Varhaiset muistot

Esittäytymiset, gallupit ja muu yleinen jutustelu
Avatar
Perkala
Kummitus
Viestit: 50
Liittynyt: 07 Syys 2009, 13:02

Re: Varhaiset muistot

ViestiKirjoittaja Perkala » 13 Syys 2009, 22:03

Trauma kirjoitti:
Tenkku kirjoitti:Eikö se ihmisen muistamis-ikä oo siinä kolmen vuojen paikkeilla? Näin muistelisin jonkun opettajan joskus minulle sanoneen.

Ei kai tuohon tarkkoja rajoja voida vetää, kun poikkeuksiakin löytyy nii paljon. Itsekin olen yksi näistä.


Muistan selvästi miten lukion psykologian tunneilla sanottiin, että ihmisen ensimmäinen muisto jää mieleen vasta 3 - 5-vuotiaana. Jos omaa muistoja ennen tätä ikäkautta, joku on kertonut/muistuttanut sinulle "ensimmäisen muistosi" tapahtumasta. Jotkin varhaislapsuusmuistot tosin saattavat olla keksittyjä. Se ei tapahdu tietoisesti ja on rasittavan yleistä. Ihmiselle voi tulla olemattomia muistoja, vaikka olisi täysin terve, fiksu ja jne...

Avatar
Aqua vitae
Vuoden foorumilainen 2009
Viestit: 2572
Liittynyt: 20 Touko 2008, 16:54
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Varhaiset muistot

ViestiKirjoittaja Aqua vitae » 14 Syys 2009, 16:29

Perkala kirjoitti:Muistan selvästi miten lukion psykologian tunneilla sanottiin, että ihmisen ensimmäinen muisto jää mieleen vasta 3 - 5-vuotiaana. Jos omaa muistoja ennen tätä ikäkautta, joku on kertonut/muistuttanut sinulle "ensimmäisen muistosi" tapahtumasta. Jotkin varhaislapsuusmuistot tosin saattavat olla keksittyjä. Se ei tapahdu tietoisesti ja on rasittavan yleistä. Ihmiselle voi tulla olemattomia muistoja, vaikka olisi täysin terve, fiksu ja jne...

Allekirjoitan täysin.
Itse luulin omaavani jonkun muiston [hmm] ... joskus 1-vuotiaasta. Sittemmin kävi ilmi, että tuo samainen "muisto" oli kuvattu joskus videokameralle ja sitä joskus katsellessani olin kait omaksunut sen jälkeenpäin muistoksi.

Tällaista sattuu.
Ihminen halajaa taivaalle, koska sieltä näkee enemmän.

Avatar
Nemuska
Kummitus
Viestit: 50
Liittynyt: 10 Syys 2009, 16:35

Re: Varhaiset muistot

ViestiKirjoittaja Nemuska » 14 Syys 2009, 18:29

Varhaisin mitä jaksan muistaa taitaa olla uusi vuosi, jolloin olin 3-4 wattinen. Muistan seisoneeni silloisen kotimme takapihalla äidin kanssa katselemassa ilotulitteita. Ikäni päättelen siitä, että siskoni oli tuolloin viellä aivan pieni ja laitettu nukkumaan. Minua harmitti kun ei pikkusisko ollut katselemassa raketteja meidän muiden kanssa.
Kaikelle löytyy selitys, oli se sitten mikä tahansa.
"You can't always have everything. After all, where would you put it." Niinpä.

Avatar
Sotakoira
Valaistunut
Viestit: 34
Liittynyt: 14 Marras 2009, 18:27
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Varhaiset muistot

ViestiKirjoittaja Sotakoira » 04 Tammi 2010, 18:23

Olin ehkä 2v kun matkustin ensimmäisen kerran junalla Ouluun.
Pelasin asemalla hedelmäpeliä mummin sylistä ja voitinkin sitten n200 markkaa.
Tuosta voitosta en itse ymmärtänyt silloin mitään mutta siltä reissulta jäi parhaiten mieleen kun mummoni osti mulle hienon rannekorun, se koru on edelleenkin tallessa.

Avatar
heartyhug
Kummitus
Viestit: 59
Liittynyt: 22 Helmi 2010, 14:33
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Varhaiset muistot

ViestiKirjoittaja heartyhug » 25 Helmi 2010, 14:35

En tiedä kuinka vanha mahdoin olla, mutta muistan hämärästi, että isosiskoni leikki jossain barbeilla ja sitten minä konttasin sinne sotkemaan koko leikin.

Avatar
Gnu
Jäsen
Viestit: 9
Liittynyt: 04 Heinä 2010, 14:04

Re: Varhaiset muistot

ViestiKirjoittaja Gnu » 09 Heinä 2010, 18:17

Tää muisto on ihan varhaisimmasta päästä, sellainen jonka muistan selvästi. Yleensä mieleen jää parhaiten hajut. Leikkasin äidin ruskeeta pitkää nahkatakkia lasten saksilla barbien vaatteita varten enkä tajunnut miks siitä tuli semmonen haloo. Kerran olin kans työntämäs tonttulakin kulkusta pistorasiaan mut isosisko sai kiinni.

Avatar
Che
Jäsen
Viestit: 22
Liittynyt: 14 Kesä 2010, 23:54
Paikkakunta: Tampere

Re: Varhaiset muistot

ViestiKirjoittaja Che » 10 Heinä 2010, 13:55

Minun varhaisin muisto on n. 3 vuotiaana kun asuimme kerrostalossa.
Pelottelin aina mummoani juoksemalla parvekkeelle joka ei ollut missään parhaassa kunnossa ja mummo aina pelkäsi tietysti että se pettää alta :D
Ganja in my meditation, Ganja in my brain,
Ganja will take away my stress and strain,
Ganja in my meditation, Ganja in my brain,
Marijuana take away my stress and pain,

Yenene
Jäsen
Viestit: 15
Liittynyt: 20 Kesä 2010, 22:56

Re: Varhaiset muistot

ViestiKirjoittaja Yenene » 18 Heinä 2010, 22:22

Kukkaan ei yleensä usko kun kerron että varhaisin muistoni on kun olin vähän päälle vuoden.

Oli kaunis kesäpäivä (tai alkusyksy) kun kävin äidin kanssa mummoani tapaamassa, hän asui koulurakennuksen asunnossa kun hoiti vahtimestarin paikkaa, samaisessa koulussa minä myöhemmin opiskelin 4 vuotta. Muistan sen keltaisen rakennuksen ja kuinka menimme rappusia pitkin ylös. Ikäni tiedän siitä kun olin yksin mukana ja äiti odotti pikkusiskoa, meillä on puolitoista vuotta ikä eroa.
Maailmankaikkeus koostuu tarinoista, ei atomeista.

Every animal knows more than you do. - Nez Perce

What is life? It is the flash of a firefly in the night. It is the breath of a buffalo in the wintertime. It is the little shadow which runs across the grass and loses itself in the sunset. - Blackfoot

Avatar
Faceless
Jäsen
Viestit: 19
Liittynyt: 18 Heinä 2010, 16:56

Re: Varhaiset muistot

ViestiKirjoittaja Faceless » 18 Heinä 2010, 22:54

Che kirjoitti:Minun varhaisin muisto on n. 3 vuotiaana kun asuimme kerrostalossa.
Pelottelin aina mummoani juoksemalla parvekkeelle joka ei ollut missään parhaassa kunnossa ja mummo aina pelkäsi tietysti että se pettää alta :D


^Voin vannoa että mummosi muistaa tuon ikuisesti : D

Olin 3 vuotias ja makasin sairaalan sängyllä. Silloinen hoitajani tuli juuri irrottamaan tikkejä vatsastani...Voi sitä parkua ja itkua. Pelotti iha sairaasti ja muistaakseni sattu. Olis se huonompi muisto voinu olla.


Palaa sivulle “Yleinen keskustelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa