Ensimmäisen kerran tapasin avaruusystäväni/-oppaani unessa muutama vuosi sitten. Hän on miespuolinen, hoikka, pitkä, vaaleahiuksinen ja laventelisilmäinen. Hän on kaikin puolin ihmismäinen lukuun ottamatta silmiensä väriä (silmissä on myös jännä tuike). Ensimmäisellä kerralla, kun hän laskeutui aluksellaan unessani, olin peloissani ja vähällä paeta paikalta, mutta tunnistettuani sisältä astuvan olennon ihmismäiseksi uskaltauduinkin tapaamaan hänet. Aluksen hän muunsi muistuttamaan linja-autoa, mille nauroin - hän totesi, että sen oli tarkoitus hälventää pelkoani. Tällä ensimmäisellä kerralla avaruusystäväni käytti minua vain pienellä ajelulla avaruudessa ja palautti sitten maankamaralle. Olin haltioissani, ja hän lupasi palata.
Sittemmin avaruusystäväni oli ainakin kolmesti oppaanani ns. galaksienvälisissä koulutuksissa. Sen hän mainitsikin tehtäväkseen: toimia saattajana ja vastata kysymyksiini, jos niitä ilmenisi. Koulutuksista kaksi järjestettiin suuressa salissa, jossa oli valtava määrä osanottajia, ja viimeinen oli workshop-tyylinen kokoontuminen, jossa opittua kerrattiin pienissä ryhmissä. Jokaisen koulutuksen päätteeksi meille sanottiin, ettemme muistaisi koulutuksien sisältöä valvetilassa, kunnes olisi sen aika. Muistan harmitelleeni tätä ääneen.
Viimeisellä tapaamiskerrallamme avaruusystäväni ei vienytkään minua koulutukseen vaan planeetalle, jonka hän kertoi olleen joskus minunkin kotiplaneettani. Planeetan taivaankansi koostui punaisen ja valkoisen sävyistä; taivaalla näkyi tähtikuvioita, ja oletin olevan yö. Seisoimme korkealla kalliolla ja katselimme laaksoon. Maa oli punertavaa, ja näimme vain vähäistä kasvillisuutta emmekä lainkaan asutusta. Pidin näkyä kauniina, vaikka se tekikin minut surulliseksi. Ystäväni puheista ymmärsin myös, että tapaaminen jäisi ainakin toistaiseksi viimeiseksemme - visiitti vanhalle kotiplaneetalleni oli eräänlainen jäähyväislahja.
Viimeisimmäksi jääneen unen jälkeen en ole enää pariin vuoteen nähnyt mitään vastaavaa. Olisi mielenkiintoista kuulla, onko muilla vastaavia unikokemuksia