Omat kummitus- ja henkihavainnot.

Ufohavainnot, henkimaailman kanssa kommunikointi, paranormaalit kokemukset yms.
J. Doe
Valaistunut
Viestit: 49
Liittynyt: 15 Syys 2008, 03:01

Re: Omat kummitus- ja henkihavainnot.

ViestiKirjoittaja J. Doe » 28 Syys 2008, 23:18

Brecle kirjoitti:Itsellä ei oikein tuu mieleen muuta kun pienenä katoin jonnekkin niin näin talon sisässä jonkun mustan hahmon niinkun "juoksevan" lujaa, ja monesti.
Kerroin ehkä jos oikein muistan vanhemmille mutta sanottiin että on vilkas mielikuvitus



Mä mustan lapsuudesta mustan hahmon joka ilmestyi rappusten yläpäähän ja katsoi mua pitkään, yritin nähdä kuka se oli mutta en saanut piirteistä selvää, en kyllä uskaltanu nousta sängystä enkä kysyä mitään. Hahmo ei sanonut mitään oli hiljaa paikallaan ja katsoi kunnes lähti menemään rappusia alakertaan. Askelien ääniä ei kuulunut. Aamullla kysyin että oliko joku käynyt yöllä mun huoneessa, mutta ei ollu, näin muka unta. En kylllä nukkunut kun mietin sen jälkeen että miksi se tuijotti, eikä puhunu, ketä se oli, miksei sytyttänyt valoa kun meni pimeellä rappusia alas.Kummastutti. Uhkaavalta se ei vaikuttanut. :demonbunny:

Avatar
Korvapuikko
Meedio
Viestit: 663
Liittynyt: 21 Huhti 2008, 14:11
Paikkakunta: jossain päin suomea

Re: Omat kummitus- ja henkihavainnot.

ViestiKirjoittaja Korvapuikko » 28 Syys 2008, 23:26

J. Doe kirjoitti:Mä mustan lapsuudesta mustan hahmon joka ilmestyi rappusten yläpäähän ja katsoi mua pitkään, yritin nähdä kuka se oli mutta en saanut piirteistä selvää, en kyllä uskaltanu nousta sängystä enkä kysyä mitään. Hahmo ei sanonut mitään oli hiljaa paikallaan ja katsoi kunnes lähti menemään rappusia alakertaan. Askelien ääniä ei kuulunut. Aamullla kysyin että oliko joku käynyt yöllä mun huoneessa, mutta ei ollu, näin muka unta. En kylllä nukkunut kun mietin sen jälkeen että miksi se tuijotti, eikä puhunu, ketä se oli, miksei sytyttänyt valoa kun meni pimeellä rappusia alas.Kummastutti. Uhkaavalta se ei vaikuttanut. :demonbunny:

Jos se nyt kuitenkin oli unta, meinaan unessa voi nähdä ja tuntea kaikki samat tuntemukset kuin hereilläkin
Uskotko sinä paranormaaliin sen takia että todisteet viittaisivat siihen vai koska haluat uskoa?
Valaisevia linkkejä: LINKKI LINKKI LINKKI

Avatar
tuputhy
Velho / Noita
Viestit: 496
Liittynyt: 19 Tammi 2008, 13:59
Paikkakunta: Imatra

Re: Omat kummitus- ja henkihavainnot.

ViestiKirjoittaja tuputhy » 28 Syys 2008, 23:39

Itse kokenut vastaavanlaisen tapahtuman; herätin myös samassa huoneessa nukkuvat, eikä heistä kukaan ollut (tietenkään, koska nukkuivat) kävellyt silloin talossa, eikä se tyyppi kyllä ollutkaan kenenkään perheenjäseneni näköinen.
Jalat maassa, pää pilvissä

J. Doe
Valaistunut
Viestit: 49
Liittynyt: 15 Syys 2008, 03:01

Re: Omat kummitus- ja henkihavainnot.

ViestiKirjoittaja J. Doe » 29 Syys 2008, 00:05

Mulla on lapsesta asti ollu uni vaikeuksia, monesti valvoin yöt. Se ei ollu uni sen tiedän. Odotin vielä jonkun aikaa että tulisiko se yläkertaan takaisin. Toi tapaus on kyllä ainoo minkä mustan, kun sitä ihmettelin pitkään et ketä se oli. Se oli ihan erityyppinen kokemus kuin uni.

Unihalvauksissa kyl kaiketi saattaa nähdä outoja, mutta se on niin ahdistava tunne siis unihalvauksessa, kun olisi hirvee pakokauhu ja mitään ei pysty tekken, en laiitas sitä senkään piikkiin. Tiedä hantä si..

Avatar
Jerppa
Jäsen
Viestit: 14
Liittynyt: 27 Syys 2008, 20:23

Re: Omat kummitus- ja henkihavainnot.

ViestiKirjoittaja Jerppa » 04 Loka 2008, 16:11

Kerran kun ajoin plkupyörääni kaveri kokeili sitä ja sanoin: ''Hyppää vauhesta (hän ohjasi, eikä kyytsännyt ketään)!!!''
Sitten se hyppäs ja pyörä meni suoraan eteen päin. Yritettiin ottaa kiinni, mutta kun oisimme saaneet, se kääntyi ja niin kävi pari kertaa kunnes se kaatui. :ghost:
"Kun kaikki todisteet ovat kumottu, niin minä... minä... MINÄ USKON!"

JaZe
n00b
Viestit: 1
Liittynyt: 01 Loka 2008, 20:21

Re: Omat kummitus- ja henkihavainnot.

ViestiKirjoittaja JaZe » 06 Loka 2008, 20:59

En oo varma, mutta meidän isän talo on rakennettu joskus 1917 paikkeilla, mutta se on entisöity. Siellä ku illalla menee nukkumaan nii tuntuu niinku joku hönkäilis kylymää ilimaa kasvoille, ja ullakolta kuuluu askelia.

Avatar
Tonza133
Aivan UFO
Viestit: 1667
Liittynyt: 18 Heinä 2008, 13:00

Re: Omat kummitus- ja henkihavainnot.

ViestiKirjoittaja Tonza133 » 06 Loka 2008, 21:02

JaZe kirjoitti:En oo varma, mutta meidän isän talo on rakennettu joskus 1917 paikkeilla, mutta se on entisöity. Siellä ku illalla menee nukkumaan nii tuntuu niinku joku hönkäilis kylymää ilimaa kasvoille, ja ullakolta kuuluu askelia.

Itsellänikin kuuluu kaikenlaista, varsinkin pimeällä. Ja talo on rakennettu joskus 1700-1800 luvulla.

Avatar
Regendos
Ylläpitäjä
Viestit: 1297
Liittynyt: 15 Tammi 2008, 07:04
Viesti:

Re: Omat kummitus- ja henkihavainnot.

ViestiKirjoittaja Regendos » 06 Loka 2008, 23:48

Korvapuikko kirjoitti:
J. Doe kirjoitti:Mä mustan lapsuudesta mustan hahmon joka ilmestyi rappusten yläpäähän ja katsoi mua pitkään, yritin nähdä kuka se oli mutta en saanut piirteistä selvää, en kyllä uskaltanu nousta sängystä enkä kysyä mitään. Hahmo ei sanonut mitään oli hiljaa paikallaan ja katsoi kunnes lähti menemään rappusia alakertaan. Askelien ääniä ei kuulunut. Aamullla kysyin että oliko joku käynyt yöllä mun huoneessa, mutta ei ollu, näin muka unta. En kylllä nukkunut kun mietin sen jälkeen että miksi se tuijotti, eikä puhunu, ketä se oli, miksei sytyttänyt valoa kun meni pimeellä rappusia alas.Kummastutti. Uhkaavalta se ei vaikuttanut. :demonbunny:

Jos se nyt kuitenkin oli unta, meinaan unessa voi nähdä ja tuntea kaikki samat tuntemukset kuin hereilläkin

Tämä on kyllä totta. Itselleni on kerran käynyt niin, että uni on tuntunut tismalleen samalta ja yhtä aidolta mitä hereillä ollessa on, jolloinka luonnollisesti olin hieman hämmästynyt pystyessäni leijumaan, haha.

Avatar
Tonza133
Aivan UFO
Viestit: 1667
Liittynyt: 18 Heinä 2008, 13:00

Re: Omat kummitus- ja henkihavainnot.

ViestiKirjoittaja Tonza133 » 07 Loka 2008, 15:38

Regendos kirjoitti:
Korvapuikko kirjoitti:
J. Doe kirjoitti:Mä mustan lapsuudesta mustan hahmon joka ilmestyi rappusten yläpäähän ja katsoi mua pitkään, yritin nähdä kuka se oli mutta en saanut piirteistä selvää, en kyllä uskaltanu nousta sängystä enkä kysyä mitään. Hahmo ei sanonut mitään oli hiljaa paikallaan ja katsoi kunnes lähti menemään rappusia alakertaan. Askelien ääniä ei kuulunut. Aamullla kysyin että oliko joku käynyt yöllä mun huoneessa, mutta ei ollu, näin muka unta. En kylllä nukkunut kun mietin sen jälkeen että miksi se tuijotti, eikä puhunu, ketä se oli, miksei sytyttänyt valoa kun meni pimeellä rappusia alas.Kummastutti. Uhkaavalta se ei vaikuttanut. :demonbunny:

Jos se nyt kuitenkin oli unta, meinaan unessa voi nähdä ja tuntea kaikki samat tuntemukset kuin hereilläkin

Tämä on kyllä totta. Itselleni on kerran käynyt niin, että uni on tuntunut tismalleen samalta ja yhtä aidolta mitä hereillä ollessa on, jolloinka luonnollisesti olin hieman hämmästynyt pystyessäni leijumaan, haha.

Sä oot niin leija...
Itselläni kävi kerran niin, että näin untt tavallisesta koulupäivästä. Oli niin aidontuntuista, että vähän ihmetytti kun heräsin.

J. Doe
Valaistunut
Viestit: 49
Liittynyt: 15 Syys 2008, 03:01

Re: Omat kummitus- ja henkihavainnot.

ViestiKirjoittaja J. Doe » 10 Loka 2008, 06:23

No tästä kai vois väitellä monta sivua että olinko unessa vai en. Mielestäni en ollut ja piste! Kaverilla lapsena saman tyyppinen kokemus tosin hahmosta sai selvän, ja se oli mummu joka oli jo kuollut ennen kaverin syntymää. Mummu oli muinoin kansan parantaja. Se kokemus jäi kaverille mieleen ja vuosien päästä tunnisti vanhasta valokuvasta mummuksensa.

Näistä en kyllä ole ihan varma.. OLin entisöimässä 1700 luvulla rakennettua alun perin kartanon päärakennusta, joka oli kyllä ollut viimeiseksi puusepänverstas käytössä. se oli kaks kerroksinen ja alhaalla oli eteisaula, 3 huonetta ja sali ylhäällä 2 huonetta ja iso aula. Siellä monesti näki vaeltavan harmaan hahmon ja ikkunoista heijastuksena niin kuin joku ilisi kävellyt ohi. :ghost2:
Meidän lisäks siellä työskenteli pari puuseppää, ja jätkät kyllä meitä säikäytteli ym. Nää kokemukset laitoin jätkien piikkiin ja vanhan puhalletun tai vedetyn lasin piikkiin. Tosin niin pitkän historian aikana en ihmettelis jos siellä vaeltaisi muutama henki. Karmivampia paikkoja siellä oli iso tyhjä navetta eril. huoneineen ja leivin tupa joka oli puoliks maan alla ja kivijalassa ikäänkuin. Sieltä joutu hakeen vettä, kävin siellä niin nopeesti kuin mahdollista.
Monesti jätkät oli ihan pihalla kun syytettiin niitä että olivat olleet kyttäämäs ja säikyttelemäs, selitykseks tuli et olivat olleet aivan muualla hommis. Tiedä si kumpaa uskois todeks, kavereitten jäynää vai vaeltavaa henkee... :ghost3: Siihen aikaan kyllä tapahtu muutakin outoja juttuja esim. vahva enne tunne mut sen vois kait sinne osioon kirjottaa.

Avatar
Wolfie
Jäsen
Viestit: 19
Liittynyt: 02 Huhti 2008, 05:46
Paikkakunta: Häme

Re: Omat kummitus- ja henkihavainnot.

ViestiKirjoittaja Wolfie » 10 Loka 2008, 22:17

Olin avomieheni kans luontopolulla, kisumme miuku sylissäni. Ei asutusta, 3km päässä on vaan muutama hökkeli. Oltiin menty jo luontopolun risteyksestä kotia päin, kunnes takaa kuului kuin joku olisi pyöräillyt ihan selkämme takana. Kissakin säikähti häntä paksuna. Ei ketään, näkyetäisyys polulta taakse n. 300m. Polku on suora ja pitkä, risteyksen polutkin hiukan näkyi. Ei kuulostanut siltä että ääni olisi tullut kaukaa. Voi olla sitten tietty että joku keskel mettää pyöräl mut se ois aika hassua. Pyörän ääni loppui heti kun katottiin taakse mieheni kans ja alkoi heti uudestaan kun ei katottu taakse, se sit jatkui hiukan aikaa mut ei näkynyt ketään ja sitten loppu yht äkkiä. :alien2:
Viimeksi muokannut Wolfie, 24 Helmi 2009, 13:21. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Avatar
Infrequentia
Alieni
Viestit: 123
Liittynyt: 06 Huhti 2008, 11:43

Re: Omat kummitus- ja henkihavainnot.

ViestiKirjoittaja Infrequentia » 11 Loka 2008, 14:03

Mulle sattui eilen jotain varsin kummaa. :? Olin kävelyttämässä koiraani kotitiellä, ja tällä tiellä on monia VR:n vanhoja rivitaloja. Suojatietä kävellessä huomasin, että yhden asunnon kuistilla seisoi joku. Ajattelin ensin, että se oli vain harmaa takki tuulettumassa pihalla, mutta sitten huomasin että tällä takilla oli pää. Sysimusta pää. Selvää kaulaa ei ollut näkyvissä, vaan pää oli enemmänkin kuin tasapaksu ja päälaelle pyöristyvä nyppylä. Jäin moneksi sekunniksi toljottamaan tätä, ja päätin kävellä hieman eteenpäin ja ohittaa minun ja talon väliin tulevan varastorakennuksen, ja sen jälkeen selvittää mistä oikein oli kyse - mikä tämän efektin loi. Toisella puolella varastorakennusta en nähnyt enää jälkeäkään tästä hahmosta, enkä mitään mikä sen olisi voinut saada aikaan. Kuistilla ei roikkunut mitään takkia, eikä pihalla näkynyt ketään. Tiedän kokemuksella sanoa, että jos se olisi mennyt sisälle taloon niin ovesta olisi kuulunut kyllä tarpeeksi ääntä että olisin sen huomannut. Kävelytin koiran lenkin kautta kotiin, ja minun oli pakko lähteä toisen kerran tarkistamaan taloa. En kuitenkaan nähnyt enää mitään. Yritin tällä kertaa ottaa kuvan siitä kuistista, mutta käteni tärähti ja kuvasta tuli hieman epätarkka. :\
Alkuperäinen kuva
Kuva johon muokkasin hahmon jonka näin
Pahoittelen kuvan laatua.

Avatar
Korvapuikko
Meedio
Viestit: 663
Liittynyt: 21 Huhti 2008, 14:11
Paikkakunta: jossain päin suomea

Re: Omat kummitus- ja henkihavainnot.

ViestiKirjoittaja Korvapuikko » 11 Loka 2008, 15:48

Infrequentia kirjoitti:Mulle sattui eilen jotain varsin kummaa. :? Olin kävelyttämässä koiraani kotitiellä, ja tällä tiellä on monia VR:n vanhoja rivitaloja. Suojatietä kävellessä huomasin, että yhden asunnon kuistilla seisoi joku. Ajattelin ensin, että se oli vain harmaa takki tuulettumassa pihalla, mutta sitten huomasin että tällä takilla oli pää. Sysimusta pää. Selvää kaulaa ei ollut näkyvissä, vaan pää oli enemmänkin kuin tasapaksu ja päälaelle pyöristyvä nyppylä. Jäin moneksi sekunniksi toljottamaan tätä, ja päätin kävellä hieman eteenpäin ja ohittaa minun ja talon väliin tulevan varastorakennuksen, ja sen jälkeen selvittää mistä oikein oli kyse - mikä tämän efektin loi. Toisella puolella varastorakennusta en nähnyt enää jälkeäkään tästä hahmosta, enkä mitään mikä sen olisi voinut saada aikaan. Kuistilla ei roikkunut mitään takkia, eikä pihalla näkynyt ketään. Tiedän kokemuksella sanoa, että jos se olisi mennyt sisälle taloon niin ovesta olisi kuulunut kyllä tarpeeksi ääntä että olisin sen huomannut. Kävelytin koiran lenkin kautta kotiin, ja minun oli pakko lähteä toisen kerran tarkistamaan taloa. En kuitenkaan nähnyt enää mitään. Yritin tällä kertaa ottaa kuvan siitä kuistista, mutta käteni tärähti ja kuvasta tuli hieman epätarkka. :\
Alkuperäinen kuva
Kuva johon muokkasin hahmon jonka näin
Pahoittelen kuvan laatua.

Jaa voi olla että tuo kasvillisto ja puu tuossa lähellä teetti semmoisen hienon efektin kun katsoi oikeasta kulmasta. Minulle on itsellenikin tullut saman tyyppinen ilmiö kun yhden metsän läpi katsoo tietystä kohdasta niin siellä "näkyy" ihminen seisovan
Uskotko sinä paranormaaliin sen takia että todisteet viittaisivat siihen vai koska haluat uskoa?
Valaisevia linkkejä: LINKKI LINKKI LINKKI

J. Doe
Valaistunut
Viestit: 49
Liittynyt: 15 Syys 2008, 03:01

Re: Omat kummitus- ja henkihavainnot.

ViestiKirjoittaja J. Doe » 12 Loka 2008, 06:05

Infrequentia kirjoitti:Mulle sattui eilen jotain varsin kummaa. :? Olin kävelyttämässä koiraani kotitiellä, ja tällä tiellä on monia VR:n vanhoja rivitaloja. Suojatietä kävellessä huomasin, että yhden asunnon kuistilla seisoi joku. Ajattelin ensin, että se oli vain harmaa takki tuulettumassa pihalla, mutta sitten huomasin että tällä takilla oli pää. Sysimusta pää. Selvää kaulaa ei ollut näkyvissä, vaan pää oli enemmänkin kuin tasapaksu ja päälaelle pyöristyvä nyppylä. Jäin moneksi sekunniksi toljottamaan tätä, ja päätin kävellä hieman eteenpäin ja ohittaa minun ja talon väliin tulevan varastorakennuksen, ja sen jälkeen selvittää mistä oikein oli kyse - mikä tämän efektin loi. Toisella puolella varastorakennusta en nähnyt enää jälkeäkään tästä hahmosta, enkä mitään mikä sen olisi voinut saada aikaan. Kuistilla ei roikkunut mitään takkia, eikä pihalla näkynyt ketään. Tiedän kokemuksella sanoa, että jos se olisi mennyt sisälle taloon niin ovesta olisi kuulunut kyllä tarpeeksi ääntä että olisin sen huomannut. Kävelytin koiran lenkin kautta kotiin, ja minun oli pakko lähteä toisen kerran tarkistamaan taloa. En kuitenkaan nähnyt enää mitään. Yritin tällä kertaa ottaa kuvan siitä kuistista, mutta käteni tärähti ja kuvasta tuli hieman epätarkka. :\
Alkuperäinen kuva
Kuva johon muokkasin hahmon jonka näin
Pahoittelen kuvan laatua.


Aika jännä toisaalta, ei kumminkan ihan selkeesti selitystä että mistä tai mikä sen hahmon olis luonut. Puistoissa ja metsikössä monesti hämärässä näkee hahmoja ja kun tarpeeks tuijottaa niin tuntuu että se jopa liikkuisi vähän. Välillä kun menee tarpeeks lähelle huomaa et se onkin kaatuneen puun juuristo mikä näyttää karhulta. Välillä taas ei tunnu olevan mitään ikäänkuin hahmo olisi hävinnyt, varsinkin puistossa. Olen kyllä aatellut että jokin varjo vain oli ja valon suunta muuttuu kun kävelee lähelle. :roll:

Avatar
moth-ham
Valaistunut
Viestit: 30
Liittynyt: 12 Loka 2008, 14:49

Re: Omat kummitus- ja henkihavainnot.

ViestiKirjoittaja moth-ham » 12 Loka 2008, 16:19

ite oon huomannu ku meillä on vanha talo niin täällä takka leimahtelee itestään ja penkki(jossa sitä lämmitän)kaatuu itestään... :ghost:
Oh my God. I'm back... I'm home. All the time, it was... we really, finally did it!! You maniacs! You blew it up! Ah, damn you! God... damn you all to hell!

Avatar
Korvapuikko
Meedio
Viestit: 663
Liittynyt: 21 Huhti 2008, 14:11
Paikkakunta: jossain päin suomea

Re: Omat kummitus- ja henkihavainnot.

ViestiKirjoittaja Korvapuikko » 12 Loka 2008, 17:04

moth-ham kirjoitti:ite oon huomannu ku meillä on vanha talo niin täällä takka leimahtelee itestään ja penkki(jossa sitä lämmitän)kaatuu itestään... :ghost:

Nii varmaan
Uskotko sinä paranormaaliin sen takia että todisteet viittaisivat siihen vai koska haluat uskoa?
Valaisevia linkkejä: LINKKI LINKKI LINKKI

Avatar
JD Matthew
Henkiparantaja
Viestit: 388
Liittynyt: 25 Elo 2008, 18:27

Re: Omat kummitus- ja henkihavainnot.

ViestiKirjoittaja JD Matthew » 12 Loka 2008, 17:11

Korvapuikko kirjoitti:
moth-ham kirjoitti:ite oon huomannu ku meillä on vanha talo niin täällä takka leimahtelee itestään ja penkki(jossa sitä lämmitän)kaatuu itestään... :ghost:

Nii varmaan


ööh... itse uskon tuohon, jollain tavalla.
sukulaisillani on sellainen talo, mutt ne ei oo siel ku kesäisin.
siell' os samantapaisia juttuja, ja jotkin tavarat saattaa liikahdella itsekseen.
sitä taloo on jotkut tutkijat käyny tutkimassa :ghost:
http://www.salakapakka.net/ Sitä, mitä et Salakapakasta löydä, sitä sinä et tarvi!
" Whether you like it or not, learn to love it, because it's the best thing going today."
- Ric Flair -

The Best There Is, The Best There Was, The Best There Ever Will Be

Avatar
Korvapuikko
Meedio
Viestit: 663
Liittynyt: 21 Huhti 2008, 14:11
Paikkakunta: jossain päin suomea

Re: Omat kummitus- ja henkihavainnot.

ViestiKirjoittaja Korvapuikko » 12 Loka 2008, 17:14

Vaikka uskoisinkin haamuihin niin kai nyt jotain todisteita silti tarvitsee? Vai haluatteko te niin kipeästi uskoa niihin?
Uskotko sinä paranormaaliin sen takia että todisteet viittaisivat siihen vai koska haluat uskoa?
Valaisevia linkkejä: LINKKI LINKKI LINKKI

Avatar
JD Matthew
Henkiparantaja
Viestit: 388
Liittynyt: 25 Elo 2008, 18:27

Re: Omat kummitus- ja henkihavainnot.

ViestiKirjoittaja JD Matthew » 12 Loka 2008, 17:18

Korvapuikko kirjoitti:Vaikka uskoisinkin haamuihin niin kai nyt jotain todisteita silti tarvitsee? Vai haluatteko te niin kipeästi uskoa niihin?


En nyt sentään, kunhan on kuullut sen sellaista :D
tykkäsin muuten enemmän niistä entisistä avatareistasi. ;)
http://www.salakapakka.net/ Sitä, mitä et Salakapakasta löydä, sitä sinä et tarvi!
" Whether you like it or not, learn to love it, because it's the best thing going today."
- Ric Flair -

The Best There Is, The Best There Was, The Best There Ever Will Be

Avatar
moth-ham
Valaistunut
Viestit: 30
Liittynyt: 12 Loka 2008, 14:49

Re: Omat kummitus- ja henkihavainnot.

ViestiKirjoittaja moth-ham » 12 Loka 2008, 19:32

totta toi on.yks naapurin mummo sano et sen täti asu tääl.sen haamu se varmaan o...
tosin talo oli 2 huonetta pienempi ku se asu tääl.
Viimeksi muokannut moth-ham, 12 Loka 2008, 19:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Oh my God. I'm back... I'm home. All the time, it was... we really, finally did it!! You maniacs! You blew it up! Ah, damn you! God... damn you all to hell!


Palaa sivulle “Epätavalliset kokemukset ja havainnot”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa