Hakkeri mikä se on?

Tietokoneet, musiikki, elokuvat, yleinen viihde, yms.
Avatar
Wolfie
Jäsen
Viestit: 19
Liittynyt: 02 Huhti 2008, 05:46
Paikkakunta: Häme

Hakkeri mikä se on?

ViestiKirjoittaja Wolfie » 08 Huhti 2008, 20:59

Niin tänne vaan paljon infoa mulle jotka tietää mitä hakkerit tekee. Hiukan on tietoo että ne osaa koodata yms. Miten ne on aloittanut opiskelemallako jo pikku kersasta saakka?

Gitarre
Keiju
Viestit: 1164
Liittynyt: 06 Huhti 2008, 19:11

Re: Hakkeri mikä se on?

ViestiKirjoittaja Gitarre » 08 Huhti 2008, 21:52

no kyllähän sitä oppii kun vaan haluaa :D
I'd rather regret doing something than not doing something.

Avatar
Wolfie
Jäsen
Viestit: 19
Liittynyt: 02 Huhti 2008, 05:46
Paikkakunta: Häme

Re: Hakkeri mikä se on?

ViestiKirjoittaja Wolfie » 08 Huhti 2008, 22:03

jep jep :)

Avatar
Wespa
Ylläpitäjä
Viestit: 2091
Liittynyt: 14 Tammi 2008, 01:16
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Hakkeri mikä se on?

ViestiKirjoittaja Wespa » 08 Huhti 2008, 22:47

Eikös hakkerit tee niitä viruksia ja tietoturvamurtoja, vai oliko sille joku muu termi (krakkeriko)?
- Kaikella tiedolla on kolme vaihetta: 1. Sitä pilkataan. 2. Sitä vastustetaan raivokkaasti. 3. Se hyväksytään itsestäänselvyytenä. -Arthur Schopenhauer
Me on Youtube - Meitsi tuubissa
Suomen Galaktinen Liitto
Tärkeät linkkini - Click på here

Avatar
Jussiaani
Kummitus
Viestit: 98
Liittynyt: 03 Maalis 2008, 20:57
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Hakkeri mikä se on?

ViestiKirjoittaja Jussiaani » 09 Huhti 2008, 07:56

Hakkeri on ihminen joka on kiinnostunut tietojärjestelmistä ja tietokoneiden toiminnasta. Voidaan myös nimittää koodaajaksi.
Krakkeri puolestaan on kiinnostunut murtamaan tietojärjestelmiä ja suojauksia. Saattaa myös koodata viruksia.
..., mutta jospa olenkin vain oman mielikuvitukseni luomus...

Avatar
ridikulous
Demoni
Viestit: 542
Liittynyt: 16 Tammi 2008, 13:12

Re: Hakkeri mikä se on?

ViestiKirjoittaja ridikulous » 09 Huhti 2008, 13:23

Eli krakkeri on todennäköisesti myös hakkeri, mutta kaikki hakkerit eivät suinkaan ole krakkereita :P
yes, it may seem ridiculous.

Avatar
Hartsa
Vuoden foorumilainen 2008
Viestit: 452
Liittynyt: 22 Tammi 2008, 20:33
Paikkakunta: Kuopio

Re: Hakkeri mikä se on?

ViestiKirjoittaja Hartsa » 09 Huhti 2008, 13:44

Hakkeri ja koodaajako sama asia? Tuo oli uutta minulle. Itse opiskelen ohjelmointia, eli "koodaamista". Mutta ei sillä ole mitään tekemistä sen kanssa, että hakkeroisin turva-aukkoja tms. Luonnollisesti osaava koodaaja pystyisi löytämään tietoturva-aukkoja ohjelmista helpommin, mutta minusta erotuksena normaalikoodaajan ja hakkerin välillä on juuri se, että hakkerit etsii tarkoituksella tietoturva-aukkoja ja yrittävät hyväksikäyttää niitä haluamallaan tavalla. Firman palkkalistoilla oleva koodaaja pikemminkin yrittää tukkia samaisia aukkoja ettei hakkerit pääse myllertämään :)

Mutta, koodaajia kai molemmat perimmiltään silti on. Sävyero minusta noissa sanoissa kyllä on. Hakkeri kalskahtaa negatiiviselta, ja koodaaja neutraalilta. (Jos ei oteta huomioon nykyajan peleissä harhaanjohtavaa trendisanaa 'koodaaja' jota taas käytetään merkityksessä että huijaa peleissä)

Ja krakkeri nyt mielestäni on aika pitkälti juuri sitä mitä jussiaani sanoikin. Lähinnä keksii kiertotiet ohjelmien turvasysteemien ohi. Eli hommailee ohjelmia jotka kiertävät esim. pelien alkuperäistarkistukset yms.

Mutta yleisesti ottaen tuntuu että tuo krakkerin ja hakkerin ero on aika veteen piirretty viiva... tiedä sitten miten krakkeri&hakkeri piireissä on tarkkaa että kumpaa sanaa käyttää itsestään :) Lähinnä tuli mieleen erona että hakkeri yrittää etsiä ohjelmien valmiita heikkouksia ja hyödyntää niitä kun taas krakkeri muokkaa itse koodia tai tekee oman koodipätkän joka kiertää ohjelmoidut suojat.
"I reject your reality and substitute my own"

Avatar
Jussiaani
Kummitus
Viestit: 98
Liittynyt: 03 Maalis 2008, 20:57
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Hakkeri mikä se on?

ViestiKirjoittaja Jussiaani » 09 Huhti 2008, 14:04

Juu kyllä alkuperäinen merkitys hakkerilla on tosiaan lähellä koodaajaa. Nämä ihmiset, jotka tekivät itse ohjelman, jos sellaista ei ollut. Hakkeri on nimenomaan vain kiinnostunut ihminen ja jos tämä murtautuu tietojärjestelmään, niin ei tee siellä mitään pahaa vaan saattaa jopa ilmoittaa ylläpitäjälle aukosta, jonka kautta järjestelmään pääsi.

Wikipedia tietää kaiken: http://fi.wikipedia.org/wiki/Hakkeri
..., mutta jospa olenkin vain oman mielikuvitukseni luomus...

Avatar
Wolfie
Jäsen
Viestit: 19
Liittynyt: 02 Huhti 2008, 05:46
Paikkakunta: Häme

Re: Hakkeri mikä se on?

ViestiKirjoittaja Wolfie » 09 Huhti 2008, 15:04

Krakkeri laiton murtautuja tietojärjestelmiin, en ole tiennytkään. Unohdin wikipediasta kattoa koko kyseisen aiheen. Mutta kiitos kuitenkin vastauksista.
Viimeksi muokannut Wolfie, 24 Helmi 2009, 15:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
joni
Henkiparantaja
Viestit: 378
Liittynyt: 15 Maalis 2008, 15:01
Paikkakunta: TAMPERE!!!!!!!!!
Viesti:

Re: Hakkeri mikä se on?

ViestiKirjoittaja joni » 09 Huhti 2008, 15:09

No minä en pienenä tehnyt mitään muuta kuin pelasin helppoja lasten pelejä en osannut tehdä mitään mutta nykyään olen meidän suvun tietokone nero kaikki mummot ja nää soittelee aina että mitä pitää tehdä :D
Legendaarista!! \,,/ (*L*) \,,/

Gitarre
Keiju
Viestit: 1164
Liittynyt: 06 Huhti 2008, 19:11

Re: Hakkeri mikä se on?

ViestiKirjoittaja Gitarre » 09 Huhti 2008, 15:17

elikkä varmaan meissä kaikissa asuu pieni hakkeri ;)
I'd rather regret doing something than not doing something.

Avatar
j0int
Alieni
Viestit: 140
Liittynyt: 15 Tammi 2008, 10:17

Re: Hakkeri mikä se on?

ViestiKirjoittaja j0int » 10 Huhti 2008, 08:26

kaveri alotti koodaa kaikkia oma tekemiä pilajuttuja ja viruksia, ei se kai mihinkää pimeesee oo sekaantunu:D ei tiedä. mu kirjastosta se aina lainas ne kirjat ja oppaat 8)

Avatar
Zipuli
Poltergeist
Viestit: 340
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 11:34

Re: Hakkeri mikä se on?

ViestiKirjoittaja Zipuli » 14 Huhti 2008, 14:15

Hyymm.... Datanomin ammattikuolutuksella tulee hyväksi Hakkeriksi. Olen asiaan perehtynyt sillä olen Datanomiksi päättänyt muutaman vuoden päästä pyrkiä opiskelemaan.

Löysinpä kerran takapihalta
Halinallen mättään alta
Hämmästyin ja tuntui pahalta
Halinalle näytti lahnalta

Avatar
j0int
Alieni
Viestit: 140
Liittynyt: 15 Tammi 2008, 10:17

Re: Hakkeri mikä se on?

ViestiKirjoittaja j0int » 14 Huhti 2008, 14:47

Zipuli kirjoitti:Hyymm.... Datanomin ammattikuolutuksella tulee hyväksi Hakkeriksi. Olen asiaan perehtynyt sillä olen Datanomiksi päättänyt muutaman vuoden päästä pyrkiä opiskelemaan.


ite opiskelen juuri hakkeriksi, mu kyllä vaihdan pois. vitun tylsää musta :S

Avatar
Zipuli
Poltergeist
Viestit: 340
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 11:34

Re: Hakkeri mikä se on?

ViestiKirjoittaja Zipuli » 14 Huhti 2008, 20:19

Minua tietokone-ohjelmointi yllä muu kiinnostaa kovasti, joten en usko että olisi minusta tylsää.

Löysinpä kerran takapihalta
Halinallen mättään alta
Hämmästyin ja tuntui pahalta
Halinalle näytti lahnalta


Palaa sivulle “Ajanviete ja media”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa