ruokkii jotain osia ihmismielessä ja tarjoaa elämyksiä joihin upota kuin pehmeisiin päiväuniin. Itsensä herättämiseen joutuu käyttämään energiaa, joten se on väistämättä vastenmielisempää kuin television töllöttäminen.

WM_ kirjoitti:Kuten trailerissa sanotaan, salaisuus haudattiin, unohdettiin eikä sitä saanut julkaista. Ja salaisuus on vain omat ajatuksesi!


Tuo The Secret on ihan jees, mutta on se aika pitkälti kyllä egon ruokkimista. Saadaan kaikki mitä HALUTAAN, eli identifioidutaan haluihin. :alapeukku:
Sous les pavés, la plage! http://www.tajunta.net


Palaa sivulle “Henkiset asiat”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa