Aikaisemmin kerroin mieheni asunnossa tapahtuneista outouksista. Epäilimme/epäilemme, että noiden outojen tapahtumien takana oli mieheni isä, joka menehtyi loppukesällä 2010. Nyt olemme onneksi muuttaneet ihkauuteen ja ensimmäiseen yhteiseen kotiin, jossa olemme asustelleet nyt noin viikon. Mitään outoa ei onneksi ole vielä tapahtunut...
Mutta nyt eräs kertomus anoppilastani, eli mieheni lapsuudenkodista. Tämä tapahtui 3.12.2011.
Minä (käytyäni mieheni siskon lapsuudenhuoneessa, johon majoituttiin vierailun ajaksi): "Aijaa, en tiennytkään että täällä on tuollainen valkoinen kissa, juoksi juuri sängyn alle ja näytti leikkisältä. Mikäs sen nimi on?"
Mennessäni huoneeseen näin siis valkoisen kissan vilahtavan sängyn päädyssä ja syöksyvän sängyn alle, juoksevien tassujen äänet ja kahina kuuluivat vielä joitakin sekunteja jälkeenpäin.
Siihen mieheni ja äitinsä sanoivat miltei kuorossa: "Siis minkä näit? Ei täällä ole mitään kissaa. Kyllä täällä valkoinen angorakissa on ollut, mutta ei enää viimeiseen viiteentoista vuoteen."
Toistin vielä pari kertaa ääneen, mitä näin, ja olen edelleen ihan 100 % varma näkemästäni. No, miehen kanssa sitten käytiin tuolla huoneessa katsomassa, ja sielläkin vielä toistin näkemäni ja näytin, missä kohtaa olin nähnyt kissan, ja missä kohtaa se katosi sängyn alle.
Mies siinä sitten totesi, että ei se voi olla mahdollista, ja hän pyysi minua katsomaan sänkyä lähempää. No, katsoin sitten. Huomasin, että tuo sänky ei itseasissa ollut varsinainen sänky, vaan sellainen eräänlainen vuodesohva, joka oli levitetty ennen meidän tuloamme. Siinä ei ollut lainkaan sellasia jalkoja, mitä sängyissä tai edes sohvissa normaalisti on. Se oli sellainen maahan asti umpinainen, eli A) sinne ei voinut mitenkään päästä alle, koska siinä ei ollut alustaa ja B) myöskään sängyn ja seinän väliin ei jäänyt yhtään tilaa, joten sinnekään ei olisi voinut mennä mitään. Tietenkään kissastakaan ei näkynyt enää jälkeäkäään. Myöskään juoksemisen ääniä ei enää kuulunut.
Totesin vain, että "No, nyt teillä näköjään on kissa."
Samana viikonloppuna aamukahvia juodessamme mieheni äiti totesi, aivan kuten minkä tahansa arkipäiväisen asian, että yöllä kuulosti taas siltä, että vajassa tehtiin puuhommia ja työkalutkin kilahteli. No, ei se ainakaan meistä kolmesta (minä, mieheni tai äitinsä) ollut kukaan. Mieheni äiti on melkoinen yökyöpeli, ja saattaa öisinkin ja hyvin aikaisin aamulla käydä ulkona ruokkimassa ja taputtelemassa lampaitaan.
Itseäni tuo maininta yöllisistä äänistä ei vielä niinkään karmaissut, aika "normaaliahan" tuollainen on. Lienee hyvä esimerkki
residual haunting -ilmiöstä, jossa jotkin menneisyyden tapahtumat ja äänet vaan yksinkertaisesti toistavat itseään, ihan kun repeatilla soiva levy. Ne tapahtuvat huolimatta siitä, onko kukaan kuulemassa tai näkemässä, eivätkä ne edusta ns. älyllistä kummittelua. Niitä voi kai ajatella ikään kuin muistijälkinä, jotka toistavat itseään.
Mutta kun kuulin, että pihapiiriin on haudattu yhteensä 3 talon isäntää (missään ei kuitenkaan ole hautakiviä), alkoi ehkä hiukan karmimaan. Ainakin yhden isännistä tiedän kuolleen talossa sisällä. Uskon, että pihapiirin vanhemmassa asuinrakennuksessa (ei ole enää käytössä) on kuollut lukuisia ihmisiä. Tuolla pienehköllä "maatilalla" on elänyt monia sukupolvia.
Sitten seuraa sekalaista kerrontaa ja jutustelua teemaan sopivista asioista.
Perheemme rakastettu koiravanhus menehtyi minun ollessa 12-vuotias. Ei mennyt kuukauttakaan, kun meillä jo temmelsi uusi suloinen koiranpentu. Kuitenkin, noin vuosi vanhan koiramme kuoleman jälkeen, näin vanhan koiramme olohuoneessamme, nuuskimassa mattoa, pyörimässä ympyrää ja hakemassa hyvää makuupaikkaa. Kun se ei sitä löytänyt, tassutti se leppoisasti eteistä kohti ja katosi. Tiedän 110 % varmuudella, ettei kysessä ollut uusi, nuori koiramme. Kyllä kuka tahansa erottaa toisistaan 13- vuotiaan ja 1-vuotiaan koiran. En muista tarkkaan reaktiotani. Muistan, että päätin pitää suuni kiinni, koska vaikka itse tiedän mitä näin, ei kukaan muu uskoisi minua, ja minua käskettäisiin vaan unohtamaan tämmöiset hömpötykset, koska ne saavat ihmisen vaikuttamaan hullulta.
Näen myös enneunia. En kovin usein, mutta joskus. Olen nähnyt unessa mm. sen, kun ajoimme vuoden 2004 syksyllä kolarin. Näin kolaria edeltävänä yönä unta, että oli talvi. Unessa luistelin(?) pitkin kylätietämme, ja yhtäkkiä vastaan kaahasi miltei tyhjästä isolla karjapuskurilla varustettu maasturi, jonka nokkaan törmäsin kovaa vauhtia, ja lensin muutamalla voltilla auton yli maahan. Tuo törmääminen tapahtui kylätiellämme, siinä kohtaa, missä isäni veli perheineen asuu. Minua ei sattunut paljoakaan, paitsi sääreeni, joka kipeytyi. Seuraavana päivänä sitten kaupungilla ajoimme kolarin. Liikennevalojen ollessa rikki eräässä vilkkaassa risteyksessä, vasemmalta ajoi pienehkö maasturi eteemme/kylkeemme. Takapenkillä istuessani kolhaisin vasemman sääreni niin, että se oli pitkän aikaa kipeä. Muistaakseni isäni veli tuli sitten kuorma-autollaan (hän on ammatiltaan kuorma-auton kuljettaja) hakemaan rusinaksi käpertyneen auton pois. En muistanut untani aamulla ennen kolaria, mutta noin pari tuntia kolarin jälkeen, kun matkasimme kotiin isoveljeni autossa, muistin sen. Mahanpohjani tuntui kääntyvän ympäri, ja tuntui kun olisin pudonnut kovaa vauhtia.
Sitten Deja vu- ilmiöt ovat joskus todella voimakkaita ja pitkiä. Välillä jaksot saattavat kestää useita minuutteja. Tiedän tasan tarkkaan mitä joku sanoo, tekee, kuka tulee ja menee missäkin jne. Varsinaisia etiäisiä olen kokenut kerran, vähän ennen kuin äitini tuli töistä. Asuin tuolloin vielä vanhemmillani, ja olin itse tietokoneella (siitä ei näy ulko-ovelle). Kuulin, kuinka ulko-oven kahvaa jostain kumman syystä renkattiin ylös alas jonkun aikaa, ja vähän ajan päästä ulko-ovi aukaistiin kokonaan, se paiskattiin kiinni, ja muutama kävelyaskel kuului eteisessä. Sitten täysi hiljaisuus. Katsoin kelloa. Se oli 14:55. Äitini työvuoro päättyisi vasta klo 15.00. Ihmettelin ja kuulostelin hetken. Menin katsomaan: ei ketään missään. Reilun 15 minuutin kuluttua sitten äitini tuli oikeasti kotiin, ja täysin samat ilmiöt toistuivat, kahvan renkutuksia myöten. Kysyin äitiltä, että miksi sä kahvaa renkkasit, ja hän sanoi oven olleen jotenkin puolilukossa, että piti vaan vähän renkata, että sen sai auki.
Tähän liittyen eräs välihuomio. On mielenkiintoista (en tiedä mitä perää tässä on, vai onko ensinkään), että sukuni historiasta kertovan kirjan mukaan esiäitini ovat olleet ns. noitia. Tai sellaisina heitä on pidetty, ja tarinan mukaan heitä on jopa surmattu sen takia. Sukujuureni ovat Karjalassa, jossa ilmeisesti on ennen muinoin harrastettu Pohjois-Suomen tavoin jonkinlaista shamanismia.
Muistan, että pienenä (ikähaarukka 3-6) monta kertaa heräsin öisin siihen, että tuntemattomat ja täysin vieraannäköiset ihmiset seisoivat hiljaa rivissä sänkyni vieressä, ja vain tuijottivat minua. Nämä ihmiset olivat usein sellaisia vähän häilyviä, epätarkkoja, ja yleensä hiljalleen katosivat pois. En tiedä, olivatko ne unia, vai mitä. En muista pelänneeni koskaan; taisin hämähäkkejäkin pelätä enemmän kun näitä öisiä tuijottelijoita.
Minulla on usein aavistuksia erinäisistä asioista: mitä tapahtuu seuraavaksi jne. Joskus vaan tiedän esimerkiksi, että tänään se-ja-se ihminen soittaa minulle, ja aina niin tapahtuu. Joskus, jos vaikka avaan radion, niin saatan ajatella mielessäni ennen avaamista, että "Nyt siellä soi se-ja-se- biisi, ja aina se biisi on soinut.
Olen nähnyt monet kerrat unta, jossa olen täysin tuntemattomissa paikoissa (taloissa, pihoissa, asunnoissa) joissa en ole ennen käynyt, ja sitten joskus myöhemmin tosielämässä olen päätynyt noihin paikkoihin oikeasti. Olen melko varma, että näin vuonna 2007 kesällä unessa nykyisen kihlattuni, jonka tapasin syys-kesällä 2009. Muistan kirjoittaneeni tuolloin kesällä 2007 tuosta kyseisestä unestani päiväkirjaani, mutta harmikseni olen jo tuhonnut tuon tekstin. Muistan kirjoittaneeni mm. jotenkin näin: "Unessa näin myös jonkun kaljun ja tatuoidun tyypin istumassa portailla. Mä en yhtään tiedä, kuka se oli. Se näytti huolestuneelta." Jännä juttu. Jäännää on myös se, että mikäli tuo tyyppi tuossa unessa todella oli kihlattuni, ei hän oikeasti tuohon aikaan ollut kalju. Siis todellisuudessa vuonna 2007 nykyisellä kihlatullani oli vahvasti tukka päässä, ja hän alkoi ajella sitä pois vasta vuonna 2008-2009.