Oma kiinnostus näihin aluksiin heräsi kun katsoi Das Boot elokuvan ja luin elokuvaa koskevaa aihetta imbd:ssä. Aiheessa käsiteltiin *Elokuva SPOILER* miksi palava ja puoliksi uponnut tankkerialus piti torpedoida toiseen kertaan ja jättää miehistö pelastamatta. Vastauksena oli esimerkki siitä, kuinka aluksen rahti olisi voitu pelastaa, sen haitta suunnistamiselle(mm. periskooppi syvyydessä sukellusveneille) ja aluksen muuttuminen aavelaivaksi, joka tietää huonoa onnea näkijälle. Tähän asti oma käsitykseni aavelaivoista on ollut lähinnä myyttisiä uskomuksia kuten varmaankin parhaiten tunnettu Lentävä hollantilainen.
wikipedia kirjoitti:Aavelaiva tarkoittaa merenkulussa ja merenkulkuperinteissä yleensä tuuliajolla olevaa alusta, joka purjehtii ilman miehistöä. Merenkulun aavelaivat ovat myös kummitustarinoiden ja merenkulkuperinteen myyttien keskeinen elementti. Myyttien ja kummitustarinoiden aavelaivoista tunnetuin lienee Lentävä hollantilainen, miehistönsä hylkäämistä laivoista kenties purjealus Mary Celeste.
Merenkulun myyteissä ja kummitustarinoissa aavelaivat ovat kirottuja aluksia, jotka katoavat ja ilmestyvät selittämättömästi ja joiden miehistönä on aaveita, kirottujen merimiesten haamuja. Merenkulkuperinteen mukaan aavelaivan näkeminen ennustaa näkijälleen pahaa.
Paljon löytyy kuitenkin tapauksia, joissa miehistö on tuntemattomasta syystä jättänyt aluksen ja kadonnut kuin tuhka tuuleen. Löytyen kuolleena ilman selitystä ja useimmissa tapauksissa on erikoisia yksityiskohtia kuten katetut ateriat tai pelastusveneiden paikallaan oleminen.
Tässä vielä pari copy paste maistiaista wikipediasta:
Ourang Meldan kirjoitti:"According to the story, at some point in or around June 1947 (Gaddis and others list the approximate date as early February 1948), two American vessels navigating the Strait of Malacca, the City of Baltimore and the Silver Star, among others, picked up distress messages from Dutch merchant ship Ourang Medan. A radio operator aboard the troubled vessel reported the deaths of the ship's captain as well as all of its officers, and possibly the entire crew, before sending out further garbled messages and finally declaring himself in dying condition with the words "I die". When the Silver Star crew located and boarded the apparently undamaged Ourang Medan in a rescue attempt, the ship was found littered with corpses (including the carcass of a dog) in what appeared to be terrified postures, with no survivors and no visible signs of injuries on the dead bodies. A fire then broke out in the ship's cargo hold, forcing the boarding parties to evacuate the Dutch freighter, thus preventing any further investigation. Soon after, the Ourang Medan was observed to explode and sink.
Several authors note their inability to find any mention of the case in Lloyd's Shipping Register. Furthermore, no registration records for a ship by the name of Ourang Medan could be located in various countries, including the Netherlands. While Bainton states that the identity of the Silver Star, which was reported to have been involved in the failed rescue attempt, has been established with some certainty, the lack of information on the sunken ship itself has given rise to suspicion about the origins and credibility of the account. Bainton and others have put forward the possibility that accounts of, among others, the date, location, names of the ships involved, and circumstances of the accident might have been inaccurate or exaggerated, or that the story might be completely fictitious."
- http://en.wikipedia.org/wiki/Ourang_Medan
Mikäli jollain on heittää hyviä linkkejä tapauksiin niin antaapi tulla! Itselläni vähissä aika perusteelliseen googlettamiseen tai yt videoiden metsästämiseen..