Hypnoosi

Jooga, meditaatio, hypnoosi, transsi, unet, gurut, mystiikka ym. henkisyyteen liittyvä
Avatar
Tomppa12345
Jäsen
Viestit: 15
Liittynyt: 19 Huhti 2009, 14:29
Paikkakunta: Espoo\Leppävaara

Re: Hypnoosi

ViestiKirjoittaja Tomppa12345 » 19 Huhti 2009, 18:42

Jaarno kirjoitti:Mutta taas ihmisten hypnotisointiin minä uskon. Mutta luulen että hypnotisoivaksi tulevan pitää myös uskoa että hänet voidaan hypnotisoida.


DAMN! Nyt en voikkaan valloittaa maailmaa hypnotisoiduilla zombi-ihmisillä! Pitää keksiä jotain muuta...

Taikuri
Kummitus
Viestit: 60
Liittynyt: 25 Huhti 2009, 12:37

Re: Hypnoosi

ViestiKirjoittaja Taikuri » 30 Huhti 2009, 17:21

Eob kirjoitti:En usko seillaiseen ''olet kana'' -hypnoosiin, mutta sanotaanhan sitä että on tehty jotain leikkauksia tai jotain hypnoosin avulla. En tiedä sitten.
Mutta sellainen ''tuijota kynää, vaivut uneen'' -juttu on kyllä aika puppua mielestäni.


Hypnoosi on totta. Siinä annetaan suggestioita samalla kun mieli on tilassa jossa se ottaa ne helpoiten vastaan.Ihminen ei vaivu uneen ollessaan hypnoosissa. Häntä ei voi myöskään pakottaa. Esim. handshake inductiossa on kyse mielen lamauttamisesta samalla kun huudetaan komento jota ihminen tottelee ennen kuin edes ehtii tajuta tapahtumaa.

Hypnotisti kävelee ihmisen viereen, kättelee, nykäisee kädestä äkillisesti ja nopeasti alaspäin samalla kun huutaa "sleep", ja ihminen kaatuu maahan. Tätä kutsutaan instant inductioniksi, jolloin esi suggestioita ei tarvitse tehdä, vaan ihminen vaipuu hypnoosiin välittömästi.

Taikuri
Kummitus
Viestit: 60
Liittynyt: 25 Huhti 2009, 12:37

Re: Hypnoosi

ViestiKirjoittaja Taikuri » 30 Huhti 2009, 17:25

Aqua vitae kirjoitti:Joo, tiedän kyllä Derren Brownin, ja häntä ajattelinkin oikein lämpimästi, kun kirjoitin tuon viestin. Ihmistä EI voi pakottaa transsiin tai hypnoositilaan vasten tahtoaan. Se on mahdotonta. Jopa niin komean näköiselle tyypille kuin Derren Brown^^

Kyllä voi. Niinkuin wespa sanoi, niin jos ihminen ei tiedä että hänet aiotaan hypnotisoida, niin se onnistuu kyllä.

Avatar
Aqua vitae
Vuoden foorumilainen 2009
Viestit: 2572
Liittynyt: 20 Touko 2008, 16:54
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Hypnoosi

ViestiKirjoittaja Aqua vitae » 30 Huhti 2009, 17:46

Taikuri kirjoitti:
Aqua vitae kirjoitti:Joo, tiedän kyllä Derren Brownin, ja häntä ajattelinkin oikein lämpimästi, kun kirjoitin tuon viestin. Ihmistä EI voi pakottaa transsiin tai hypnoositilaan vasten tahtoaan. Se on mahdotonta. Jopa niin komean näköiselle tyypille kuin Derren Brown^^

Kyllä voi. Niinkuin wespa sanoi, niin jos ihminen ei tiedä että hänet aiotaan hypnotisoida, niin se onnistuu kyllä.


Kykenetkö esittämään lähteitä tai dataa, joka puoltaisi väitettäsi? Minulla on takanani pari vuotta vanha Tiede-lehti, joka sanoo näin, mutta jos sinulla todella on jotain näytettävää asian puolesta, voin katsella asiaa eri kantilta.
Ihminen halajaa taivaalle, koska sieltä näkee enemmän.

Avatar
Wespa
Ylläpitäjä
Viestit: 2091
Liittynyt: 14 Tammi 2008, 01:16
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Hypnoosi

ViestiKirjoittaja Wespa » 30 Huhti 2009, 17:52

Transsiin vaivuttaminen on mahdollista henkilön tietämättä. Katso vaikkapa nämä edellisellä sivulla mainitsemani videot. Varsinkin tuo alempi on kiinnostava.

Wespa kirjoitti:Itseasiassa ihmisen voi vaivuttaa transsinomaiseen tilaan ilman hänen tahtoaankin (mm. välkkyvien valojen ja tiettyjen äänitaajuuksien avulla), ainakin jos hän ei ole tietoinen, että häntä yritetään saada transsiin.

Hyviä esimerkkejä tästä on mm. nämä Derren Brownin videot:
http://paranormaaliblogi.wordpress.com/ ... ettyminen/
http://paranormaaliblogi.wordpress.com/ ... ie-arcade/
- Kaikella tiedolla on kolme vaihetta: 1. Sitä pilkataan. 2. Sitä vastustetaan raivokkaasti. 3. Se hyväksytään itsestäänselvyytenä. -Arthur Schopenhauer
Me on Youtube - Meitsi tuubissa
Suomen Galaktinen Liitto
Tärkeät linkkini - Click på here

Avatar
Blacky
Kummitus
Viestit: 69
Liittynyt: 27 Huhti 2009, 22:16
Paikkakunta: Etelä-Suomi
Viesti:

Re: Hypnoosi

ViestiKirjoittaja Blacky » 30 Huhti 2009, 19:48

Suosittelen ketjun keskustelijoita lukemaan Jouni Luukkalan "Hypnoosi: Itsesuggestion ja hypnoterapian käytännön opas". Kirja käsittelee hypnoosin eri muodot, yleisimmät teoriat aiheen arkiharjoittamisessa ja avartaa myös näkemystä siitä, mitä psykologi työssään oikeastaan tekee. Kirjassa on myös omat lukunsa urheilijoiden, yritysjohtajien ja muiden asenteesta hypnoosiin ja missä kaikkialla sitä todella käytetään.

Lyhyesti: Luukkala kertoo että hypnoosista on olemassa ns. kolme astetta eli syvyyttä, jotka vaikuttavat huomattavasti siihen, miten hypnoosi esiintyy ja miten se vaikuttaa. Ihminen on käytännössä hypnoosissa aina kun ei ajattele aktiivisesti jotakin, esimerkiksi kun on yksinkertaisesti vajonnut ajatuksiinsa ja havahtuu automatkalla siihen, ettei muista minne viimeiset noin kymmenen minuuttia ovat kadonneet. Hypnoosissa ei siis aina ole hypnotisoijaa ja hypnoosin kohdetta, vaan on henkilö ja on ympäristö ja voi olla joku, joka ohjaa henkilön ajatuksia/alitajuntaa johonkin tiettyyn suuntaan.

Transsi on samoin hyvin suhteellinen käsite. Itse olen hyvin monesti ollut transsissa, monesti kevyessä, toisinaan vähemmän kevyessä. Kerran sattui jopa tapaus, että heräsin varsin syvästä transsista niin äkisti, että se aiheutti melkein fyysistä pahoinvointia ja olin sekaisin monta päivää tapauksen jäljiltä. Arkipäiväisyydestään huolimatta hypnoosi ei siis ole asia, johon kannattaa oppia suhtautumaan ylimalkaisesti. Myös Luukkala korostaa, että hypnoosilla ei kannata leikkiä, koska kokemattomissa käsissä "jotakin voi mennä rikki" korjaamisen sijaan.

Kauppoihin ja kirjastoihin tulee satunnaisesti hyviä perusopuksia aiheen ympäriltä. Jos joku ei kuitenkaan jaksa lukea, jaan kanssanne yhden tyypillisimmistä (ja lähes vaarattomista) keinoista vajota hypnoosiin/transsiin:
Kuvittele kymmenen porrasta ja ala laskemaan itseksesi kymmenestä yhteen. Tämän laskemisen voi myös tehdä joku muu, mutta suosittelen tekemään sen yksin ensin. Jokaisella askelmalla kuvittelette astuvanne hieman alemmas (johonkin), osan ei tarvitse kuvitella minne, mutta itse askelmat ovat tärkeät. Ensimmäisellä askelmalla kädet rentoutuvat, toisella jalat, kolmannella selkä jne, kunnes kymmenennellä askelmalla hengitys on tasainen ja rauhallinen, silmät ovat kiinni ja koko ruumis on rento. Ajatukset saavat kulkea vapaasti ja mielikuvitus laukata miten haluaa. Transsista poistuessa ja tämä on tärkeä asia samat askelmat kuljetaan takaisin ylöspäin. Kymmenen, on aika palata; yhdeksän, mielikuvat jäävät taaemmaksi; kahdeksan, vireys nousee vähitellen kunnes yhdellä silmät ovat auki ja henkilö tuntee itsensä virkistyneeksi. Tällä voi tehdä pitkiäkin matkoja omaan mieleensä, kun esimerkiksi kuvittelee paikan tai talon/huoneen joka kuvastaa omaa mieltä ja sitä mitä se sisältää. Kannattaa vain muistaa että kaikki mitä sieltä löytyy ei ole kivaa.

Tuli vähän pitkä viesti. Ei se mitään, ehkä joku sai jotakin ajateltavaa irti tästä.
Se siivekäs aivan takanasi

Taikuri
Kummitus
Viestit: 60
Liittynyt: 25 Huhti 2009, 12:37

Re: Hypnoosi

ViestiKirjoittaja Taikuri » 30 Huhti 2009, 20:00

Aqua vitae kirjoitti:
Taikuri kirjoitti:
Aqua vitae kirjoitti:Joo, tiedän kyllä Derren Brownin, ja häntä ajattelinkin oikein lämpimästi, kun kirjoitin tuon viestin. Ihmistä EI voi pakottaa transsiin tai hypnoositilaan vasten tahtoaan. Se on mahdotonta. Jopa niin komean näköiselle tyypille kuin Derren Brown^^

Kyllä voi. Niinkuin wespa sanoi, niin jos ihminen ei tiedä että hänet aiotaan hypnotisoida, niin se onnistuu kyllä.


Kykenetkö esittämään lähteitä tai dataa, joka puoltaisi väitettäsi? Minulla on takanani pari vuotta vanha Tiede-lehti, joka sanoo näin, mutta jos sinulla todella on jotain näytettävää asian puolesta, voin katsella asiaa eri kantilta.


Tiedän koska olen sen itse tehnyt. Tekniikka jota itse käytän eroaa täysin muista tekniikoista. Kun käsken nukahtamaan, se myös tapahtuu. Luullakseni tämä perustuu siihen että aivot toteuttavat käskyn ennen kuin sitä ehtii ajatella, tai kieltää. Mutta ihmistä ei saa tekemään mitään mitä hän ei itse haluaisi hypnoosissa. Jos vaikka minulla on lupa hypnoosiin ja annan suggestion että hänen kätensä on jumittunut, niin vaikka hän kuinka yrittää, ei hän sitä pysty liikuttamaan koska on aiemmin minulle luvan antanut.

Siis ihmisen saa kyllä transsiin, mutta häntä ei pysty pakottamaan esim. tappamaan toista ihmistä.

Avatar
Aqua vitae
Vuoden foorumilainen 2009
Viestit: 2572
Liittynyt: 20 Touko 2008, 16:54
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Hypnoosi

ViestiKirjoittaja Aqua vitae » 01 Touko 2009, 17:18

Taikuri kirjoitti:
Aqua vitae kirjoitti:
Taikuri kirjoitti:
Aqua vitae kirjoitti:Joo, tiedän kyllä Derren Brownin, ja häntä ajattelinkin oikein lämpimästi, kun kirjoitin tuon viestin. Ihmistä EI voi pakottaa transsiin tai hypnoositilaan vasten tahtoaan. Se on mahdotonta. Jopa niin komean näköiselle tyypille kuin Derren Brown^^

Kyllä voi. Niinkuin wespa sanoi, niin jos ihminen ei tiedä että hänet aiotaan hypnotisoida, niin se onnistuu kyllä.


Kykenetkö esittämään lähteitä tai dataa, joka puoltaisi väitettäsi? Minulla on takanani pari vuotta vanha Tiede-lehti, joka sanoo näin, mutta jos sinulla todella on jotain näytettävää asian puolesta, voin katsella asiaa eri kantilta.


Tiedän koska olen sen itse tehnyt. Tekniikka jota itse käytän eroaa täysin muista tekniikoista. Kun käsken nukahtamaan, se myös tapahtuu. Luullakseni tämä perustuu siihen että aivot toteuttavat käskyn ennen kuin sitä ehtii ajatella, tai kieltää. Mutta ihmistä ei saa tekemään mitään mitä hän ei itse haluaisi hypnoosissa. Jos vaikka minulla on lupa hypnoosiin ja annan suggestion että hänen kätensä on jumittunut, niin vaikka hän kuinka yrittää, ei hän sitä pysty liikuttamaan koska on aiemmin minulle luvan antanut.

Siis ihmisen saa kyllä transsiin, mutta häntä ei pysty pakottamaan esim. tappamaan toista ihmistä.


Ahaa, no sehän tulikin selväksi sitten. Kiitos^^
Vielä tässä asiantuntijalta kysäisen, onko sitten tuollainen (aikaisemmin Wespan viittaamassa) videossa näytetty tapa mahdollinen?
Ihminen halajaa taivaalle, koska sieltä näkee enemmän.

Taikuri
Kummitus
Viestit: 60
Liittynyt: 25 Huhti 2009, 12:37

Re: Hypnoosi

ViestiKirjoittaja Taikuri » 01 Touko 2009, 18:39

Aqua vitae kirjoitti:
Taikuri kirjoitti:
Aqua vitae kirjoitti:
Taikuri kirjoitti:
Aqua vitae kirjoitti:Joo, tiedän kyllä Derren Brownin, ja häntä ajattelinkin oikein lämpimästi, kun kirjoitin tuon viestin. Ihmistä EI voi pakottaa transsiin tai hypnoositilaan vasten tahtoaan. Se on mahdotonta. Jopa niin komean näköiselle tyypille kuin Derren Brown^^

Kyllä voi. Niinkuin wespa sanoi, niin jos ihminen ei tiedä että hänet aiotaan hypnotisoida, niin se onnistuu kyllä.


Kykenetkö esittämään lähteitä tai dataa, joka puoltaisi väitettäsi? Minulla on takanani pari vuotta vanha Tiede-lehti, joka sanoo näin, mutta jos sinulla todella on jotain näytettävää asian puolesta, voin katsella asiaa eri kantilta.


Tiedän koska olen sen itse tehnyt. Tekniikka jota itse käytän eroaa täysin muista tekniikoista. Kun käsken nukahtamaan, se myös tapahtuu. Luullakseni tämä perustuu siihen että aivot toteuttavat käskyn ennen kuin sitä ehtii ajatella, tai kieltää. Mutta ihmistä ei saa tekemään mitään mitä hän ei itse haluaisi hypnoosissa. Jos vaikka minulla on lupa hypnoosiin ja annan suggestion että hänen kätensä on jumittunut, niin vaikka hän kuinka yrittää, ei hän sitä pysty liikuttamaan koska on aiemmin minulle luvan antanut.

Siis ihmisen saa kyllä transsiin, mutta häntä ei pysty pakottamaan esim. tappamaan toista ihmistä.


Tarkoitatko monitorin kautta hypnotisoimista?
Tuota toista videota en saa toimimaan.

Ahaa, no sehän tulikin selväksi sitten. Kiitos^^
Vielä tässä asiantuntijalta kysäisen, onko sitten tuollainen (aikaisemmin Wespan viittaamassa) videossa näytetty tapa mahdollinen?

Avatar
Aqua vitae
Vuoden foorumilainen 2009
Viestit: 2572
Liittynyt: 20 Touko 2008, 16:54
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Hypnoosi

ViestiKirjoittaja Aqua vitae » 01 Touko 2009, 22:39

Toista videota nimenomaan. Ensimmäistä en ole edes katsonut.

Kokeile YT:stä hakusanoilla "Derren Brown" ja "The Zombie Prank" niin pitäisi löytyä ;]
Ihminen halajaa taivaalle, koska sieltä näkee enemmän.

Taikuri
Kummitus
Viestit: 60
Liittynyt: 25 Huhti 2009, 12:37

Re: Hypnoosi

ViestiKirjoittaja Taikuri » 02 Touko 2009, 12:06

Aqua vitae kirjoitti:Toista videota nimenomaan. Ensimmäistä en ole edes katsonut.

Kokeile YT:stä hakusanoilla "Derren Brown" ja "The Zombie Prank" niin pitäisi löytyä ;]


Kyllähän tuon pitäisi onnistua.
Derren Brown ei käytä kameratemppuja/avustajia missään tempuissaan.

Suosittelen katsomaan Derrenin lavaesitykset "Something wicked this way comes" ja "The evening of wonders" Youtubesta.

Avatar
riki sorsan veli
Jäsen
Viestit: 23
Liittynyt: 02 Heinä 2009, 16:20

Re: Hypnoosi

ViestiKirjoittaja riki sorsan veli » 11 Heinä 2009, 17:04

luin yhdestä hypnoosikirjasta että hypnoosi olisi jonkinlaista unen ja valveen välitilaa, eikä siinä voisi tapahtua mitään mitä hypnotisoitava ei haluaisi tapahtuvan.
mitä jos maailma onkin vain harhaa...

Avatar
Zrud
Loch Nessin Hirviö
Viestit: 2563
Liittynyt: 08 Heinä 2008, 22:43
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Hypnoosi

ViestiKirjoittaja Zrud » 11 Heinä 2009, 17:12

joo itsekkin katsoin myytinmurtajissa tuota.
ne kari ja se kiinalais jannu hypnotisoitiin ja ne yritettii saada tekemää asioita mitä ne ei muute tekis. nii ne ei ns supstunu siihe prosessii
Feel the LOVE

WM_

Re: Hypnoosi

ViestiKirjoittaja WM_ » 10 Tammi 2010, 11:37

Nyt on tullu harjoiteltua hypnotisointia mm. kyselemällä aiheesta Chris Hughesilta, liittymällä Jonathan Chasen email -listalle, joka tarjoaa videoita, sekä liittynyt sivustolle TeenAgeHypnotist
Saas nähdä kuinka käy :p

Avatar
Aqua vitae
Vuoden foorumilainen 2009
Viestit: 2572
Liittynyt: 20 Touko 2008, 16:54
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Hypnoosi

ViestiKirjoittaja Aqua vitae » 10 Tammi 2010, 14:15

WM_ kirjoitti:Nyt on tullu harjoiteltua hypnotisointia mm. kyselemällä aiheesta Chris Hughesilta, liittymällä Jonathan Chasen email -listalle, joka tarjoaa videoita, sekä liittynyt sivustolle TeenAgeHypnotist
Saas nähdä kuinka käy :p

Thx for the tip, I'll be checking these resources ^^
Ihminen halajaa taivaalle, koska sieltä näkee enemmän.

WM_

Re: Hypnoosi

ViestiKirjoittaja WM_ » 10 Tammi 2010, 16:24

Toi teenagehypnosis ja sen tubechannel, jota jo subscribasit, kertoo tuosta äkkiä hypnotisoinnista, eli sanotaan "sleep" ja sitten tippuu. Pidin sitä hollywoodina mutta nyt siihen on törmännyt joka taholta, Hughes sanoi sen olevan mahdollista.
Elämme mielenkiintoisia aikoja :P

Avatar
Aqua vitae
Vuoden foorumilainen 2009
Viestit: 2572
Liittynyt: 20 Touko 2008, 16:54
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Hypnoosi

ViestiKirjoittaja Aqua vitae » 10 Tammi 2010, 21:17

WM_ kirjoitti:Toi teenagehypnosis ja sen tubechannel, jota jo subscribasit, kertoo tuosta äkkiä hypnotisoinnista, eli sanotaan "sleep" ja sitten tippuu. Pidin sitä hollywoodina mutta nyt siihen on törmännyt joka taholta, Hughes sanoi sen olevan mahdollista.
Elämme mielenkiintoisia aikoja :P

Allekirjoitan ylemmän täysin. Koko ajan avautuu lisää asioita.
Aina välillä tosi on tarua ihmeellisempää <3
Ihminen halajaa taivaalle, koska sieltä näkee enemmän.

WM_

Re: Hypnoosi

ViestiKirjoittaja WM_ » 10 Tammi 2010, 22:27

Vois alkaa analysoimaan derren brownin juttuja uudelleen :P

Taikuri
Kummitus
Viestit: 60
Liittynyt: 25 Huhti 2009, 12:37

Re: Hypnoosi

ViestiKirjoittaja Taikuri » 10 Tammi 2010, 22:28

WM_ kirjoitti:Toi teenagehypnosis ja sen tubechannel, jota jo subscribasit, kertoo tuosta äkkiä hypnotisoinnista, eli sanotaan "sleep" ja sitten tippuu. Pidin sitä hollywoodina mutta nyt siihen on törmännyt joka taholta, Hughes sanoi sen olevan mahdollista.
Elämme mielenkiintoisia aikoja :P


Kyseistä inductiota sanotaan instant inductioniksi, joka ei sinänsä ole kovinkaan uusi keksintö.

WM_

Re: Hypnoosi

ViestiKirjoittaja WM_ » 10 Tammi 2010, 23:30

Jep, olen törmännyt kyseiseen termiin. Miksi olen pitänyt sitä aina huijauksena, tv-temppuna?
Kukaan täällä harrastanut sitä?


Palaa sivulle “Henkiset asiat”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa