Mikä se oli?

Ufohavainnot, henkimaailman kanssa kommunikointi, paranormaalit kokemukset yms.
colortri
n00b
Viestit: 3
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 21:07

Mikä se oli?

ViestiKirjoittaja colortri » 20 Heinä 2010, 11:14

Hei!
Piti ihan kirjautua tälle foorumille outojen kokemusteni takia joita olen muutaman kerran kokenut ilman mitään ennakkovaroituksia.
Kysyisinin onko kenelläkään mitään selitystä vaikkapa näihin pariin asiaan jotka ovat jääneet mieltäni kaivertamaan:

Selittämätön kokemus 1: Normaaleja siivoustöitä kotona tehdessäni tunsin äkkiä äärettömän voimakasta valkosipulin hajua naulakon kohdalla.
välillä se hävisi ja taas kun kuljin ohi se tuntui entistä voimakkaampana, karmealta, pistävältä..tutkin takkien taskut ja jokapaikan..missään ei ollut jälkeäkään valkosipulista.vain karmea, yliluonnollisen voimakas löyhkä..Asia jäi vaivaamaan..pari viikkoa tapahtuman jälkeen sama toistui samassa paikassa..kaiken olen käymyt läpi ei jälkeäkään valkosipulista..en edes osta sitä koskaan koska inhoan sitä suunnattomasti .

sitten toinen asia joka on jäänyt selvittämättä: Pari-kolme viikkoa sitten makasin valveilla sängyssä, huone oli melko pimeä tummat sälekaihtimet kiinni ja verhotkin, ei kuitenkaan täysin pimeä..mietin siinä päivän asioita enkä saanut unta..tuijottelin kattoon..äkkiä oikealle puolelleni ylös kattoon ilmestyi suunnattoman kirkas valo joka oli kooltaan ja muodoiltaan seuraava: noin 70-80cm pitkä ja noin 40 cm leveä..en aluksi ajatellut mitään..en säikähtänyt,,jotenkin ihan kuin en tajunnu ensin mikä se on..tai ajattelin että joku valo heijastaa jostain..kunnes tajusin ja havahduin ettei se mikään valo voi olla eikä heijastua yhtään mistään..samalla kun tajusin valon outouden se hävisi. se ei liikkunut vaan oli ikäänkuin reikä katossa..suunnattoman voimakas..ukkosta ei ollut eikä pallosalamakaan liene tuon muotoinen...kaikkea olen miettinyt mutta en tajua mikä se oli..en vaan tajua..kummitteleeko täällä!!!?? valo oli siis todella kirkas mutta ei kuitenkaan häikäissyt vaikka se oli ikäänkuin kirkkaampi auringonvaloa..kello oli noin 11-12 yöllä.
Lisään tähän vielä että asumme maalla, taloja ei aivan lähellä, valoa ei päässyt mistään sisään!!Ei häikäissyt, mutta oli erittäin kirkas, kesti n. 15 sek. missään tapauksessa en nukkunut ja olin täysin valveilla.jos joku keksii mikä kumma tämä olisi voinut olla olisin kiitollinen!

Yenene
Jäsen
Viestit: 15
Liittynyt: 20 Kesä 2010, 22:56

Re: Mikä se oli?

ViestiKirjoittaja Yenene » 20 Heinä 2010, 22:37

Niin haluaisin valaista asiaa kun tiedän tunteen omasta kokemuksesta. On vaikea kuvitella tilanteita näin internetin välityksellä.
Maailmankaikkeus koostuu tarinoista, ei atomeista.

Every animal knows more than you do. - Nez Perce

What is life? It is the flash of a firefly in the night. It is the breath of a buffalo in the wintertime. It is the little shadow which runs across the grass and loses itself in the sunset. - Blackfoot

colortri
n00b
Viestit: 3
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 21:07

Re: Mikä se oli?

ViestiKirjoittaja colortri » 21 Heinä 2010, 12:26

Hei!
kiitos kun vastasit...Olen hieman pettynyt tähän foorumiin ku luulin että neuvoja tulee enemmänkin...Jos sinulla on mitä tahansa ajatuksia tästä asiasta niin vastaisitko...asia todellakin jäi mieleen..
niin ja tuo valkosipulijuttu..lisään vielä että poistin kaikki takit siivosin pesin puunasin ja sama homma toistui!! siis mitään hajunlähdettä ei jumalan nimeen vannoen ollut!!

Avatar
Aqua vitae
Vuoden foorumilainen 2009
Viestit: 2572
Liittynyt: 20 Touko 2008, 16:54
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Mikä se oli?

ViestiKirjoittaja Aqua vitae » 21 Heinä 2010, 14:03

colortri kirjoitti:Hei!
kiitos kun vastasit... Olen hieman pettynyt tähän foorumiin ku luulin että neuvoja tulee enemmänkin...Jos sinulla on mitä tahansa ajatuksia tästä asiasta niin vastaisitko...asia todellakin jäi mieleen..
niin ja tuo valkosipulijuttu..lisään vielä että poistin kaikki takit siivosin pesin puunasin ja sama homma toistui!! siis mitään hajunlähdettä ei jumalan nimeen vannoen ollut!!

Sepä se, nyt on kesälomat ja melko lailla ainoastaan nolaiffit kuten minä on "työvuorossa" foorumeja selailemassa. Neuvoja yleensä tulee jokaiseen ketjuun jonkin verran, joskus saattaa olla päiviäkin hiljainen ketju.

Mitä tulee yleensä anekdoottien arvioimiseen, niin yleensä ei tule saamaan sitä vastausta mitä odottaa. Täältä tietenkin löytyy niitä "joo se oli tota toi henkiopas"-tyyppejä, jotka ovat valmiita varmistamaan kaikki kokemuksesi paranormaaleiksi ilmiöiksi (yleensä kysyjän ennakko-oletusten varmistukseksi), mutta yleensä aiheen käsittely loppuu siihen kun huomataan, ettei kukaan voi sanoa juuta eikä jaata enempää, kun käsiteltävä data koppuu kesken.
Ihminen halajaa taivaalle, koska sieltä näkee enemmän.

Avatar
Verninia
Alieni
Viestit: 109
Liittynyt: 07 Touko 2010, 19:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mikä se oli?

ViestiKirjoittaja Verninia » 22 Heinä 2010, 20:15

Toisaalta kertojan osalta tulee inhottava olo, jos kaikki kokema lytätään. Täällä on porukkaa, joka uskoo tapahtumiin, ja niitä jotka ovat kovinkin uskomattomia. Kun jotain yliluonnollista havaitsee, se vähintäänkin havahduttaa ja jää mieleen. Kokemukset ovat henkilökohtaisia ja kun kokemuksen jakaa, ja joku lyttää sen sanomalla tylysti että sinä vaan kuvittelit ja jatka uniesi näkemistä ja hanki silmälasit ja mene hoitoon niin ei se kovin hyvältä tunnu. Ikään kuin olisi avannut itseään, antanut helmen jollekulle ja joku olisi sylkäissyt kämmenelle kiitokseksi. Netissä kaiken voi vielä tehdä anonyymisti.

Itse olen saanut kuulla useaan kertaan mitä ihmeellisimpiä lyttäyksiä, kunnes iän myötä opin aistimaan kuka uskoo, kuka edes kuuntelee tarinan loppuun ja kuka lyttää kaiken. Ihan hyödyllinen taito. Joskus myös "uskon, että sinä uskot"-tyyliset kommentit voivat olla lohdullisia. Netissä taas tätä ei pysty näkemään.

On totta ettei kaikkea kannata sokeasti uskoa, ja sepä onkin vaikeaa: rajanveto todellisuuden ja kuvitelman välille. Paranormaalit asiat on harvemmin sitä arkitodellisuutta, rupeappa sitä sitten arvioimaan. Ymmärrän myös skeptisen puolen: pitää olla järkevä, mutta halua myös uskoa niihin kokemuksiin mitä ihmisillä on.

Esimerkiksi tämän kirjoittajan tapauksessa haluan uskoa, vaikka asiasta en kirjoitettua enempää tiedäkään. Eritoten tuo valkosipulin hajun ilmestyminen on kovin kummallista. Ihmisen mieli on helposti johdateltavissa ja kuviteltavissa: aina on se mahdollisuus, mutta tapahtuu myös paljon asoita joita ei voi tieteellisesti todistaa.

En halua lähteä tästä asiata tappelemaan: olen huono siinä. Kaiken lisäksi en ymmärrä numeroista tai fysiikan laeista enempää kun sika muovipussista. Minun aivot ei vaan yksinkertaisesti käsittelee senkaltaista informaatiota: onhan se nähty koulussakin. Hui hai matikat ja kemiat ja fysiikat. Se ei silti tarkoita, että olisin tyhmä. Ihmisillä nämä lahjakkuudet ja kiinostuksenkohteet vaan jakautuu eri lailla.

Useimmiten kun pääsee ihimisten kanssa juttelemaan nenätysten pystyy kertomuksen kuultuaan jollain lailla vetämään rajan kuvitellun ja todellisen välille. Netissä se on vaikeampaa.

Hajuja "tyhjästä" en ole koskaan itse kokenut, mutta vastaavanlaisen valoilmiön kyllä. Näin pitkän ja kirkkaan valon katonrajassa sänkyni vieressä lapsuudenkodissani useita vuosia sitten joulun alla, kun eräs sukulainen kuoli. Tiesin sen vaan jotenkin sillä hetkellä kun valoon heräsin, että minut on tultu hyvästelemään, mutta siitä minulla ei ollut tietoa kuka kävi. Aamulla kuulin, että tämä sukulainen on kuollut yöllä.
To the rythm of quietness, I dance with emptiness.

Avatar
Aqua vitae
Vuoden foorumilainen 2009
Viestit: 2572
Liittynyt: 20 Touko 2008, 16:54
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Mikä se oli?

ViestiKirjoittaja Aqua vitae » 22 Heinä 2010, 22:24

Verninia kirjoitti:Toisaalta kertojan osalta tulee inhottava olo, jos kaikki kokema lytätään. Täällä on porukkaa, joka uskoo tapahtumiin, ja niitä jotka ovat kovinkin uskomattomia. Kun jotain yliluonnollista havaitsee, se vähintäänkin havahduttaa ja jää mieleen. Kokemukset ovat henkilökohtaisia ja kun kokemuksen jakaa, ja joku lyttää sen sanomalla tylysti että sinä vaan kuvittelit ja jatka uniesi näkemistä ja hanki silmälasit ja mene hoitoon niin ei se kovin hyvältä tunnu. Ikään kuin olisi avannut itseään, antanut helmen jollekulle ja joku olisi sylkäissyt kämmenelle kiitokseksi. Netissä kaiken voi vielä tehdä anonyymisti.

Itse olen saanut kuulla useaan kertaan mitä ihmeellisimpiä lyttäyksiä, kunnes iän myötä opin aistimaan kuka uskoo, kuka edes kuuntelee tarinan loppuun ja kuka lyttää kaiken. Ihan hyödyllinen taito. Joskus myös "uskon, että sinä uskot"-tyyliset kommentit voivat olla lohdullisia. Netissä taas tätä ei pysty näkemään.

On totta ettei kaikkea kannata sokeasti uskoa, ja sepä onkin vaikeaa: rajanveto todellisuuden ja kuvitelman välille. Paranormaalit asiat on harvemmin sitä arkitodellisuutta, rupeappa sitä sitten arvioimaan. Ymmärrän myös skeptisen puolen: pitää olla järkevä, mutta halua myös uskoa niihin kokemuksiin mitä ihmisillä on.

Olemmeko me täällä ainoastaan kertojan tukijoukkona?

Olen täysin valmis sanomaan "minulla ei ole tarpeeksi dataa asian tarvitseman tutkimuksen suorittamiseen, mutta käsillä olevan tiedon perusteella, kokemuksesi tuskin on yliluonnollinen" ilman anonymiteettiakin.
On sääli, että joku voi tosissaan ottaa tuon loukkauksena, ihan kuin ainoa kelvollinen vastaus on "en suostu sanomaan mitään" tai "kyllä siinä jotain outoa on".
Epäkohteliaita vastauksia en koskaan rohkaise.


Miksi skeptiseen puoleen kuuluu "halua uskoa niihin kokemuksiin mitä ihmisillä on"?
Vaikka minusta olisi erittäin ilahduttavaa, että jonkinlainen paranormaali ilmiö olisikin olemassa, ei minulla ole minkäänlaista halua lukea jotain sattumanvaraisia anekdootteja todisteiksi. Seurauksena voi olla todellisuuden vääristymistä taikka muuta harmillista.
Ihminen halajaa taivaalle, koska sieltä näkee enemmän.

Avatar
Verninia
Alieni
Viestit: 109
Liittynyt: 07 Touko 2010, 19:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mikä se oli?

ViestiKirjoittaja Verninia » 22 Heinä 2010, 23:54

Aqua vitae kirjoitti:Olemmeko me täällä ainoastaan kertojan tukijoukkona?


Emme. Mutta ymmärrätkö, että kuuntelijoita ja tukijoitakin tarvitaan?

Tarkoitan sitä, että kokemusta ja kokemuksen jakamista voidaan myös kunnioitaa. Ihminen kertoo jotain, joka on lukemisen ja ajattelemisen arvoista: siihen pitää suhtautua sen perusteella. Saa ja pitää olla järkevä, mutta kuten sanoin, rajanveto on vaikeaa!

Minkä takia hakeudutaan keskustelemaan eri foorumeiden alle? Tämänkin keskustelun takia: voidaan jakaa mielipiteitä, kuten nyt teemme. Mutta tänne ja muillekin foorumeille hakeudutaan myös ryhmäytymisen periaatteella, haetaan samanhenkisiä ihmisiä, joiden kanssa voi jakaa ajatuksia ja kokemuksia. Eli kyllä, osittain ajattalen, että tukijoukkoina myös.

Toisaalta tämän foorumin rikkaus on se, ettei kaikkea uskota sokeasti.

Edelleenkään en tahdo kimpaannuttaa sinua,aiheuttaa riitaa, olla näsäviisas tai ärsyttävä.
To the rythm of quietness, I dance with emptiness.

Avatar
Aqua vitae
Vuoden foorumilainen 2009
Viestit: 2572
Liittynyt: 20 Touko 2008, 16:54
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Mikä se oli?

ViestiKirjoittaja Aqua vitae » 23 Heinä 2010, 13:37

Verninia kirjoitti:Edelleenkään en tahdo kimpaannuttaa sinua,aiheuttaa riitaa, olla näsäviisas tai ärsyttävä.

Aikomuksemme ovat siis yhtenäiset :)
Ihminen halajaa taivaalle, koska sieltä näkee enemmän.

Avatar
aavenainen
Poltergeist
Viestit: 316
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 12:59

Re: Mikä se oli?

ViestiKirjoittaja aavenainen » 25 Heinä 2010, 09:37

haju voi olla kyllä aikalailla (entisen asukin jos sellainen on siellä ollut mitä tiedät talon historiasta ym ym?). mutta yksi asia tietty on kanssa otettva huomioon.. nimittäin (epilepsiassa on oire että haistaa pahoja hajuja ennen kohtausta joten ehkä sekin kannattaa huomioida jos on tämä mahdollisuus).

mutta sitten suosittelen kameroiden kanssa juoksentelua kämpässä jos vaikka jotakin jäis filmille ääniä häivähdyksiä jne.. tai sitten kutsua paikalle ns "aaveen metsästäjä":)
toisen roska voi olla toisen aarre.

Avatar
carcass
Peikko
Viestit: 211
Liittynyt: 14 Kesä 2009, 22:57
Paikkakunta: Pohjola
Viesti:

Re: Mikä se oli?

ViestiKirjoittaja carcass » 30 Heinä 2010, 23:02

colortri kirjoitti:Selittämätön kokemus 1: Normaaleja siivoustöitä kotona tehdessäni tunsin äkkiä äärettömän voimakasta valkosipulin hajua naulakon kohdalla.
välillä se hävisi ja taas kun kuljin ohi se tuntui entistä voimakkaampana, karmealta, pistävältä..tutkin takkien taskut ja jokapaikan..missään ei ollut jälkeäkään valkosipulista.vain karmea, yliluonnollisen voimakas löyhkä..Asia jäi vaivaamaan..pari viikkoa tapahtuman jälkeen sama toistui samassa paikassa..kaiken olen käymyt läpi ei jälkeäkään valkosipulista..en edes osta sitä koskaan koska inhoan sitä suunnattomasti .

Uskon että haistat valkosipulin helpommin, sillä et käytä sitä esim. ruoanlaittossa laisinkaan.
Valkosipuli on siitä erikoinen mauste, ettei sitä tarvitse olla ilmassa kuin n. 0,0000004 milligrammaa/per litra.
(vaikea mittayksikkö, mutta antanee kuitenkin osviittaa.)
Valkosipulin haju johtuu muistaakseni allisiini-aminohaposta, joka haihtumisvaiheessa muuttuu erilaisiksi rikkiyhdisteiksi.
Valkosipulia usein ruoanlaitossa käyttävät turtuvat hieman valkosipulin hajulle, joten he eivät välttämättä huomaa/rekisteröi sen hajua niin herkästi, kuin ihmiset jotka eivät käytä valkosipulia laisinkaan/inhoavat sitä.
-Et esimerkiksi huomaa kumppanisi henkgityksestä hänen syöneen valkosipulia jos olet itse syönyt valkosipulia hetki sitten.
Mikäli et käytä valkosipulia laisinkaan, voi valkosipulia syöneen kumppanin hengitys haista päiviä.

Valkosipulia on myös käytetty tuholaismyrkkynä, sekä rohtona, joten mikäli asumassasi kiinteistössä on ollut aijempia asukkaita, jotka ovat valkosipulia käyttäneet, uskoisin hajun johtuvan ihan luonnollisesta asiasta.
-Jos naulakkosi edessä on puu/lankkulattia, tai muuten "huokoinen" lattiamateriaali, on valkosipulin jäämiä saattanut ajautua sinne.
ja koska alliini on rikkipitoinen aminohappo, saattavat ainakin teoriassa, myös muut rikkiyhdisteet tuottaa valkosipulin kaltaista hajua, etenkin jos esimerkiksi puulattia pääsee "hengittämään".

-Tämä on tottakai vain omaa spekulaatiotani, paikalla itse olematta, sekä tätä kyseistä ilmiötä todentamatta on hyvin vaikea esittää faktuaalista "syy-seuras" -suhdetta.
Mutta en ainakaan näillä tiedoilla löydä asiasta mitään paranormaaliin viittaavaa.

colortri
n00b
Viestit: 3
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 21:07

Re: Mikä se oli?

ViestiKirjoittaja colortri » 31 Heinä 2010, 14:19

Hei!
kiitoksia vastauksistanne..
Hmm..no asiat jää selvittämättä näiltä osin..no onhan sitä kaikkea outoa olemassa mikä jää selvittämättä..jotenkin jäi vaan mieleen kun olen TÄYSJÄRKINEN, TERVE, NORMAALI ihminen joka TÄYSIN VALVEILLA koki nämä asiat ja kukaan ei keksi selitystä!!No olkoot mutta jänniä juttuja täytyy sanoa ..ja tuo valkosipuli juttu se oli todella yliluonnollisen voimakas..kokinkin hommia tehneenä tunnistan kyllä ja tottunut ..ainoastaan inhoan!!
Niin ja vielä lisäys talon historiaan: Ostimme talon noin 9 vuotta sitten, entinen omistajan äiti kuollut aikoinaan talossa ja isäntä juuri talon valmistuttua..naisen vaatteita ullakolla yhä..Huom! en usko aaveisiin mutta halusin nyt tämän vielä lisätä kun joku kysyi historiaa.

Tietovirus
Jäsen
Viestit: 8
Liittynyt: 17 Syys 2009, 20:10

Re: Mikä se oli?

ViestiKirjoittaja Tietovirus » 04 Elo 2010, 19:11

Onhan sitä minullakin tälläinen tilanne ollut että olen miettinyt "Mikä se oli?":
Eilen illalla, ei nukuttanut siis ollenkaan, menin vessaan ja siellä vessassa kun oli lamppu jo vähän pitkään ollut niin se välkkyy aina pari kertaa ennenkuin menee kunnolla päälle. Laitoin ne valot, sitten näin siinä nurkassa (ei ollu vessanpönttö) sellasen vaalean hahmon kun se valo sammui vähäksi aikaa. Siis ne valot kun välkky niin sitten kun oli pimeää niin selvä, vaalea hahmo oli siinä. :ghost:

Avatar
OSITutkimusseura
IhmisSusi
Viestit: 979
Liittynyt: 04 Touko 2009, 22:59
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä se oli?

ViestiKirjoittaja OSITutkimusseura » 05 Elo 2010, 14:41

Tietovirus kirjoitti:Onhan sitä minullakin tälläinen tilanne ollut että olen miettinyt "Mikä se oli?":
Eilen illalla, ei nukuttanut siis ollenkaan, menin vessaan ja siellä vessassa kun oli lamppu jo vähän pitkään ollut niin se välkkyy aina pari kertaa ennenkuin menee kunnolla päälle. Laitoin ne valot, sitten näin siinä nurkassa (ei ollu vessanpönttö) sellasen vaalean hahmon kun se valo sammui vähäksi aikaa. Siis ne valot kun välkky niin sitten kun oli pimeää niin selvä, vaalea hahmo oli siinä. :ghost:


Silmillä on tapana jättää haamukuvia verkkokalvoille, varsinkin jos katsot jotain vaaleaa/kirkasta kohtaa ja sitten menet pimeään.
Eli olet hetken katsonut tietoisesti/tiedostamatta jotain edellämainitun tapaista valoisaa objektia, kuva on jäänyt kummittelemaan silmiin ja kun on tullut pimeää, olet nähnyt tämän vanhan kuvan helposti erottuvana kohteena.
- Pasi

Oulun Selittämättömien Ilmiöiden Tutkimusseura
OSIT Ry

http://www.osit.fi
http://ositutkimusseura.blogspot.com

S-postit:
ositutkimusseura[at]gmail.com
pasi[at]osit.fi

Avatar
portinetsija197
Enkeli
Viestit: 728
Liittynyt: 04 Touko 2010, 10:28
Paikkakunta: Helvetistä itään

Re: Mikä se oli?

ViestiKirjoittaja portinetsija197 » 06 Elo 2010, 10:27

colortri kirjoitti:Hei!
kiitoksia vastauksistanne..
Hmm..no asiat jää selvittämättä näiltä osin..no onhan sitä kaikkea outoa olemassa mikä jää selvittämättä..jotenkin jäi vaan mieleen kun olen TÄYSJÄRKINEN, TERVE, NORMAALI ihminen joka TÄYSIN VALVEILLA koki nämä asiat ja kukaan ei keksi selitystä!!No olkoot mutta jänniä juttuja täytyy sanoa ..ja tuo valkosipuli juttu se oli todella yliluonnollisen voimakas..kokinkin hommia tehneenä tunnistan kyllä ja tottunut ..ainoastaan inhoan!!
Niin ja vielä lisäys talon historiaan: Ostimme talon noin 9 vuotta sitten, entinen omistajan äiti kuollut aikoinaan talossa ja isäntä juuri talon valmistuttua..naisen vaatteita ullakolla yhä..Huom! en usko aaveisiin mutta halusin nyt tämän vielä lisätä kun joku kysyi historiaa.


Luin jostain kirjasta 1990-luvulla että selittämätön valkosipulin löyhkä voi johtua luonnonhengistä. Toisaalta valkosipulin haju voi levitä esim. kerrostaloissa ilmanvaihdon kautta paikasta toiseen.
Tieto lisää tuskaa. Mitä enemmän tiedät jostain asiasta, sitä selvemmin huomaat ettet tiedä siitä riittävästi, on vain hyväksyttävä ettei voi tietää kaikkea kaikista asioista.


Palaa sivulle “Epätavalliset kokemukset ja havainnot”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa