Mielenkiintoinen kysymys, johon ei ole yksiselitteistä vastausta. Kuten aiemmin mainittiin, niin tuo vammaisuus on aika hyvä syy aborttiin. Muistan erään vaikeavammaisen, joka vaati 24/7 hoitoa, kertovan, ettei haluaisi elää sellaista elämää. Lisäksi myös vahinkoraskaus, esimerkiksi silloin jos sekä ehkäisypillerit ja kondomi tekevät tenän, niin silloin abortti olisi myös ihan hyvin minusta paikallaan.
Mitä sitten taas tulee tuohon, että on käyty hommailemassa ilman minkäänlaista ehkäisyä... no, tyhmyydestähän se johtuu. Oli siinä sitten tyhmänä osapuolena mies tahi nainen. Siinä tapauksessa pitäisi puolestani harkita, että löytyykö syitä pitää lapsi vai ei? Tässä näin väliin kirjoitan esimerkin pikkuserkustani, joka synnytti tässä kuukausi sitten ensimmäisen lapsensa. Ikää sukulaisellani oli 17 siinä vaiheessa.
Nyt tässä mietityttää, että pystyykö pahainen kakara, joka on niin typerä, että ei huolehdi ehkäisystä, huolehtimaan lapsesta? Luultavasti ei. Etenkin kun koulutus on pelkkä peruskoulu ja poikaystävä on juuri 20 täyttänyt kloppi, joka tekee hanttihommia elannon eteen. Molemmilta lähtee tässä nyt nuoruus sen siliän tien. Eipähän lähdetä enää viikonlopun mittaiselle ryyppyreissulle, tai mennä discoon bailaamaan jos telkasta ei tule lauantai-iltana mitään.
Tällaisessa järjen ja loogisuuden riemuvoitossa olisi ollut aivan paikallaan tehdä abortti.
Mitä taas tulee kysymykseen, onko abortti murha? Tiedän, että tämä kuulostaa hyvin julmalta, sydämettömältä ja kylmältä, mutta onko murha, kun tuhoaa kukkapuskan? Eläähän kukkakin (niin, miettikääpä sitä, vegetaristit!

). Onko murha, kun päättää jonkun sellaisen päivät, joka on vain kasa jakautuvia soluja? Tietysti, nyt alkaa mietityttämään, että milloin sikiö/vauva alkaa todella elää jotain muuta, kuin pelkkää vihanneksen elämää?
Tässä on tieteellinen näkemys:
Kahdeksan viikon kuluttua hedelmöittymisestä suurin osa alkion elimistä ovat valmiit, lukuunottamatta aivoja ja selkäydintä. Siinä vaiheessa alkiota aletaan myös kutsua sikiöksi. Keskushermosto jatkaa sitten kehitystään aina syntymään saakka, ja sen liikkeitä voi alkaa tuntea 16-20 viikon kuluttua koko prosessin alkamisesta.
Toisin sanoen, voisi vetää johtopäätökset, että sikiö on elossa kunnolla vasta syntymän jälkeen. Mutta, se on vain minun johtopäätökseni, sillä kyllähän lapsi esimerkiksi voi kuulla
musiikkia ja välillä jopa näkee unia, sekä tietysti potkii ja liikkuu välillä.
Uskonnolliset näkemykset:
Lähes kaikki uskonnot pitävät aborttia kauhistuksena jumaliensa silmien edessä, mahdollisesti lukuunottamatta buddhalaisuutta, jossa Dalai Lama ei ollut
täysin asiaa vastaan. Toisaalta, joissain uskonnoissa asia myös pitkin hampain hyväksytään, mikäli siitä voisi aiheutua vaaraa äidille, tai mikäli lapsi syntyisi kehitysvammaisena.
Lisää asiasta voi löytää erilaisilta sivustoilta, jotka löytää helposti googlettamalla.
Mutta nyt eksyin hieman siitä, että mielipiteeni piti kertoa. Minä olen sitä mieltä, että
ei, abortti ei ole murha, sillä jos aborttia aletaan pitää murhana, niin silloin myös kaikkea tappamista pitäisi pitää murhana, mukaanlukien kärpästen liiskaaminen, porkkanoiden syöminen (onko julmempaa tapaa tappaa jokin, kuin syödä se?!) ja eläinten lopettaminen. Nämä ihmiset siis joutuisivat syömään jotain, mikä ei ole elossa, välttyäkseen sen tappamiselta, toisin sanoen heidän pitäisi pärjätä joko:
A) pikkukivillä
B) ruokavalmisteilla, jotka on tehty synteettisesti
C) vedellä
Kuulostaa pahalta, vai mitä? Niin kuitenkin minä ajattelen. Toisaalta, olen kuitenkin mies, joten ajatukseni saattaisivat olla erilaiset, mikä sattuisin olemaan nainen ja pitäisi valita abortin puolesta tai vastaan.