Täältäkin löytyy yksi unissakävelijä
En tiedä monta kertaa olen kipitellyt unissani, mutta pahin oli, kun lähdin käppäilemään Teneriffalla ja olin mennyt jo ulko-ovelle, mutten saanut ovea auki tms. Äitin kertoi tämän, kun reissasin hänen kanssaan ja hän kertoi kysyneensä jonkin yksinkertaisen kysymyksen, en muista kylläkään mitä hän kertoi kysyneensä
mutta sen oli jotain tyyliin, että mihis olit menossa? Ja minä vastaillut jotain yksinkertaisesti: Mitä? Mihin? Ja peitto oli ollut korvillani : D
Olen käynyt istumassa vessan pöntössäkin joskus ja kävellyt muuten vain. Kotona asuessani oli ovellani sellainen iso lakana. Lähdin kävelemään ja törmäsin siihen lakanaan ja kävin "taistelemaan" sen kanssa ja jotain ihmeellistä unta näinkin, että niinkö mörön kanssa olisin taistellut ja heräsin siihen
Kesken unissakävelyn heräsin, kun olin kiinni lakanassa ja menin nolona takaisin nukkumaan, sillä vanhempien huone oli vieressä ja isä tuli katsomaan mitä ihmettä hommailin keskellä yötä.
Mutta nykyisin on pelottanut, kun täällä yksikseni asuessani äiti oli tullut käymään ja hän nukkui parvella ja minä kävelin keittiölle
Muistelen, että olisin ottanut keittiöllä sakset ja näin unta hiusten leikkuusta. Kamala. Mutta olin jotenkin estänyt sen ja mennyt takaisin nukkumaan. JOS joskus leikkaisin hiukset unissani, hyppään parvekkeelta alas. En kestäisi jos menettäisin metrin pituiset kutrini, joiden kanssa olen elänyt koko elämäni. Mutta yritän olla pahemmin ajattelematta asiaa yöllä, etten tekisi niin. Kyllähän äiti lohdutti, että toivottavasti en tekisi sitä yöllä
Minä en kestäisi sitä.
Olen asunut monia vuosia yksin ja tiedän siitä milloin olen kävellyt unissani, kun nukun parvisängyn alla ja tuon nukkumapaikkani peittää sellainen 3x3 metrinen afrikkalainen lakana ja sen pistän aina reunasta kiinni seinään, jos se on auki, tiedän kävelleeni.
Puhumista on ollut toisinaan. Joskus huusin... eräiden henkilöiden nimiä, jotka olivat tehneet itsemurhia tai muuten kuolleet tapaturmaisesti ylä-aste aikoinani
Eräästä heistä näinkin erikoista unta. Ne unet eivät alkaneet heti ja sitä kesti jotain kolme kuukautta. Näin, kun hän tuli aina luokseni yöllä ja vei minua eräisiin paikkoihin, mistä nyt en kerro. Ja muistan aina olleeni huoneessani tai siinä paikassa, jossa nukuin. Hän tuli niinkö luokseni unissa. Noista nyt en kerro sen enempää, kun kuulostaa niin mielipuolisilta ja kenellekään en ole puhunut
Isäni kertoi nähneensä joskus yöllä, kun hänen tätinsä oli tullut yöllä hänen uneensa ja kätellyt ja hyvästellyt. Sitten seuraavan päivänä isä oli kuullut, että hänen tätinsä oli todellakin kuollut ja samoihin aikoihin, kun hän sen unen näki. Kaikkea sitä.