Retkeily

Esittäytymiset, gallupit ja muu yleinen jutustelu
Avatar
Regendos
Ylläpitäjä
Viestit: 1297
Liittynyt: 15 Tammi 2008, 07:04
Viesti:

Retkeily

ViestiKirjoittaja Regendos » 02 Kesä 2008, 03:04

Kuuluukos retkeily teidän elämäänne? Ai että minä itse rakastan sitä. Luonnon helmaan jonnekkin nuotin lähelle, kalastamaan, lätkimään korttia kavereiden kanssa, uimaan sun muuta mukavaa mitä voi tehdä retkeillessä. Viimekesänä tuli tehtyä kolmen päivän telttaretki ja varmaan tulee tänäkin vuonna uusittua.

Avatar
Tunhhu
Demoni
Viestit: 507
Liittynyt: 10 Maalis 2008, 02:18
Paikkakunta: Kotka

Re: Retkeily

ViestiKirjoittaja Tunhhu » 02 Kesä 2008, 08:45

on hienoa.. ei ole tullu ihan muutamaan vuoteen oltua, mutta hienompaa saa hakea
I believe..

Avatar
W7Xhao
Alieni
Viestit: 110
Liittynyt: 15 Tammi 2008, 17:24
Paikkakunta: Tku
Viesti:

Re: Retkeily

ViestiKirjoittaja W7Xhao » 02 Kesä 2008, 09:53

On hienoa päästä hetkeksikin pois sivistyksestä, kauas pois kaikista muista. Se tunne, jonka saat kun katsot jonkun korkean vuoren päältä sinne mistä olet tullut, tai sinne minne menet. Myös tunne jälkeenpäin on upea.

Itse suunnittelen kesän ajalle useamman päivän vaellusta jonnekkinpäin Suomea. En halua ketään mukaan, ja mahdollisimman niukat ruoka ym. varat mukaan. Testi itselleni.

Luonnon keskellä (varsinkin yksin) mielikuvitus käy niin ylikierroksilla, ja yöaikaan siitä erityisesti pääsee nauttimaan.
Suosittelen kaikille, jotka haluavat joko hetkeksi pakoon, tai kokemaan jotain uutta.

Avatar
Regendos
Ylläpitäjä
Viestit: 1297
Liittynyt: 15 Tammi 2008, 07:04
Viesti:

Re: Retkeily

ViestiKirjoittaja Regendos » 02 Kesä 2008, 10:53

Yksinäni en ole koskaan vaellellut, mutta saattaisin olla jopa kiinnostunut. Minne teet yleensä matkasi ja onko sinulla antaa joitain vinkkejä varusteiden ja paikan valinnan suhteen?

Avatar
W7Xhao
Alieni
Viestit: 110
Liittynyt: 15 Tammi 2008, 17:24
Paikkakunta: Tku
Viesti:

Re: Retkeily

ViestiKirjoittaja W7Xhao » 02 Kesä 2008, 11:02

Yleensä olen ollut läheisellä(suunnilleen kilometri tai kaksi kotoa, asun muutenkin aika peräkylässä) luonnonsuojelualueella teltan kanssa. Metsä ei ole kovin iso, mutta kyllä sitä hyvin useamman tunnin kävelee, että löytää sopivaa paikkaa johon asettaa teltta. Metsä on myös upea.

Nyt kesällä ajattelin lähteä kauemmas, metsää en vielä tiedä. Kauas pois Turun alueelta. Vinkkejä paikasta otetaan vastaan.
Tosiaan, paikka kannattaa valita lähinnä sen mukaan mitä reissulta etsii. Vedet, kalliot, maisemat, metsä, mahdolliset leirintäalueet yms.
Mukaan kannattaa ottaa ainakin reilusti ruokaa (ja mielellään retkikeitin, jos ruoka pitäisi keittää.) Vettä tai vastaavaa juotavaa, makuupussi, kenties teltta, vaatteita vastaamaan erilaisia lämpötiloja ja mahdollista sadetta.
Yleisesti perus maalaisjärjellä valitut varusteet ovat ne mitä tarvitaan. Turhaan sinne metsään mitään matkatelkkaria rupeaa viemään. Mitä kevyemmät varusteet, sitä parempi.

Avatar
Ufomies
Peikko
Viestit: 234
Liittynyt: 13 Maalis 2008, 01:34
Paikkakunta: Suomen Ateena

Re: Retkeily

ViestiKirjoittaja Ufomies » 02 Kesä 2008, 11:03

Suosittelen Kainuuta, jos Lappiin asti ei jaksa vääntäytyä. 8-)
"Olipa kerran ufomies, joka lentotemput ties."

Avatar
Eob
Velho / Noita
Viestit: 479
Liittynyt: 04 Helmi 2008, 20:34
Paikkakunta: Kempele

Re: Retkeily

ViestiKirjoittaja Eob » 02 Kesä 2008, 13:17

Pidän retkeilystä ja erityisesti se Karhunkierros kiinnostaisi. :)
Kyllä jalat yltää pohjaan, mutta pää ei pinnalle.

Avatar
Regendos
Ylläpitäjä
Viestit: 1297
Liittynyt: 15 Tammi 2008, 07:04
Viesti:

Re: Retkeily

ViestiKirjoittaja Regendos » 02 Kesä 2008, 16:12

Kiitosta vinkistä W7Xhao! Pienimuotoinen vaellus saattaisikin sopia minulle. Se tulisi olemaan sanotaanko 3-5km tarpomista metsässä kunnes saapuisi rannalle jossa olisi mainio aukea. Jos asetun jonnekkin teltalla nimenomaan vaadin, että lähellä on järvi. Taino, pieni purokin saattaisi käydä vallan mainiosti. Kunhan vain siellä olisi hieman kaloja.

Itseasiassa tänään olisi tarkoitus mennä ystävän kanssa yhdelle tietylle leirintäalueelle, jossa yöpyisimme. Kalastuskin kuuluisi toimenkuvaan. Osaakos joku kertoa mistä löytäisin ohjeet kalan perkaukseen, jotta sen saisi syömäkuntoon nuotiolle? Ja ohjeethan olisi mukava olla nimenomaan nuotiopaistolle. Kiitos!

Avatar
Emilja
Valaistunut
Viestit: 31
Liittynyt: 10 Kesä 2008, 14:02
Paikkakunta: Salo

Re: Retkeily

ViestiKirjoittaja Emilja » 11 Kesä 2008, 10:17

Eob kirjoitti:Pidän retkeilystä ja erityisesti se Karhunkierros kiinnostaisi. :)

Kantsii kyllä joskus mennä Karhunkierroksella. Kauniit maisemat ja muutenkin hienoa kävellä luonnossa. Retkeily on ihanaa! Ufomies muuten, minun on pakko lähteä joka vuosi Lappiin. Hirveän pitkä matka Salosta asuntoautolla. Mutta kyllä perillä ajattelee "se oli sen arvoista."
Elämä=Kuoleman odotusaika

Avatar
Regendos
Ylläpitäjä
Viestit: 1297
Liittynyt: 15 Tammi 2008, 07:04
Viesti:

Re: Retkeily

ViestiKirjoittaja Regendos » 11 Kesä 2008, 14:57

Itse lähtisin mielelläni lappiin, vaan eipä ole tarpeeksi motivaatiota lähteä sinne poukkuroimaan. Muutenkin, täältä on monen sadan kilometrin matka lappiin.

Avatar
Trauma
Vampyyri
Viestit: 833
Liittynyt: 27 Tammi 2008, 13:47

Re: Retkeily

ViestiKirjoittaja Trauma » 11 Kesä 2008, 16:19

Urbaanina ihmisenä en ole ikinä retkeillyt, enkä haluakaan. Metsässä juoksemista kyllä suosin, ja sitä tulee etenkin tällä viikolla harrastettua pari kertaa joka päivä.

Avatar
Regendos
Ylläpitäjä
Viestit: 1297
Liittynyt: 15 Tammi 2008, 07:04
Viesti:

Re: Retkeily

ViestiKirjoittaja Regendos » 11 Kesä 2008, 16:34

Minäkin olen isteasiassa hyvin urbaani ihminen ja juuri siksi pidänkin retkeilystä. Sitäpaitsi, en pidä ihmismassoista. Retkeillessä yksin tai jokusen ystävän kanssa saa etsiä itseänsä ja rauhoittua nuotion äärellä. Mahtavaa.

Avatar
ridikulous
Demoni
Viestit: 542
Liittynyt: 16 Tammi 2008, 13:12

Re: Retkeily

ViestiKirjoittaja ridikulous » 12 Kesä 2008, 18:45

Ilmoittaudun myös ihmisiin, jotka nauttivat metsässä hiippailusta. Siinä on jotain viehättävää, kun olet täydellisen yksin, mutta silti jatkuvassa vuorovaikutuksessa luonnon kanssa. Metsässä olen nukkunut vain porukalla, eräretkellä, mutta kiinnostaisi kyllä joku päivä lähteä itsekseen. Olla oman onnensa nojassa.

(kuuluisikos tämä paremminkin osioon Harrastukset?)
yes, it may seem ridiculous.

Avatar
j0int
Alieni
Viestit: 140
Liittynyt: 15 Tammi 2008, 10:17

Re: Retkeily

ViestiKirjoittaja j0int » 15 Kesä 2008, 02:59

Regendos kirjoitti:Kiitosta vinkistä W7Xhao! Pienimuotoinen vaellus saattaisikin sopia minulle. Se tulisi olemaan sanotaanko 3-5km tarpomista metsässä kunnes saapuisi rannalle jossa olisi mainio aukea. Jos asetun jonnekkin teltalla nimenomaan vaadin, että lähellä on järvi. Taino, pieni purokin saattaisi käydä vallan mainiosti. Kunhan vain siellä olisi hieman kaloja.

Itseasiassa tänään olisi tarkoitus mennä ystävän kanssa yhdelle tietylle leirintäalueelle, jossa yöpyisimme. Kalastuskin kuuluisi toimenkuvaan. Osaakos joku kertoa mistä löytäisin ohjeet kalan perkaukseen, jotta sen saisi syömäkuntoon nuotiolle? Ja ohjeethan olisi mukava olla nimenomaan nuotiopaistolle. Kiitos!


no en oo varma netissä löytyvistä ohjeista mutta itse ainakin olen ekaksi leikannut evät pois ja sitten leikannu pään irti, ja avannu vatsan ja poistanu kaikki sisäelimet, ja sappea kuulemma varotaan puhkaisemasta koska se neste kuulemma tekee lihasta pahan makuista, mutta itsellä ei oo siitä kokemuksia :roll:

ja oonmä joskus ollu koulussaki eräretkeily kurssilla mutta en mä siihen kiinni ole jääny vaikka onse ihan jees:)

Avatar
Tunhhu
Demoni
Viestit: 507
Liittynyt: 10 Maalis 2008, 02:18
Paikkakunta: Kotka

Re: Retkeily

ViestiKirjoittaja Tunhhu » 15 Kesä 2008, 05:46

Tuo metsässä "selviäminen" on kyllä sellanen asia jonka aikana huomaa kuinka mitätön ihminen on kun on pelkästään yksin luonnon armoilla :D ... tosin suomen sääolot on vielä aika lepposia, mutta pakko nostaa hattua jollekkin pienille heimoille jotka pärjää omineen esim. sademetsissä jne.
I believe..

Avin
Jäsen
Viestit: 10
Liittynyt: 01 Heinä 2008, 19:46

Re: Retkeily

ViestiKirjoittaja Avin » 02 Heinä 2008, 14:08

Haluaisin päästä joskus vaeltamaan oikein moneksi päiväksi ja yöpymään telttaan makuupussissa jne.

Liikun ja retkeilen kuitenkin lyhyitä matkoja kotiseudullani. Pidän luonnosta ja viihdyn tosi hyvin metsän ja luonnon keskellä. On ihanaa kävellä metsässä ja kuunnella lintujen laulua ja puiden huminaa. Silloin mieli lepää ja pääsee rauhoittumaan. Otan monesti kiikarit mukaan ja katselen lintuja. Rakastan merta ja liikun mielelläni myös merenrannalla ja saaristossa.

Avatar
ValkeaLeidi
Peikko
Viestit: 232
Liittynyt: 19 Kesä 2008, 16:52
Paikkakunta: P*ska Kaupunni

Re: Retkeily

ViestiKirjoittaja ValkeaLeidi » 02 Heinä 2008, 17:09

Regendos kirjoitti:Itse lähtisin mielelläni lappiin, vaan eipä ole tarpeeksi motivaatiota lähteä sinne poukkuroimaan. Muutenkin, täältä on monen sadan kilometrin matka lappiin.



Tänne Lappiin kannattaa kyllä tulla, itsekin olen taas niin onnellinen, kun pääsin Oulun vilinästä tänne luonnon rauhaan. Ota vaan sääskimyrkkyä mukaasi, niitä on täällä niin helevatasti. "Älä sie etelämmies huio." Kävin Saariselällä juhannuksena, voi sitä ininän määrää...

Niin mutta aiheesta sen verran, että retkeilen ja patikoin useinkin. Yksin tai seurassa. Yksi parhaista tavoista päästä niin sanotusti "takaisin luontoon". :)
Lika on ainetta väärässä paikassa. (Mary Douglas)

Gitarre
Keiju
Viestit: 1164
Liittynyt: 06 Huhti 2008, 19:11

Re: Retkeily

ViestiKirjoittaja Gitarre » 03 Heinä 2008, 21:27

Mitäs retkeilyä tuo nyt on jos sulla on tietsikka mukana vai ymmärsinkö väärin että tulit jo sieltä korvesta?
I'd rather regret doing something than not doing something.

Avatar
ValkeaLeidi
Peikko
Viestit: 232
Liittynyt: 19 Kesä 2008, 16:52
Paikkakunta: P*ska Kaupunni

Re: Retkeily

ViestiKirjoittaja ValkeaLeidi » 04 Heinä 2008, 14:35

Gitarre kirjoitti:Mitäs retkeilyä tuo nyt on jos sulla on tietsikka mukana vai ymmärsinkö väärin että tulit jo sieltä korvesta?



Jäi tosiaan vähän tyngäksi tuo reissu, mutta pitää sitä välillä tienata rahaakin. Seuraava reissu on kyllä jo suunnitteilla, siitä tulee vähän pidempi. Pitää ostaa uudet kiikarit, että näkee lintuja paremmin.
Lika on ainetta väärässä paikassa. (Mary Douglas)

Avatar
Aqua vitae
Vuoden foorumilainen 2009
Viestit: 2572
Liittynyt: 20 Touko 2008, 16:54
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Retkeily

ViestiKirjoittaja Aqua vitae » 08 Heinä 2008, 12:10

Retkeily on ihanaa. Vielä jos siihen lisää päälle haasteita, ainoastaan muonavarat mukaan. Metsässä selviytymistaistelu on mielenkiintoista ja hauskaa.
Ihminen halajaa taivaalle, koska sieltä näkee enemmän.


Palaa sivulle “Yleinen keskustelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa