ridikulous kirjoitti:Hartsan kuvaama teoria on aika mielenkiintoinen. Mikähän sen perusteella on sitten tuo monien elämien ja kehittymisen tavoite? Käytetäänkö täysin "valaistuneita" ihmisiä sitten johonkin suurempaan tehtävään? He tuskin kuitenkaan jäävät ihan tarpeettomina vain kelluskelemaan nirvanassaan jonnekin.
Entä eläimet, sopivatko ne tuohon teoriaan?
Tuon teorian mukaan olemme kaikki yhtä samaa isoa 'sielua' (voisipa varmaan yleistää jopa energiaksi), joten kyllä eläimet mukaan kuuluu, kuten myös kasvisto yms. Lyhyesti sanottuna tämän näkemyksen mukaan olemme kaikki lähtöisin alkuenergiasta (Jumalasta, luojasta jne.). Tämä alkuenergia halusi kokea itsensä, mutta koska itse on jo valmiiksi kaikki mitä on, niin oli mahdotonta kokea sellaista mitä ei itse ole. Selventääkseni tätä; Jos kelluisit pyöreässä saumattomassa huoneessa, et näkisi mitään muuta kuin valkeutta joka puolelle. Valkeus olisi kaikki mitä on. Ei olisi mitään minkä avulla voisi määritellä/eritellä itseäsi. Yhtä-äkkiä huoneeseen ilmestyy pienen pieni musta piste. Se on erillinen sinusta, pystyt heti määrittelemään itsesi ja kokemaan omia ominaisuuksiasi verrattuna tuohon mustaa pieneen pisteeseen. Piste on tuolla, kun taas sinä olet täällä. Piste on musta, sinä olet valkea. Piste on pieni, sinä olet suurempi.. jne.
Niinpä hän päätti luoda illuusion erillisyydestä. Lyhentääkseni pitkän jutun lyhyeksi: Hän jakoi 'itsensä' pieniin osiin ja samalla unohdutti näitten osasten 'tajunnasta' kaiken sen mitä hän itse on. Tämän unohduksen ja illuusion erillisistä yksilöistä avulla yksilöt pystyivät eroamaan toisistaan. Jokainen koki itse omat kokemuksensa, toinen kokee mitä toinen tekee itselle, sivulla olevat kokee sen että mitä toinen teki toiselle on hänen aikaisempien kokemustensa perusteella oikein/väärin. jne. Eli kaikki meistä kokevat samat asiat ennemmin tai myöhemmin.
Joten nyt alkuenergia pystyi kokeellisesti tietämään itsensä. Mitä on viha, rakkaus, sympatia, kaikki mahdollinen. Mikä oli aikaisemmin mahdotonta. Ja me osaset matkaamme väjäämättä takaisin alkuenergiaan, haemme kokemuksia mitä emme aiemmin ole kokenut, kunnes taas muistamme kaiken minkä valitsimme joskus unohtaa.